ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ מסרו אמש (יום שלישי) הצהרות דרמטיות בפתח ישיבת הממשלה שבה מובאת לאישור עסקת החטופים. בהצהרות, שצולמו ופורסמו, מודים השלושה כי המתווה קשה - אך באותה נשימה אמרו כי הוא הצעד הנכון, בצל ההתנגדויות של שרי עוצמה יהודית והציונות הדתית וכמה ח"כים בליכוד.
ההצהרה המלאה
(צילום: עומר מירון לע"מ, אלעד מלכה משרד הביטחון)

3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני גנץ
שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני גנץ
גלנט, נתניהו וגנץ
(צילום: עומר מירון לע"מ, אלעד מלכה משרד הביטחון)
בפתח דבריו הבהיר נתניהו: "יש דיבורי הבל כאילו אחרי ההפוגה להשבת חטופינו נפסיק את המלחמה - אבל אנחנו במלחמה, ונמשיך במלחמה. נמשיך בה עד שנשיג את כל היעדים שלנו, לחסל את חמאס, להשיב את כל החטופים והנעדרים ולהבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמאיים על ישראל".
נתניהו הזכיר את פגישת חברי קבינט המלחמה המצומצם עם בני משפחות החטופים, ואמר כי "הם תיארו בקול רוטט, לפעמים בדמעות, את הסיוט שבו הם נתונים. אמרתי להם שהשבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה - ואני מחויב לה. כפי שאמר הרמב"ם, אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים".
"לא נרפה מן המאמץ עד שנפדה את כולם, עד שנשיב את כולם", אמר. "את הילדים והילדות, את האימהות והאבות, את הצעירים והצעירות, את הקשישים והקשישות, את החיילים והחיילות, את כולם. במלחמה יש שלבים וגם בהשבת החטופים יש שלבים. אבל אנחנו לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם".
3 צפייה בגלריה
כינוס קבינט המלחמה
כינוס קבינט המלחמה
כינוס קבינט המלחמה, לפני ישיבת הממשלה הערב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
נתניהו אמר ששוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וביקש את התערבותו לצורך שיפור המתווה, וטען כי המתווה אכן שופר כך "שיכלול יותר חטופים בפחות מחירים". לדבריו, "ביידן נרתם לעניין ואני מודה על כך. ההחלטה הערב קשה אבל נכונה. כל גורמי הביטחון תומכים בה באופן מלא. הם הבהירו במלוא הערכתם המקצועית שביטחון כוחותינו יובטח בימי ההפוגה ושהמאמץ המודיעיני יישמר בימים אלה. הם הבהירו שהמאמץ המלחמתי לא רק שלא ייפגע, אלא להפך, הדבר יאפשר לצה"ל להיערך להמשך הלחימה".
לדברי גלנט, "מה שהביא לתוצאה שאליה אנחנו מייחלים שנגיע בזמן הקרוב זה הפעולה הנחושה, המקצועית, המדויקת והקטלנית של כוחות צה"ל. כתוצאה מההחלטה שקיבלנו לפני כחודש ימים להעצים את התמרון, להיכנס אל תוך השטח ולהגביר את הלחץ על חמאס, יש סיכוי להבשיל מתווה שיביא לשחרור של חטופים והדבר הזה הוא דבר מרכזי ביותר. שחרור חטופים בעיניי הוא קודם כל נושא ערכי, נושא מוסרי, נושא של מחויבות בין מדינה, ממשלה והאזרחים.
"אני יכול לומר לכם כאן שכל חברי הקבינט, כל חברי המטה הכללי, שירות הביטחון הכללי, המוסד וכל מי שעוסק בנושא השבויים והנעדרים מוסר את כל זמנו ונפשו ומרצו יום ולילה. חיילי צה"ל מסתכנים כל יום על מנת לשפר את המצב, ולדבר הזה יש פירות.
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
מפגינים בקריאה לאישור העסקה, לפני ישיבת הממשלה בקריה בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
"יחד עם זאת, ללא הלחץ והמשכו, לא יהיה סיכוי להביא גם את הקבוצות הבאות שאנחנו רוצים להביא. לכן, לפי בקשתי ובקשה של מערכת הביטחון, נכנסה לתוך החלטת הממשלה הדרישה החד-משמעית שנחליט באותה החלטה שמיד לאחר שנמצה את השלב הזה, תימשך פעולת צה"ל, שב"כ וכלל הכוחות במלוא עוצמתה".
לדברי גלנט, הפעולה תימשך "ראשית על מנת לנצח את החמאס, להכריע אותו ולהביא לתוצאה - ושנית, על מנת ליצור את האדן המתאים ולהביא לפעם הבאה את החטופים הנוספים שאנחנו יכולים להביא".
גנץ אמר כי "המתקפה שצה"ל ביצע יחד עם כל כוחות הביטחון, זה הבסיס למתווה שחרור חטופים שנדון בו היום ושיוצג כאן, ולא פחות חשוב מזה הוא הבסיס להמשך המאמצים המבצעיים ההכרחיים, גם בזירה הדרומית ואולי בזירות נוספות. המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת של החזרת כלל החטופים והנעדרים מהמערכה הזו, ומהמערכות הקודמות. מאחורי כל דמות יש שם ויש משפחה.
"המתווה הזה הוא קשה ומכאיב מבחינה אנושית, אבל הוא גם מתווה נכון, כי הוא לוקח את המרב האפשרי ומממש אותו ואני חושב שהוא יהווה את הבסיס להמשך. מה שיש בהחלטה הזו היא החלטה אפשרית וכך לדעתי צריך להבין, זו החלטה אפשרית במסגרת מטרות המלחמה שמאפשרת לנו מוסרית ומבצעית, את המשך פיתוח המערכה.
"יש רגע בחיים, שעליו אמרו חכמינו כי אין ספק מוציא מידי ודאי, והספק יכול להיות הרבה מאוד דברים שאולי נגיע אליהם בהמשך, והוודאי הוא כאן ועכשיו וצריך להביא אותו הביתה וצריך אחר כך להמשיך להלחם כדי להביא עוד הביתה. זו המשימה שלנו".
פורסם לראשונה: 22:05, 21.11.23