5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
ההתנגשויות סביב ההסכם עם לבנון נמשכות. לפיד ונתניהו
(צילום: רועי אברהם, לע"מ, שאול גולן )
לאחר שכבר הודיע שממשלה בראשותו לא תהיה מחויבת להסכם עם לבנון על הגבול הימי, עלה הערב (שני) ראש האופוזיציה בנימין נתניהו למתקפה על ההסכם המתגבש ועל ראש הממשלה יאיר לפיד. במסיבת עיתונאים במצודת זאב שבתל אביב, אמר נתניהו "ההסכם הוא כניעה תחת איום טרור שלא תיתן לנו שלום, אלא תיתן לנו מלחמה".
לפיד לא נשאר חייב, ואמר בתגובה: "אני מבין את התסכול של אלה שעשר שנים לא הצליחו להשיג הסכם כזה, אבל זו לא סיבה להתגייס לתעמולה של נסראללה והחיזבאללה". הוא שיגר עקיצה נוספת לכיוונו של ראש האופוזיציה, ואמר: "אני שומע את נתניהו ואנשיו ממשיכים לדבר על ההסכם עם לבנון בלי שהם ראו אותו ובלי שהם יודעים מה יש בו".
נתניהו תוקף את ההסכם ואת לפיד
(צילום: נדב אבס )

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"אם לפיד מתנהל כך מול חיזבאללה, זה לא מפתיע לראות איך הוא מתנהל מול איראן"
(צילום: שאול גולן)
לנתניהו עצמו הייתה גרסה אחרת לאירועים, ובמסיבת העיתונאים אמר כי "במשך עשר השנים האחרונות סירבתי להיכנע לתכתיבים של נסראללה. לעומת זאת, תוך שלושה חודשים ואחרי איום אחד של נסראללה, לפיד נכנע בבושת פנים ונתן לחיזבאללה כל מה שדרש". הוא אף אמר: "לפיד נתן את העוגה ובקושי השאיר לנו פירורים. אם הוא מתנהל כך מול חיזבאללה, זה לא מפתיע לראות איך הוא מתנהל מול איראן".
ראש האופוזיציה נתניהו המשיך לתאר כיצד "נסראללה מקבל שטח ריבוני ישראל ושדה גז ששווה מיליארדי דולרים. הוא לא יבנה בכסף הזה בתי חולים וגני ילדים, הוא ישתמש בו כדי להתחמש בטילים ורקטות נגדנו". לפיד לעומת זאת, אמר כי "הנה מה שישראל תקבל בהסכם: 100% מצרכי הביטחון כפי שהוגדרו בידי מערכת הביטחון, ו-100% ממאגר כריש עם 100% מההכנסות לאזרחי ישראל". ראש הממשלה הוסיף כי "אפילו נקבל אחוזים מההכנסות של שדה הגז בלבנון".
לפיד מתייחס להצהרת נתניהו
(צילום: רועי אברהם, לע"מ )

5 צפייה בגלריה
יש עתיד: "ביבי מיישר קו עם נסראללה"
יש עתיד: "ביבי מיישר קו עם נסראללה"
יש עתיד: "ביבי מיישר קו עם נסראללה"
(צילום: יואב דודקביץ')
בתגובה לדבריו של נתניהו, מפלגת יש עתיד תקפה אותו בחריפות: "ביבי מיישר קו עם נסראללה ומוכן לסכן אינטרסים ביטחונים לאומיים רגישים לטובת האינטרסים האישיים שלו, אין לו קווים אדומים והוא לא יהסס לפגוע בביטחון ישראל - אם זה משרת אותו תקשורתית". במפלגה אמרו גם כי "בזמן שנתניהו ממשיך בקמפיין חסר אחריות, ראש הממשלה לפיד מנהל את המדינה, ופותר משברים שהיו תקועים במשך שנים".
יו"ר חיזבאללה חסן נסראללה אכן איים לפני כחודשיים על ישראל על רקע הכוונה הישראלית לשאוב גז מאסדת כריש, אך בנאומו ביום שבת הוא התייחס לסוגיית הגבול הימי ונשמע מפויס בהרבה. "זהו צעד חשוב מאוד", אמר מנהיג ארגון הטרור על הגשת הטיוטה לנשיא. "הנושא הזה הוא עניינה של הממשלה ונמצא באחריותה. הדרג המדיני הוא זה שיקבל את ההחלטה שתשרת את טובת לבנון. אנו לקראת ימים מכריעים בתיק הזה, ואנחנו מקווים כי הדברים ילכו לכיוון חיובי לטובת לבנון. אם בעזרת אללה הדברים ילכו לכיוון טוב, זה יפתח בפני לבנון אפשרויות גדולות וטובות לעם הלבנוני".
במסיבת העיתונאים, נתניהו חזר על דבריו כי ההסכם, שעדיין לא נחתם, הוא "לא חוקי" מכיוון שבוצע ללא רוב בכנסת וללא משאל עם. לדברי נתניהו, "ההסכם לא מחייב את ממשלת הימין החזקה שאנחנו נקים ב-1 בנובמבר".
גם שרת הפנים וחברת הקואליציה איילת שקד הסכימה עם הטענה כי יש להעלות את ההסכם להצבעה בכנסת - על אף ששר המשפטים גדעון סער הבהיר כי רק יציג אותו לעיון הח"כים. "הסכמים צריך לכבד ויש המשכיות שלטונית, נדון על זה בקבינט השבוע", אמרה היום שקד ליואב רבינוביץ ודוריה למפל ב-ynet radio. "אני כן חושבת שהסכם כזה משמעותי שיש לו השלכות מדיניות, חברתיות וכלכליות צריך לבוא לכנסת. כנסת ישראל היא הריבון".
5 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון מקבל מ שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה את טיוטת ההצעה ל גבול ימי כלכלי עם ישראל
נשיא לבנון מישל עאון מקבל מ שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה את טיוטת ההצעה ל גבול ימי כלכלי עם ישראל
נשיא לבנון מישל עאון מקבל משגרירת ארה"ב את טיוטת ההצעה, בשבת
(צילום: EPA)
נשיא לבנון מישל עאון הודיע כי לארצו אין שום שותפות מול הצד הישראלי - וכי הממשלה הלבנונית תחליט אם לקבל את הצעת הפשרה של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין רק אחרי התייעצויות בצמרת המדינית. סגן יו"ר הפלרמנט, אליאס אבו סעב, הוסיף כי לביירות ישנן הערות על טיוטות ההסכם, וכי התשובה לאמריקנים תועבר תוך 48-24 שעות. "האווירה חיובית מאוד, וגם הצד השני מודה שלבנון השיגה יותר", אמר אבו סעב שטען כי לא ישולמו פיצויים לישראל במסגרת ההסכם.
בשבת קיבל עאון את טיוטת ההצעה של המתווך האמריקני בשיחות מול ישראל בנוגע לגבול בין המים הכלכליים של שתי המדינות, ואתר החדשות הלבנוני "א-נשרה" דיווח כי שגרירת ארה"ב בלבנון, דורותי שיאה, אמרה ש"העניינים נראים חיוביים מאוד". בנוסף, הערוץ "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי השבוע יקיימו בכירי הממשל הלבנוני דיון עם הדרגים הטכניים לדיון בתוכן ההצעה שהגיש המתווך האמריקני.
5 צפייה בגלריה
 אזור המחלוקת במים הכלכליים
 אזור המחלוקת במים הכלכליים
אזור המחלוקת במים הכלכליים
ההסכם שעליו צפויות לחתום ישראל ולבנון ישים סוף למחלוקת ארוכת השנים בין השתיים בנוגע לגבול ביניהם במים הכלכליים. הסכם שכזה עשוי מצד אחד להביא להפסקת איומי חיזבאללה לתקוף את אסדת הגז כריש, ומנגד יאפשר ללבנון להקים גם היא אסדת גז באזור המחלוקת שעשיר במשאבים טבעיים – ובכך לסייע לה לחלץ עצמה מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נתונה.
בשבועות האחרונים הביעו שני הצדדים אופטימיות בנוגע לסיכויי ההצלחה במשא ומתן, והנשיא עאון אף הכריז שהוא מתמקד בסגירת עניינים טכניים. בצל ההתקדמות הזו בשיחות, הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס ביום חמישי הקרוב. לא נמסרה סיבת ההתכנסות, אבל ייתכן מאוד שההסכם המתגבש מול לבנון יעלה בו לדיון.
הסכסוך הלא פתור בעניין הגבול הימי עוסק באזור חיץ משולש בשטח של 860 קמ"ר. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים ב-3%. בשטח זה החלו ב-2018 קידוחים ישראליים ולבנוניים לחיפוש גז, ואיתן גם הטענות הלבנוניות על הפרת ריבונותם באזור. חיזבאללה פרסם אז איומים מפורשים על אסדות הגז הישראליות.