תיעוד של אוטובוסים עם נזילות וטפטופים מהגשם
(צילום: כח לעובדים)

המצב הירוד של כמה מהאוטובוסים בישראל בא לידי ביטוי בימי החורף. הגשם שירד היום (ד') בכל רחבי הארץ נתן את אותותיו בכלי הרכב של התחבורה הציבורית, ולרשת הועלו סרטונים שתיעדו טפטופים ונזילות באוטובוסים. כמה נהגים נאלצו להתמודד עם נסיעה בכיסאות רטובים, אחרים מצאו פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם נסיעה שמתאימה יותר למדינות לא מפותחות.
כך למשל, פאדי אעבד, נהג באזור ירושלים בחברת אלקטרה תחבורה ציבורית (לשעבר אגד תעבורה), נאלץ לפתוח מטרייה בתוך האוטובוס. "זה קורה בכל גשם, וכבר לפני שבועיים פנינו לחברה בנושא", סיפר הנהג. "זה לא נעים לעבוד ככה, עלול להיגרם קצר בחשמל ונזק רציני יותר, אבל עושים קומבינות. גם בתוך האוטובוס היו נזילות, נוסעים מתלוננים על זה אבל אין לי מה לעשות".
1 צפייה בגלריה
תיעוד של אוטובוסים עם נזילות וטפטופים מהגשם
תיעוד של אוטובוסים עם נזילות וטפטופים מהגשם
הפתרון היצירתי של פאדי אעבד
(צילום: כח לעובדים)
בארגון "כוח לעובדים", שמאגד נהגים, פנו להנהלת החברה כבר לפני 10 ימים והובטח להם טיפול במצב - ואולם, בכמה אוטובוסים חשו היטב הבוקר את מזג האוויר החורפי. "המצב הפיזי הרעוע של האוטובוסים מאפיין את כל החברות", אמרו בארגון המייצג. "אם ימים בודדים של גשם גורמים לרטיבות, מה יקרה כשהגשמים יסלימו?".
עוד אמרו ב"כוח לעובדים": "ההנהלות מודעות למצב, אך מצוקת כוח האדם מורגשת גם במוסכים. אוטובוסים מחכים לטיפול ואין מי שיטפל. מדובר בסכנת נפשות שרטיבות ברכיבים חשמליים יכולה לגרום, כמו גם החלקה בפנים האוטובוס ופגיעה בתשומת לב הנהג".

"באגד מורידים מיד את הרכב למוסך"

אייל עופר, נהג אוטובוס כבר 33 שנה, מעיד על בעיה שקיימת בכל חברות התחבורה הציבורית. "אצלנו באגד מורידים מיד את הרכב למוסך, אבל זה לא ככה בכל חברה. את האוטובוסים מרכיבים בארץ והאיכות פחות טובה. האוטובוסים מתקשים לשרוד את הבורות בכבישים בערים בארץ וזה תורם גם לבלאי".
ליאב, משתמש בתחבורה הציבורית בחיפה ובתל אביב, סיפר: "המצב הזה קיים לא רק בחורף, גם מזגנים מטפטפים על נוסעים, אבל עכשיו זה מורגש יותר. אני מניח שזה קורה בגלל שהאוטובוסים ישנים ושיש בעיה בהנדסה שלהם. הרבה פעמים עליתי על אוטובוסים עם נזילות והמושבים היו ספוגים בהרבה מים. זה מצב שרק מצמצם את מקומות הישיבה באוטובוסים צפופים ופוגע בחוויית הנסיעה".
מחברת אלקטרה תחבורה ציבורית נמסר בתגובה: "כל מקרה שמדווח מועבר לטיפול".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה רואה בחומרה רבה את הליקויים שהוצגו בכתבה ותפעל מול החברות לתיקון מיידי של כל הליקויים שהתגלו. חברות האוטובוסים מחויבות לעמוד בתנאי המכרז שנחתם עם המדינה ולדאוג לתחזוקת האוטובוסים באופן קפדני. כל חריגה מההסכם או מהנהלים מטופלת בחומרה רבה על ידי אגף הפיקוח והבקרה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. המשרד מבצע בקרה גלויה וסמויה באוטובוסים באמצעות חברות בקרה הפועלות מטעמו".