הקשיים בקידום עסקת החטופים: ישראל העבירה היום (שבת) את תשובתה המעודכנת למתווה עסקת החטופים והפסקת האש בעזה, אך גורמים בצוות המשא ומתן פסימיים. לדבריהם, המתווכות עלולות אפילו לא להעביר לחמאס את התשובה, מאחר שיש בה חזרה לכאורה ממתווה ה-27 במאי.
גל גורן, בנה של מיה גורן ז"ל, בעצרת בכיכר החטופים
(צילום: satview)

הצהרת משפחות חטופים בשער בגין בקריה
(צילום: מיקי שמידט )

3 צפייה בגלריה
דדי ברנע, בנימין נתניהו
דדי ברנע, בנימין נתניהו
דדי ברנע ובנימין נתניהו. הדיונים יימשכו ברומא
(צילום: JACK GUEZ / AFP, אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
יש לציין כי טרם הועבר נוסח סופי להצעה הישראלית, בגלל חילוקי דעות עמוקים וניסיונות של האמריקנים ללחוץ על נתניהו. ישראל וארה"ב מחליפות טיוטות בשעות אלה, כך שייתכנו עוד שינויים עד שוושינגטון תעביר את התשובה הרשמית למתווכות - ומהן לחמאס.
בשלב זה יש משבר בשיחות, מאחר שנראה שראש הממשלה מאמץ את הקו של מתנגדי הפשרה בעניין ציר פילדלפי ומסדרון נצרים. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי נתניהו הכניס "עיזים" שימנעו את מימוש העסקה. לפי נתניהו, ההתעקשות על ציר פילדלפי ומסדרון נצרים נובעת מתוך רצון למנוע חזרת חמושים לצפון הרצועה, ומניעת הברחות ממצרים.

"לא הייתם רוצים להתחלף עם המשפחות"

גל גורן, שהשבוע קיבל חזרה את גופת אמו מיה - יותר מתשעה חודשים אחרים שנחטפה - תקף בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב: "למה החטופות והחטופים הם מגש הכסף החדש למדינת היהודים? איך מדברים על ניצחון? איך רואים תמונת עתיד בלעדיהם? איך מקשקשים תשעה חודשים על מחירים כשכל יום נוספים לנו עוד נרצחות והרוגים?".
3 צפייה בגלריה
מיה גורן ז"ל
מיה גורן ז"ל
מיה גורן ז"ל
( באדיבות המשפחה)
"תאמינו לי שלא הייתם רוצים לחוות טיפה ממה שהחטופים שבחיים עוברות וסובלים", אמר. "תאמינו לי שלא הייתם רוצים להתחלף איתנו המשפחות - מואשמים בכל צרות המדינה רק כי אנחנו רוצים להציל את חייהם של יקירינו או לפחות לקבור את אהובינו, אלו שהופקרו באותה שבת ומופקרים כל לילה ובוקר מאז. מדברים איתנו על מחירים ופחדים, על ניצחון, מיטוט החמאס ומכריחים אותנו לחשוב על העתיד.
"אז אני רוצה להציג לכם את תמונת העתיד בלעדיהם: שבוע שעבר הייתה עצרת של נוער ניר עוז ובארי - הסיכוי הנצחי לאושרנו שאנחנו ממשיכים לאכזב. נערות ונערים ערכיים שכמעט נשרפו בבתיהם, כאלו ששבו מהגיהינום אחרי 50 יום ומי שחלק ממשפחתם עוד שם. אלו הנערות והנערים שצריכים להתגייס בעוד כמה שנים. אלו שנשאלים אם יחזרו לבתיהם כאילו אפשר לתת תשובה כשהדוד הסבא או אבא עדיין שם. איך תגרמו להם להאמין שוב? איזו סיבה אחת טובה יש להם להרגיש בטוחות ובטוחים? ומה עם התצפיתניות הבאות? האם יעזו לפנות למפקדיהם? והלוחמים העתידיים? האם יידעו שהם מובלים על ידי ראויים?".
"אין עתיד למדינת ישראל בלי 120 החטופות והחטופים", הוסיף גורן. "אין שיח על שיקום ותקומה מבלי שישתתפו בהחלטות. ישראל לא תצליח להגן על עצמה מבלי הרעות והערבות ההדדית. אם נפסיק לקדש את חיי כל בני האדם מהר מאוד נאבד את היכולת לחיות כאן".
מאיה אחימס ספדה לאחיה תומר, שגופתו הוחזרה לצד גופתה של גורן: "הפרדוקס הוא שהשלב שבו הכניסו אותך לקבר תומר, היה הזמן בו הרגשתי שנכנס לי קצת יותר אוויר לריאות. השלב בו הבנתי שאתה כאן איתנו. שאתה כבר לא זרוק במנהרות החמאס. שכבר לא מעבירים את הגוף היפה, האמיץ והמלאכי שלך ממקום למקום, ממנהרה למנהרה. השלב בו הבנתי שאפסיק לקום מסיוטים בלילה בהם אני מדמיינת אותם מתעללים בך למרות שאתה כבר כביכול לא אמור להרגיש שום דבר. וכמו שגיל אחותי אמרה בהספד שלה - ההבנה שעזה לא תיבנה מחדש מעליך!".
מוקדם יותר הערב, במחאה בשער בגין, אמרו משפחות חטופים שמפגינות נגד נתניהו כי "זו ההזדמנות האחרונה להציל חיים. אם לא תהיה עסקה בימים הקרובים, אנחנו לא יודעים אם נראה את אהובינו אי פעם בחיים. ראש הממשלה מבצע סיכול ממוקד בעסקה ובהחזרת חטופים חיים. השלכות מעשיו עלולות להוביל לרצח החטופים שבחיים".
המשפחות קראו לראשי מערכות הביטחון ולצוות המשא ומתן: "אם אין עסקה בימים הקרובים ומוחמצת ההזדמנות האחרונה להציל חיים - סיימתם את תפקידכם ההיסטורי. זה הרגע שלכם לצאת לציבור בשמכם ובקולכם ולספר את האמת, פוצצו את הצגת המשא ומתן השקרית של נתניהו. אנחנו פונים גם לכל בעלי המצפון בקואליציה: החטופים זועקים מהמנהרות גם אליכם! אל תתנו לנתניהו לסכל את העסקה".

הפסגה ברומא תתקיים

למרות המשבר, נכון לעכשיו הפסגה ברומא בהשתתפות ראש המוסד וראש ה-CIA עדיין מתקיימת, לאור הלחץ גדול על ישראל להסכים לשינוי הנוסח.
ההצעה הישראלית הועברה יומיים לאחר פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, וההבטחה של נתניהו למשפחות החטופים לפיה הוא "לא מעכב עסקה", וכי "בתוך יומיים תצא הצעה לחמאס". האמריקנים דרשו שהתשובה תגיע קודם אליהם כי הם מבינים שזה יתחיל ב"לא", אך לפחות יתניע משא ומתן.
בשיחות ברומא ישתתפו ראש המוסד דדי ברנע, ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ולצידם גם ראש ה-CIA ביל ברנס. יש לציין כי ראש השב"כ, רונן בר, והממונה על תחום הנעדרים והשבויים בצה"ל, ניצן אלון, לא צפויים לצאת לרומא.
3 צפייה בגלריה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
ציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
גורם מדיני מסר כי "ישראל ממשיכה לנהל את המשא-ומתן. מעבר לכך, כשיהיה מה לעדכן - נעדכן".
גורם בהנהגה הפלסטינית אמר כי חמאס מסרב לקבל כל הצעה חדשה. לפי הגורם, חמאס מתעקש לקבל את ההצעה הקודמת שהועברה, והודיע כי לא יקבל שום נוסחה חדשה שלא תכלול מתווה ברור להפסקת אש, לשון הגורם. דובר חמאס, ג'יהאד טאהא, אמר לרשת "קודס" כי עמדת חמאס ברורה - שמירה על ההצעה האחרונה, ללא תוספת של תנאים ישראליים.
אתמול דווח ברויטרס כי חמאס דוחה את מה שהגדירו בסוכנות הידיעות כאחד השינויים שהציעה ישראל למתווה העסקה - בדיקת הפלסטינים שישובו לצפון הרצועה לאחר תחילת הפסקת האש, כך שחמושים לא יוכלו להסתנן ולשוב לצד האזרחים. ארבעה גורמים אמרו לרויטרס כי מדובר בשינוי ההסכם המקורי, שלמעשה אפשר לעזתים שברחו דרומה לשוב באופן חופשי לצפון הרצועה.