לא היתה שום זחיחות בפניו של דונלד טראמפ כשיצא מבית המשפט במנהטן, אחרי ש-12 מושבעים ניו-יורקים, שעשו עבודה רצינית וכבדת ראש כפי שדרש רגע כל כך חסר תקדים, הרשיעו אותו ב-34 סעיפים פליליים. טראמפ אולי ציפה לפסק הדין הזה, הוא בוודאי ימצא דרכים לנצל אותו פוליטית, אבל כל זה לא משנה את העובדה שעכשיו הוא עבריין פלילי. אף אחד לא רוצה את זה ברזומה. בוודאי לא איש שבעוד שבועיים יהיה בן 78, והתרגל לנצל את מערכת המשפט האמריקאית לטובתו.
ההרשעה הזו היא הכתם המשמעותי ביותר בסאגה המשפטית של טראמפ מאז עזב את הבית הלבן מבלי להעביר את התפקיד לג׳ו ביידן - הוא חייב לשלם 83 מיליון דולר לאי.ג׳ין קרול אחרי שחבר מושבעים אזרחי מצא אותו אשם בתקיפה מינית; והוא ממתין לעוד שלושה משפטים נוספים, בוושינגטון, פלורידה וג‘ורג'יה, בהם הוא עומד מול עשרות סעיפי אישים במגוון עבירות חמורות הרבה יותר מאלה שבהן הורשע אתמול, כולל חלקו באירועי 6 בינואר בקונגרס (שלושת המשפטים האלה עוד לא החלו וספק אם יתחילו לפני הבחירות).
1 צפייה בגלריה
טראמפ מניף אגרוף מחוץ לבית משפט ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
טראמפ מניף אגרוף מחוץ לבית משפט ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
טראמפ מניף אגרוף מחוץ לבית משפט ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה
(EPA)
אז אכן מדובר ברגע היסטורי וחסר תקדים עבור ארה״ב, והוא הצליח לעצור את נשימת האומה לכמה דקות, אבל - שום דבר מזה לא אומר שהמירוץ לנשיאות השתנה באיזו צורה. עונשו של טראמפ ייקבע ב-11 ביולי. אחר כך יתחיל תהליך ערעור ארוך. טראמפ יגיע לנובמבר כאדם חופשי. ולכן השאלה הגדולה ביותר בבוקר שאחרי היא לא איזה עונש יוטל עליו, אלא האם לבוחרים האמריקאים אכפת בכלל. האם חותמת ההרשעה בפלילים משנה משהו אצל אנשים שכבר יודעים טוב מאוד מיהו דונלד טראמפ, שראו אותו מנסה לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020 ושולח את תומכיו להתפרע בגבעת הקפיטול. כיוון שאין תקדים לאירועים האלה, נותר להסתמך על האינסטינקט. והאינסטינקט אומר שלא, זה לא ישנה.
בששת השבועות האחרונים, טראמפ ועורכי דינו אפילו לא ניסו להיאבק בכל ההאשמות נגדו בתוך אולם בית המשפט. לתביעה היו אינספור הוכחות, לא היה הרבה ספק לגבי אמיתות העובדות בתיק וההגנה לא ממש הציבה הגנה. אז טראמפ ניהל את המאבק שלו מחוץ לאולם, כשהוא מנצל את המשפט כאמצעי להמחשת הנרטיב המתקרבן המתמשך שלו כמי שנרדף בידי הדיפ סטייט. הוא חזר שוב ושוב בפני תומכיו על המנטרה ההיסטורית המוכרת של פופוליסטיים ימנים: ״הם לא רודפים אותי, הם רודפים אתכם. אם הם יכולים לעשות לי את זה, דמיינו מה יעשו לכם״. זה עבד. הוא גייס הרבה מאוד כסף במשך המשפט, המפלגה הרפובליקנית כולה התייצבה מאחוריו, ואין בכלל ספק שהוא ימשיך עכשיו לעשות בדיוק אותו דבר.
להרבה מאוד אמריקאים יש שורה של השגות לגבי ביידן, אבל מצביעים מתנדנדים שישמעו שוב ושוב כי טראמפ הוא "עבריין מורשע" עשויים להחליט כי זה הקו האדום שלהם
מאידך, כיוון שהרשעה של נשיא לשעבר בפלילים היא לגמרי חסרת תקדים, יכולה להיות גם תגובה הפוכה מצד הבוחרים. המירוץ בין ביידן לטראמפ די תקוע כבר שנה. הסקרים נותנים לטראמפ יתרון קל, אבל סך הכל אין תזוזה מאסיבית, למרות הרבה אירועים עולמיים ופוליטיים גדולים. הרשעה של נשיא לשעבר בפשע פלילי יכולה, אולי, כן לזעזע את המירוץ. בסקר של מכון גאלופ מתחילת השנה אמרו רק 29% כי יצביעו למועמד המואשם בפלילים ורק 23% אמרו שיצביעו עבור מישהו שהורשע - זה בערך הגרעין המאוד קשה של נאמני טראמפ שיצביעו לו גם, כפי שאמר טראמפ עוד ב-2016, אם הוא יירה במישהו בשדירה החמישית. אבל אם ביידן יתחיל לקרוא לטראמפ "עבריין מורשע", זה יכול לחלחל. להרבה מאוד אמריקאים יש שורה של השגות לגבי ביידן, אבל מצביעים מתנדנדים שישמעו שוב ושוב כי טראמפ הוא "עבריין מורשע" עשויים להחליט כי זה הקו האדום שלהם כשמדובר בבחירת האדם שיישב בחדר הסגלגל המקודש.
מצד שני, אולי אנחנו באמת בעידן בו ממש שום דבר כבר לא משנה.