ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן דיון מיוחד בנושא הסטטוס קוו בהר הבית ליום שלישי הקרוב. בדיון צפוי להשתתף גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהצהיר בשורת הזדמנויות על צעדים שהם שינוי הלכה למעשה של הסטטוס קוו. גם שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר המשפטים יריב לוין והשר רון דרמר. לדיון הוזמנו גם ראשי מערכת הביטחון.
1 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר בן גביר בהר הבית
(צילום: ארנון סגל)
הישיבה מתקיימת בעקבות דרישת גורמי הביטחון, ובצל אזהרותיהם מניסיונות של השר בן גביר לשנות את הסטטוס קוו. השר בן גביר דורש לאפשר תפילות יהודים בהר הבית, וטוען שהמדיניות שמאפשרת תפילה למוסלמים בלבד בהר מפלה יהודים. מנגד, גורמי הביטחון מזהירים מההשלכות של השינויים בסטטוס קוו, ואף מתרחיש התחממות אזורית.
גם שרים בממשלה ובהם שר הפנים משה ארבל מזהירים מהניסיונות לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, ובמפלגות החרדיות מחו בתוקף על הרחבת העלייה להר הבית ומתן האישור ליהודים להתפלל במקום.
לצד זאת, מדינות ערב המתונות מפעילות לחצים על ישראל להימנע משינויים בסטטוס קוו בהר הבית. בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הבהיר נתניהו כי אין שינוי בסטטוס קוו, וכי שרים לא יוכלו לעלות להר הבית ללא אישורו.
גורם המעורה בפרטים אמר כי "בניגוד לדיווחים בתקשורת, ראש הממשלה לא יקיים 'דיון מיוחד' בעניין הר הבית. הנושא יידון במסגרת דיון ביטחוני נרחב, בין-היתר לצד נושאים כמו יהודה ושומרון".
בחודש אוגוסט האחרון אמר השר בן גביר כי היה מקים בית כנסת בהר הבית, וטען ל"דין שווה בין יהודים למוסלמים" במקום. שר הפנים משה ארבל קרא לראש הממשלה "להעמיד אותו במקום", ובלשכת ראש הממשלה שוב נדרשו להבהיר במהירות ש"אין שינוי בסטטוס-קוו".
יהודים משתחווים ומתפללים בהר הבית
(צילום: בידינו)

בתקופה האחרונה מתעדים עצמן קבוצות יהודים כשהן מתפללות לצד שוטרים שנמנעים מנקיטת צעדים בנושא, אף שפעולה זו אינה מותרת על-פי הנהלים במקום. השינוי בהתנהלות המשטרה בהר הבית בנוגע לתפילת יהודים במקום חל לאחר תשעה באב. במקרים שונים תועדו עשרות יהודים משתחווים בשטח ההר לעיני שוטרים שלא עושים דבר כדי למנוע זאת בניגוד לעבר. תופעה זו יכולה להעיד על מדיניות חדשה שמובלת, או התעלמות מהנהלים המוסכמים.
בסוף החודש שעבר פורסם כי שר המורשת עמיחי אליהו החליט להעביר שני מיליון שקלים מכספי משרדו כדי לעודד סיורים מודרכים בהר הבית, לראשונה במימון המדינה. ההדרכות צפויות לכלול, לדברי משרד המורשת, את "המורשת היהודית בהר, בגרסה היסטורית נקייה מעובדות אלטרנטיבות".
לשכת ראש הממשלה הבהירה למחרת כי המטה לביטחון לאומי "לא אישר ולא התבקש לאשר" את סיורי משרד המורשת בהר הבית. "כל פרסום בנוגע למעורבות של המל"ל בנושא משולל כל יסוד", נמסר.
גם עשרות רבנים ובהם ראשי ישיבות מוכרים מהציבור הדתי-לאומי יצאו נגד ההחלטה, ופרסמו מכתב ובו מחאה נחרצת נגד יוזמת שר המורשת אליהו. בין הרבנים הקובעים כי מדובר באיסור חמור לפי ההלכה, הופיעו ראש ישיבת עטרת ירושלים הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת רמת גן הרב בן ציון אלגזי, ראש ישיבת הכותל הרב ברוך וידר, ראש ישיבת ההסדר בשדרות הרב דוד פנדל, וכן דודו של השר הרב יוסף אליהו, העומד בראש בית המדרש להכשרת רבנים שייסד הראשון לציון הרב מרדכי אליהו.