מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שסימן שאלה עדיין מרחף בנוגע למצבו ולקשר שיצר עם המתווכות, שלח בחודש אוגוסט הנחיה לבכיר בארגון הטרור: "עכשיו זה הזמן להחיות את פיגועי ההתאבדות". כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמי מודיעין ערביים.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילום: Adel Hana, AP)
כמה ימים לאחר מכן, נכתב, התפוצץ בתל אביב ג'עפר מונה, המחבל משכם, עם מטען חבלה רב-עוצמה שנשא. חרף העובדה שאף אחד מלבדו לא נהרג באותו אירוע, הפיגוע שלח מסר שאין לטעות בו. "איזו ברכה זה שהעצמות שלי הפכו לרסיסים שמפוצצים לגזרים את היהודים הציונים שגוזלים", אמר המחבל מונה, איש הזרוע הצבאית של חמאס, בסרטון שפרסם ארגון הטרור מאוחר יותר.
ארגון הטרור אומנם הפסיק את פיגועי ההתאבדות לפני כשני עשורים, כשחלק ממנהיגי חמאס חששו שאלו יהפכו את הארגון למצורע פוליטית. למרות ההסתייגויות בתוך חמאס, כך נכתב, איש לא העז להתנגד לשיטה זו ברגע שסינוואר היה בהנהגת הארגון, כך לפי גורמי המודיעין הערביים, שטענו כי הם מקיימים קשר קבוע עם מנהיגי חמאס, כולל סינוואר.
2 צפייה בגלריה
ג'עפר מונה המחבל המתאבד
ג'עפר מונה המחבל המתאבד
זירת הפיגוע בתל אביב והמחבל ג'עפר מונה
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
בכתבה הנרחבת פורסם בנוסף כי במשך שנים חמאס היה מפוצל בין גורמים קיצונים כמו סינוואר, שרואים במותם של אזרחים דרך לערער יציבות במדינה, לבין פעילים שרצו שהארגון ישמר לגיטימציה פוליטית כלשהי כדרך להשגת מטרותיו - מדינה פלסטינית. כעת, סינוואר כופה את החזון האלים יותר שלו על חמאס, בזמן שצה"ל מגביר את הלחץ בתוך רצועת עזה.
עוד נכתב כי בעוד ישראל מתמקדת בתמרון הקרקעי בלבנון, לאחר חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, נראה ש"המשא ומתן להפסקת אש לא מוביל לשום מקום". סינוואר, כך צוין מפי גורמים המעורים בפרטים, זלזל בפעילי חמאס השייכים ל"זרם המרכזי" יותר, אלה החיים ב"נוחות יחסית" בקטאר. "תחת סינוואר, אפשר לצפות שחמאס יהיה ארגון הרבה יותר קיצוני", אמר בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון.
שלשום דיווחה רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" כי לפי גורמים "סינוואר יצר קשר עם קטאר בימים האחרונים, אחרי הפסקה ארוכה". בישראל בדקו מהחודש שעבר אם סינוואר נפגע או נהרג באחת מתקיפות צה"ל ברצועת עזה, לאחר שהוגדר שוב כ"מנותק קשר". בשבוע שעבר, בדיון בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, סומנה על תמונתו סימן שאלה. לפי הדיווח שלשום נראה היה שסינוואר בחיים, אבל כעת התשובה לכך שוב אינה ברורה.