בעזה מדווחים הערב (שני) כי צה"ל העמיק את פעילותו ברפיח, ותושבים סיפרו כי טנקים נעו החל משעות הבוקר לעומק העיר, לכיוון צפון - והגיעו עד לקצה של מחנה הפליטים שאבורה, אחד האזורים הצפופים ביותר בלב העיר הדרומית ביותר ברצועה.
כוחות מגלן ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
איתור אמצעי לחימה ומשגרים סמוך לציר פילדלפי; תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח
איתור אמצעי לחימה ומשגרים סמוך לציר פילדלפי; תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח
כוחות צה"ל ברפיח, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
סוכנות הידיעות הפלסטינית שהאב, המזוהה עם חמאס, דיווחה היום כי חמישה בני אדם נהרגו ויותר מ-30 נפצעו כתוצאה מתקיפות צה״ל ברפיח. מהסוכנות נמסר כי ההרוגים והפצועים נלקחו לבית החולים נאסר בחאן יונס, שחזר לפעול.
ברצועה דיווחו על עימותים קשים שעדיין מתנהלים באזור מרכז רפיח, שם נמשך התמרון הקרקעי לצד לחימה קשה וחילופי אש במחנה שאבורה משעות הבוקר. תושבים סיפרו על פיצוצים עזים ועשן שמכסים את השמיים בסביבת כיכר אל-עאוודה ובשאבורה. ערוץ אל-אקצא של חמאס דיווח מוקדם יותר כי אוהלי העקורים במתחם ההומניטרי באל-מוואסי היו נתונים לירי מהאוויר.
הלחימה ברצועת עזה נמשכת גם באזורים נוספים, ותושבים בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה סיפרו כי צה״ל נסוג מאזורים מסוימים במזרח העיר שבהם תקף החל מהשבוע שעבר, אך התקיפות האוויריות וההפגזות באזור נמשכות. במחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז הרצועה, משם חולצו ביום שבת החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, טוענים כי במהלך המבצע נהרגו 274 פלסטינים.
2 צפייה בגלריה
תקיפה אווירית על העיירה אל-זוואידה במרכז רצועת עזה
תקיפה אווירית על העיירה אל-זוואידה במרכז רצועת עזה
תקיפה אווירית בעיירה אל-זוואידה שליד דיר אל-בלח
המבצע ברפיח נפתח לפני מעט יותר מחודש, אחרי חודשים ארוכים שבהם אותתה ישראל על המהלך הצפוי - וכשברקע התנגדות נרחבת בעולם מחשש לפגיעה בהמוני הפליטים שהצטופפו שם, התנגדות שאף כללה איום מפורש מהנשיא ג'ו ביידן נגד פעולה נרחבת. על רקע הלחץ הזה היקף הפעולה אכן צומצם, ועד כה נראה שצה"ל התמקד בהשתלטות על ציר פילדלפי שבגבול בין דרום הרצועה למצרים.
צה"ל הודיע כבר בסוף החודש שעבר כי השיג "שליטה מבצעית" על ציר פילדלפי, שנתפס כציר החמצן של חמאס בשל מנהרות ההברחה מסיני, אבל גם לאחר מכן המשיכו הכוחות להתקדם מערבה, ובשבוע שעבר דווח שכל הציר נכבש ושהכוחות הישראליים הגיעו לחוף הים. היום כאמור דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, מפי עדויות תושבים, שטנקים של צה"ל מתקדמים צפונה - וכי הגיעו לקצה של שכונת שאבורה, אחד האזורים המאוכלסים ביותר בלב רפיח.
בעקבות הפעולה ברפיח התפנו מהעיר כמיליון פליטים, וחרף החשש בעולם "אסון הומניטרי" לא התרחש. עם זאת, בצל הפעולה כן נסגר מעבר רפיח, ומצרים מסרבת לפתוח אותו כל עוד צה"ל שולט בצד העזתי שלו. במקביל, הלחץ על ישראל רק גבר, עם הצווים שפרסם בית הדין בהאג - שלכאורה דורשים ממנה להפסיק את הפעולה, אם כי בישראל מפרשים אותם באופן שמאפשר להמשיך במבצע. התקווה היא שהלחץ הצבאי על חמאס יקדם בסופו של דבר עסקה לשחרור חטופים, אך בינתיים לא נראה שהסיכויים לפריצת דרך במגעים גבוהים.
במקביל לפעולה ברפיח, צה"ל ערך בחודש האחרון גם פשיטות בצפון הרצועה - ולאחרונה פתח בפשיטה במרכזה. בצל הפעילות במרכז הרצועה חולצו כאמור שלשום במבצע נועז לאור יום, ממחנה הפליטים נוסייראת, ארבעה חטופים: נועה ארגמני, שלומי זיו, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן. בפעולה נפל לוחם הימ"מ רב-פקד ארנון זמורה ז"ל, שעמד בראש הכוח שפרץ לאחת מדירות החטופים. בעקבות מותו כונה המבצע על שמו, "מבצע ארנון".