גנץ בוועדת חוץ וביטחון
( צילום: ערוץ כנסת)

שר הביטחון בני גנץ אמר הבוקר (שני) בוועדת החוץ והביטחון כי ישראל, ארצות הברית ומדינות במזרח התיכון בונות מערך הגנה אווירית אזורי תחת השם "Middle East Air Defense", שתכליתו הגנה מניסיונות איראניים לפגוע במדינות החברות באמצעות רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. "התוכנית הזו כבר בפעולה וכבר הביאה לסיכול ניסיונות איראניים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון", אמר גנץ. שר הביטחון מתכוון כנראה לאירוע בחודש פברואר השנה שבו כוחות אמריקניים התקיפו בעיראק שני מל"טים איראניים – ולפי דיווחים שונים אלו נועדו להתפוצץ בשטח ישראל ויורטו בזכות אותו מערך הגנה אווירית אזורי.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"פגיעה באזרחים ישראלים בטורקיה תביא לתגובות עוצמתיות". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
(צילום: AFP)
גנץ אמר כי את התוכנית הוא מוביל יחד עם עמיתיו בפנטגון, והוא מקווה שביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במזרח התיכון בחודש הבא יוביל להתקדמות בבניית המערך. גנץ הוסיף כי "אי שיתוף הפעולה של איראן מוכיח שהיא 'לא פרטנר' – ובכדי להגיע להסכם גרעין שירחיק אותה משאיפותיה, העולם כולו בהובלת ידידתנו ארה"ב צריך להפעיל כוח מדיני, כלכלי, וגם צבאי".
דובר הכוחות המזוינים של איראן אמר בתגובה לדבריו של גנץ כי "הפעילות הצבאית המשותפת לישראל ולמדינות ערביות במפרץ היא סימן לייאוש".
בדבריו התייחס גנץ גם לחשש בישראל מפני ניסיונות איראניים לפגוע בישראלים על אדמת טורקיה, ובפרט באיסטנבול. "הנחיתי את מערכת הביטחון והכנו תגובות עוצמתיות", אמר. "נפעיל אותן בהתאם לצורך. יש לנו מגוון אפשרויות פעולה, במגוון יעדים – ופגיעה באזרחים ישראלים תביא אותנו להפעלה שלהן".
לדברי גנץ, "אנחנו נדע להגיב בזמן, במקום ובאמצעי שנבחר, לכל פעולה תוקפנית של איראן, בכל מימד, ובכל מקום – פיסי או קיברנטי". הוא הדגיש כי "בחודשים האחרונים רשמנו כמה הצלחות משמעותיות ברתימת העולם למאבק מול איראן. בין השאר זה קשור בהשארת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור, והגינוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנושא התיקים הפתוחים".
3 צפייה בגלריה
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
"מועמדים מצוינים וראויים". אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
(צילום: מוטי קמחי, נחום סגל, יריב כץ )
אתמול שוחחו נשיא המדינה יצחק הרצוג ומקבילו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן. הרצוג הודה לארדואן על המאמצים לסיכול פעולת טרור על אדמת טורקיה. בשיחה הדגישו השניים את התרומה הגדולה של שיתוף הפעולה לאמון הנבנה בין הממשלות והעמים. בשיחה הדגיש נשיא המדינה הרצוג כי טרם הוסר האיום ושיש להמשיך במאמץ המשותף לסיכול הטרור.
גנץ התייחס הבוקר להליך בחירת הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל, הליך שהחל רשמית במוצאי השבת האחרונה. "בכדי לשמור על יציבות הצבא וביטחון ישראל אנחנו מחויבים למנות בתקופה הקרובה רמטכ"ל שייכנס לתפקיד בהכנה מסודרת, תוך שהוא בונה את פורום מטכ"ל ובוחר את סגנו בזמן סביר", אמר. לדבריו, "יש לנו מועמדים מצוינים וראויים לתפקיד. הניסיון לצבוע את הבחירה באופן פוליטי שקרי ופוגע בבסיס עוצמתנו".
שלושת המועמדים, האלופים יואל סטריק, אייל זמיר והרצי הלוי, זומנו על ידי גנץ לפגישות. שר הביטחון הדגיש: "אני קובע שלצה"ל לא יהיה ממלא מקום רמטכ"ל. אני לא אאפשר לצה"ל לעבור תהליך כפי שקרה במשטרת ישראל במשך שנתיים".