6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
ברקע המתיחות ביחסים בין ישראל לאוקראינה, מתנהלים מגעים מתקדמים לשיחת טלפון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. לפי הערכות, השיחה תתקיים ב-24 השעות הקרובות. פקיד אוקראיני בכיר אמר כי יוזם השיחה הוא נתניהו, שסופג לחץ מצד המפלגות החרדיות להבטיח שהגעתם של החסידים לאומן בראש השנה תעבור בשלום.
אם השיחה תתקיים, היא תהיה הראשונה בין המנהיגים זה תשעה חודשים. בימים אלו, קיים בקייב תסכול וכעס רב על ממשלת ישראל, ואף אכזבה אישית מנתניהו - המנהיג המערבי מלבד ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן שלא הגיע לביקור באוקראינה. זאת למרות שאשת נשיא אוקראינה דווקא ביקרה בישראל. לדברי בכירים אוקראינים, הטענה כי נתניהו לא מגיע לקייב מסיבות ביטחוניות לא מחזיקה מים בהתחשב בהגעה הנרחבת של מנהיגים - כולל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.
6 צפייה בגלריה
יצחק, מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
יצחק, מיכל הרצוג ואולנה זלנסקה
נתניהו לא ביקר באוקראינה, אבל אשתו של זלנסקי דווקא ביקרה בישראל - ונפגשה עם נשיא המדינה ורעייתו
(צילום: יגאל סלבין)
האוקראינים גם כועסים על ישראל על מה שהם מגדירים כאי-מילוי ההתחייבויות שנתן שר החוץ אלי כהן בעת ביקורו בקייב. לדבריהם, לא סופקו מערכות הגנה לאוקראינה, היחס לאזרחים אוקראינים שמגיעים לנתב"ג לא מכבד - ואלפים מהם אף גורשו מהארץ.
הפעם האחרונה בה זלנסקי ונתניהו שוחחו הייתה ב-31 בדצמבר אשתקד, יומיים לאחר כניסתו המחודשת של רה"מ לתפקיד. "דנו על שיתופי הפעולה בין המדינות, בהם בתחום הביטחוני", מסר זלנסקי. מלשכת נתניהו נמסר אז כי עקב השיחה, אוקראינה נעדרה מההצבעה באו"ם על ההצעה לבקש חוות דעת משפטית נגד ישראל מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, לאחר שבפעם הקודמת המדינה תמכה בעמדה הפלסטינית.
ביקור שר החוץ אלי כהן בקייב
(צילום: יוסי פונס משרד החוץ)

בצל האיום של קייב לבטל את הפטור מוויזה לישראלים בשל גירושם של אלפי אוקראינים - רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה אתמול על הקלות בטיפול באזרחי אוקראינה שמגיעים לנתב"ג. בנוסף, שר הפנים משה ארבל החליט להאריך את תוקף האשרה של אוקראינים השוהים בישראל ואין באפשרותם לחזור עד ה-31 בינואר 2024. כך ציין מנכ"ל הרשות אייל סיסו, שהוסיף כי שר הפנים גם הנחה "להמשיך במדיניות אי-אכיפה כנגד העסקת אזרחים אוקראינים השוהים בישראל עד תאריך זה".
המסמך של רשות האוכלוסין וההגירה מגיע יממה לאחר שאוקראינה הבהירה אתמול לממשלת ישראל שהיא מצפה להדדיות ביחס לאזרחים הנכנסים - כפי שישראל מעוניינת שאוקראינה תדאג למבקרים שיגיעו בראש השנה לאומן, כך אוקראינה מצפה שישראל תפסיק לגרש את אזרחיה שמגיעים אליה.
6 צפייה בגלריה
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
אוקראינים ישנים על הרצפה בנתב"ג, בחודש שעבר. ישראל תקל על הטיפול באזרחי אוקראינה שמגיעים בשעריה
"לצערנו, עדיין לא התקיים שיח יעיל וחיובי בין הממשלות. בהיעדר הסדרים בנושא, הישראלים שיגיעו לגבולות אוקראינה דרך מדינות שלישיות עשויים למצוא את עצמם ממתינים שם במשך שעות ארוכות. זה הזמן להביא לשינוי ביחסים בין המדינות, להגיע להסדרים ולשדר מסר של פיוס", נכתב בהודעה שפרסמה שלשום שגרירות אוקראינה.
שלשום שלח שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, שאחראי גם על נסיעת הישראלים לאומן, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הבהיר כי ללא התערבותו הדחופה של רה"מ - צפוי משבר הומניטרי בגבול עם אוקראינה.
6 צפייה בגלריה
גבול בלארוס אוקראינה
גבול בלארוס אוקראינה
חסידים בגבול בלארוס אוקראינה, ארכיון. "בהיעדר הסדרים, הישראלים שיגיעו לגבולות אוקראינה עשויים להמתין שעות ארוכות"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
"אם לא אצליח לבצע את המשימה שהוטלה עליי - הכישלון יירשם על שם הממשלה". השר מאיר פרוש
(צילום: עמית שאבי)
"בשנה החולפת, רבים המתינו בגבול בתנאים קשים במשך שעות רבות ובמקרים מסיומים אף כיממה", כתב פרוש. "היחסים המדיניים המורכבים בין ישראל לאוקראינה הובילו לכך שהרשויות באוקראינה מסרבות לשתף פעולה ולקיים שיח בנושא הסדרת מעברם של הנוסעים באופן יעיל ובטוח. אני חושש שניקלע שוב למצב הומניטרי קשה וחמור שבמסגרתה עשויים עשרות אלפי ישראלים להיאלץ לחכות שעות ארוכות בשטחים פתוחים בין מעברי הגבול של המדינות הגובלות באוקראינה".
לדברי פרוש, נתניהו צריך לשוחח על הנושא עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "בהיעדר שינוי במצב השיח עם ממשלת אוקראינה, לא אצליח לבצע את המשימה שהוטלה עליי והכישלון יירשם על שם הממשלה", כתב פרוש.
6 צפייה בגלריה
 ישראל ורוסיה חתמו היום על הסכם לשיתוף פעולה בתחום הפקת קולנוע
 ישראל ורוסיה חתמו היום על הסכם לשיתוף פעולה בתחום הפקת קולנוע
השרה הרוסית והשגריר הישראלי
(צילום: משרד התרבות הרוסי)
בתוך כך, בשעה שהקהילה הבינלאומית מטילה סנקציות על רוסיה בשל המלחמה באוקראינה, מדינת ישראל ממשיכה בעסקים כרגיל. ישראל ורוסיה חתמו היום על הסכם לשיתוף פעולה בתחום הפקת קולנוע. ההסכם, שעלול להוביל לגינויים נגד ירושלים, נחתם על-ידי שרת התרבות הרוסית אולגה ליובימובה ושגריר ישראל במוסקבה אלכס בן צבי.
המשא ומתן על ההסכם נמשך כמעט 15 שנה לאחר שהצד הישראלי יזם אותו. ליובימובה הודיעה בחשבון הטלגרם שלה ש"יחד עם השגריר הבכיר של ישראל ברוסיה, מר אלכסנדר בן צבי, חתמנו על הסכם בין-ממשלתי המיוחל בין מדינותינו על שיתוף פעולה בתחום הפקת סרטים משותפת". ההסכם מעודד יצירת סרטי קולנוע משותפים לשתי המדינות ומאפשר גישה לבמאים בארכיונים בשתי המדינות.
"זו תרומה חשובה לפיתוח שיתוף פעולה תרבותי דו-צדדי. הקהילה המקצועית חיכתה למסמך הזה. כעת עמיתים מרוסיה וישראל יכולים להחליף חוויות, ליצור סרטים יחד ולעבוד עם ארכיוני סרטים. אנו מצפים ליוצרי קולנוע ישראלים שישתתפו בפסטיבלי הסרטים הבינלאומיים שלנו ובדיונים פומביים. אנו נערכים גם להרחבת יכולות ההפצה של סרטים רוסים-ישראלים", הוסיפה השרה הרוסייה שכמו בכירים רוסים רבים נמצאת ברשימת הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי.