ראש השב"כ רונן בר ביקר בבירת מצרים קהיר, שם נועד עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בר עשה זאת במסגרת אחריותו על המגעים מול מצרים בכל הנוגע לעסקה לשחרור חטופים. בתוך כך, גורמים מדיניים בכירים אמרו כי כל הפסקת אש תתחבר אך ורק לשחרור של מספר גדול של חטופים. אחרת, לדבריהם, לא תהיה הפסקת אש.
3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
בר
(צילום: יאיר שגיא)
"לא ניפול לאסטרטגיה של מלחמת ההישרדות של החמאס ורצונו להפסקות אש חוזרות ונשנות כדי להתארגן מחדש. לא נסכן את החיילים שלנו בשטח", אמרו הבכירים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הערב שהוא מאמין שעסקה לשחרור חטופים תצא לפועל. "אני מדבר עם אנשים שמעורבים מדי יום. אני מאמין שזה הולך לקרות אבל אני לא רוצה להיכנס לפרטים", אמר ביידן. למשפחות קרא: "תחזיקו מעמד – אנחנו מגיעים".
אחרי דברי ביידן, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה. "ליבנו כל העת עם החטופים ומשפחותיהם. מאז תחילת המלחמה אנו פועלים ללא הרף לשחרור חטופינו, כולל הפעלת לחץ גובר מאז תחילת התמרון הקרקעי. אם וכאשר יהיה משהו קונקרטי לדווח עליו - נעשה זאת", אמר.
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בבאר יעקב, בסיום יום צעדה
משפחות החטופים בבאר יעקב, בסיום יום צעדה
הצהרה לתקשורת של משפחות החטופים בסוף היום הראשון של הצעדה
(צילום: יריב כץ)
משפחות החטופים נשאו הצהרה לתקשורת לאחר היום הראשון של הצעדה. "הזעקה שלנו צריכה להישמע בכל מקום. היא צריכה להישמע בכל בית בישראל ובקבינט המדיני-ביטחוני", אמר יובל הרן, שיזם את הצעדה. "המשפחה שלי שם, המשפחות שלנו שם. תסתכלו על הילדים האלה. על יהל בת ה-3, נווה בן ה-8 ונעם בת ה-12. אני רוצה שהם יהיו פה היום ושלא נצטרך להמשיך ללכת".
"אני רוצה להגיד למנהיגים ולמקבלי ההחלטות - אנחנו איבדנו סבלנות. אנחנו רוצים לקבל עכשיו את החטופים, לקבל את האהובים שלנו עכשיו", אמרה מירב לשם גונן, שבתה רומי בשבי חמאס. "אנחנו יודעים שזה רגע האמת. אתם יכולים לקבל החלטה. אני רוצה שתסתכלו לי בעיניים ותגידו לי אם זאת הייתה המשפחה שלכם מה אתם הייתם עושים? אין לכם שום זכות מוסרית לא להביא אותם הביתה. עכשיו".
שלי שם טוב, שבנה עמרי נחטף לעזה, הייתה חריפה יותר. "ביבי, גנץ וגלנט - פישלתם. אנחנו רוצים את הילדים שלנו, את המשפחות שלנו בבית היום. אתם אחראים, ואנחנו יודעים שאתם יכולים להחליט עוד הלילה. אני דורשת מכם לעשות הכל. עם ישראל איתנו, אנחנו נשרוף את המדינה עד שהם יחזרו הביתה כולם בריאים ושלמים".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראשי ראשויות הצפון
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראשי ראשויות הצפון
"פועלים ללא הרף לשחרורם". נתניהו לצד תמונות החטופים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
לפי פרסום באלג'ומהוריה, הלחצים מקטאר נמשכו גם היום ובדוחא הזהירו שהמצב בעזה מדרדר מדי יום. דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'ד אל-אנאסרי, אמר במסיבת העיתונאים השבועית כי "אנחנו מאמינים שאין הזדמנות אחרת לשני הצדדים להגיע למצב שבו נוכל לראות שביב תקווה למשבר הנורא, מלבד הגישור הזה". לדבריו, המצב המדרדר ברצועת עזה מקשר על התיווך של קטאר לשחרור החטופים והבטחת הפסקת אש זמנית ברצועה.
בישראל אומרים כי המגעים נמשכים כל הזמן. האמריקנים דוחפים, הקטארים דוחפים, אך בינתיים אין התקדמות - והדברים משתנים מדי יום ושעה. המטרה, לדברי גורמים בישראל, נותרה בעינה - למוטט את שלטון חמאס - הצבאי והמדיני. "בישראל יש מחלוקת האם צריך לפעול מהר יותר בגלל הלחץ הבינלאומי שהולך ומתגבר או פחות מהר. העניין פה בסופו של דבר זה חיי חיילינו. ככל שנרוץ מהר יותר יהיו יותר טעויות. צריך לעשות את זה באחריות ולא להיות בלחץ מהשעון העולמי", אמרו.
לדבריהם, "ראש הממשלה עסוק בזה מבוקר עד ערב. הוא עסוק בשמירת הלגיטימציה הבינלאומית. אנו לא אומדים את זה בזמן, וגם אם יבוא היום שיהיה יותר מדי לחץ – זה לא ירגש יותר מדי את הדרג המדיני. המטרה חשובה יותר מהכול: לדאוג שלא יקרה אירוע כמו 7 באוקטובר עוד פעם, ולהשלים את המשימה של למוטט את שלטון החמאס".
באשר למצב בצפון אמרו הגורמים: "אין ספק שישראל צריכה לעשות משהו דרמטי בצפון באיזשהו שלב כדי להחזיר את תחושת הביטחון, אבל עכשיו הדבר הכי חשוב זה לסיים את העבודה בדרום ולהסתכל קדימה. מיטוט החמאס יעביר מסר לשלוחות האחרות של איראן. בינתיים המוכנות בצפון ברמה הטקטית גבוהה מאוד – רוב חיל האוויר מוכוון צפונה".
בהכנת הכתבה השתתפה ליאור בן ארי
פורסם לראשונה: 19:10, 14.11.23