צה"ל הודיע הערב (שני) כי בעקבות מחסור בכוחות, החל לקרוא לאזרחים עד גיל 35 שקיבלו פטור משירות מילואים - כדי שישובו לשירות. מדובר ב-15 אלף אזרחים בסך הכול - כאלו שעשו שירות סדיר, וקיבלו פטור ממילואים מאז ששוחררו משירות החובה לפני 14 שנים - שייקראו לשירות מילואים בשלוש פעימות בשנה הקרובה.
2 צפייה בגלריה
  פעילות צוות הקרב של חטיבת 'אלכסנדרוני' (3) ברצועת עזה
  פעילות צוות הקרב של חטיבת 'אלכסנדרוני' (3) ברצועת עזה
ייקראו למילואים בשלוש פעימות
(צילום: דובר צה"ל)
שר הביטחון הנחה לקרוא בחזרה לשירות למי שהיו אנשי מילואים וקיבלו פטור משירות בעבר בשל צמצום כוחות, ועודם בגילים המחייבים בשירות", נמסר מצה"ל ומלשכת שר הביטחון גלנט. "במסגרת זו, ולאחר שהושלמה ההיערכות לכך, החלו בצה"ל בפנייה למועמדים הרלוונטיים ששירתו במערכים החיוניים. מי שיימצאו מתאימים לחזרה מפטור, ישובצו לשירות ביחידות השונות בהתאם לצורך המבצעי".
בחודש שעבר הודיע יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין כי יקדם הצעת חוק שתאפשר גיוס חיילי מילואים שקיבלו פטור משירות, על רקע צורכי הצבא בחיילים נוספים. ההצעה נועדה לתת מענה לגיוס מחדש של מילואימניקים שקיבלו פטור "בנסיבות לא ידועות". אדלשטיין ציין כי לצה"ל ישנו מאגר של עשרות אלפי משרתים, שחלקם רוצים לחזור לשירות.
2 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
אדלשטיין
(צילום: יונתן זינדל)
לפי הצעת החוק של אדלשטיין, לחוגרים ניתן פטור משירות מילואים בגיל 40, ולקצינים בגיל 45. לדברי אדלשטיין צה"ל נמנע ממתן תשובות לוועדה בנוגע למאגר, והפטורים חולקו בעקבות סגירת יחידות או בעקבות שהות המשרתים בחו"ל, כמו גם סיבות אחרות כחלק מהתייעלות צה"ל. ההצעה, כך הוא מסביר, תיתן לצה"ל את הכלים לעמוד במשימותיו המבצעיות. עם זאת, היא תצטרך לעבור ארבע קריאות במליאה.
בתקופה שבין 28 בדצמבר אשתקד ל-30 ביוני השנה נוספה שנה לגיל הפטור הקבוע - אך ההארכה לא אושרה מאז בכנסת. ההצעה מאריכה את הוראת השעה שהעלתה את גיל הפטור ממילואים ללוחמים בשנה נוספת - כך שלוחמים יהיו פטורים ממילואים רק בגיל 41, קצינים בגיל 46 ובעלי תפקידים מיוחדים בגיל 50. כמו כן, לפי הוראת השעה, אם הגיע יוצא צבא לגיל 40, 45 או 49 לפני סופה של שנת 2023 – פטור משירות מילואים יינתן לו בסוף חודש דצמבר 2024.
חרדים מוחים נגד צו גיוס לצה"ל במחו"ה אלון
(צילום: אביהו שפירא)

החוק ספג ביקורת קשה על העברתו במקביל להארכת דין הרציפות על חוק הפטור מגיוס, שפוטר הלכה למעשה אלפי חרדים משירות בצבא - על אף שצה"ל הדגיש כי יש לו "צורך מהותי" בהם.
עד כה נשלחו אלפי צווים בלבד לאוכלוסייה של כ-66 אלף צעירים חרדים בגיל הגיוס, שמאז פקיעת החוק שהסדיר את מעמדם כבני ישיבה – דבר שהעניק להם פטור משירות צבאי – נחשבים חייבים בשירות בצה"ל.
בשבועות האחרונים התקיימו שלושה ימי צו ראשון לצעירים חרדים בלשכות גיוס שהותאמו עבורם עם סגל מיון המורכב מבוחנים גברים בלבד, ושאלונים ומבחנים שהותאמו לעולם המושגים של החרדים. בלשכת הגיוס בתל השומר התייצבו 48 צעירים חרדים בלבד, מתוך 900 שזומנו לצו ראשון. בלשכה בטבריה הגיעו 12 מתוך 120.
בצה"ל אמרו כי מי שלא התייצב לצו ראשון יקבל צו שני והתראה שלישית, ומי שלא יגיע לכל אלה – יוכלו להינקט נגדו סנקציות. בצה"ל העריכו כי כמחצית ממקבלי הצווים תכננו להגיע, אך חזרו בהם מכוונה זו לאחר שראו כי הפגנות סוערות של הקהילות הקיצוניות מתקיימות בכניסה ללשכות הגיוס, לצד מכתבי רבנים האוסרים על התייצבות בלשכות והחשש ממחירים חברתיים שמשלמים צעירים חרדים שהתגייסו כמו פגיעה במשפחותיהם, הרחקות מהקהילה ועוד.