נפילות טילים ומזג אוויר קיצוני גרמו אתמול לגל שריפות עצום בצפון הארץ, מה שמאיר שוב את העובדה שמערך הכבאות לא ערוך להתמודד עם אירועים בהיקף הזה. הכבאים נאבקו שעות ארוכות מאוד בניסיון למנוע מהאש לחדור לקריית שמונה וליישובים אחרים, ורק בעזרת התגבורת שהגיעה מהמרכז המטרה הושגה בקושי רב.
תיעוד השריפה בעמיעד
(צילום: כבאות והצלה צפון )

אחרי גל השריפות הגדול של 2016 שכלל 1,700 אירועים בחיפה, זכרון יעקב והרי ירושלים, ונזקים רבים לטבע ולרכוש, היו רבים שקיוו כי המצב ישתנה וכי המוכנות תהיה גבוהה יותר, אך אירועי השבועות האחרונים מראים שמערך הכבאות נותר במצב קשה. בכיר לשעבר בכבאות שישב מול ראש הממשלה באותם ימים, בנימין נתניהו, וניסה להסביר לו עד כמה המצב חמור וכמה הכבאות חסרה בכוח אדם וציוד אומר כי "לצערי קיבלתי תשובות מזלזלות אז מראש הממשלה. מדהים איך מדינת ישראל נתפסת כל פעם עם המכנסיים למטה בענייני שריפות וטילים על העורף כאילו פעם ראשונה נתקלים באירוע. השריפות בצפון בימים האחרונים מספרות את הסיפור העצוב של מערך הכבאות שתקוע עדיין באותו מקום".
בעיית כוח האדם בלטה במיוחד אתמול: לא היו מספיק לוחמי אש כדי לתת מענה לעשרות השריפות שפרצו, ודונמים רבים נשרפו עד שהושגה שליטה על האש והבתים ניצלו. לדברי בכיר בכבאות, "המצב קשה בקרב לוחמי האש בצפון. בקריית שמונה, ברמת הגולן ובמרגליות עובדים מסביב לשעון ופשוט קורסים. אני לא מבין מדוע לא הכריזו על מצב חירום כללי, כשהשילוב בין נפילת טילים בשטחים פתוחים ומזג אוויר קיצון עם רוחות עזות מבעיר את הצפון".

100 לוחמי אש במשמרת באזור הצפון

מחוז הצפון בכבאות חולש על שטח גדול מאוד ואחראי על אזור רמת הגולן, עמק החולה, הגליל, עמק יזרעאל ואזור טבריה עד עמק בית שאן. לעומת גודל השטח אין למערך מספיק כוח אדם כדי לתת מענה: "זאת בושה למדינת ישראל. צריך לזכור שהכבאים לא רק נלחמים בלהבות האש הם גם מגיעים לחילוצים וזירות נפילות טילים שגורמים להרס ונזק", אומר הבכיר.
בכיר לשעבר בכבאות במחוז הצפון אומר כי "יש בערך 100 לוחמי אש במשמרת, מכיוון שבכבאות עובדים במשמרות ועליהם יש להוסיף לוחמי אש שנמצאים במחלות ופציעות. זה פשוט לעג לרש כשאנחנו חשופים לטילים ולמזג אוויר קיצון".
3 צפייה בגלריה
שריפה עשן ליד רמות נפתלי
שריפה עשן ליד רמות נפתלי
שריפה ליד רמות נפתלי, הבוקר בצפון
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
3 צפייה בגלריה
שריפה בקרית שמונה
שריפה בקרית שמונה
שריפה בקריית שמונה, הכבאים הצליחו למנוע מהאש להגיע לבתים
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
אתמול ושלשום תגברו כוחות ממרכז הארץ את המחוז הצפוני, אך גם זה לא היה טריוויאלי. לפי בכיר בכבאות "חששו בנציבות להזעיק כבאים מהבית שלא במשמרת בתחנות בצפון הארץ וכדי לא לשלם שעות נוספות ניסו להסתדר עם כבאים שנמצאים במשמרת ולנייד אותם מתחנה לתחנה בתוך המחוז הצפוני. כך למשל העבירו כבאים מתחנת טבריה לגולן ואחרי כמה שעות קיבלו שריפת ענק בעמיעד ותחנת טבריה היו חסרי כוח אדם. עכשיו נזכרו לתגבר מתחנות פחות עסוקות במרכז ובדן ולהעלות לצפון - דבר שהיו חייבים לחשוב עליו בזמן".
רק היום בבוקר השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התפנה לעלות לצפון הארץ יחד עם נציב הכבאות רב טפסר אייל כספי, להערכת מצב. בזמן השריפות הגדולות אתמול השר בן גביר היה במופע בירושלים.
הבכיר מותח ביקורת גם על נציב הכבאות עצמו: "למה הוא לא מציג לשר בן גביר ולממשלה את האמת ומנסה להראות שהכל בסדר? מקומו אתמול היה צריך להיות בחזית המאבק בלהבות האש".
3 צפייה בגלריה
שריפות ברמת הגולן
שריפות ברמת הגולן
שריפות ברמת הגולן. כוחות הגיעו מהמרכז לתגבר
(צילום: איתן ניסים רשות הטבע והגנים)
מנציבות הכבאות נמסר: "מערך הכבאות נמצא ביממה האחרונה בלחימה עצימה מול עשרות מוקדי אש שהתפתחו באזור הצפון. עשרות צוותי כיבוי בסיוע יחידת הכיבוי האווירי אלעד ממשיכים גם בשעה זו לטפל במוקדי השריפות במרחב הצפוני ופועלים למניעת התפשטותן. למרות עוצמת האש ביממה האחרונה, הנזק מינורי. אין נזק בנפש, בית אחד נפגע, יחד עם מספר פרגולות ומחסנים. נציב הכבאות רב טפסר אייל כספי הנחה את הכוחות עם תחילת המלחמה להיערך לכלל התרחישים. מערך הכבאות גייס כיתות כוננות בכלל הארץ ובחזית הצפונית, הכשיר וצייד את כיתות הכוננות לסייע במקרה של התפתחות שריפות. בשעות האחרונות עלו קריאות ברשתות להגיע לסייע בשריפות בצפון. אנו מבקשים מהציבור להימנע מהגעה לאזור בשל הסכנה משאיפת עשן, פגיעה מהשריפות וסכנת הטילים. אנו פועלים בעוצמה מלאה וכלל האירועים מטופלים על-ידי צוותי הכיבוי".