מפקד פיקוד המרכז האמריקני, הגנרל מייקל קורילה, צפוי להגיע ביממה הקרובה לישראל. כך נודע ל-ynet. לפי ההערכות הוא יגיע לצורך תיאום התגובה על מתקפת הטילים האיראנית. קורילה נחשב לבעל השפעה רבה על ישראל, והוא ביקר כאן יותר מ-15 פעמים בשנתיים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
הגנרל מייקל אריק קורילה בפגישה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי
הגנרל מייקל אריק קורילה בפגישה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי
הגנרל קורילה עם הרמטכ"ל הלוי, בחודש יוני
(צילום: דובר צה"ל)
מוקדם יותר השבוע, בסיום המתקפה האיראנית שכללה שיגור של יותר מ-180 טילים בליסטיים לשטח הארץ, שוחח הרמטכ"ל הרצי הלוי עם הגנרל קורילה. דובר צה"ל מסר אז כי צה"ל וצבא ארה"ב פעלו יחד בהגנה ובשיתוף פעולה, מספר ימים לפני, בזמן ואחרי המתקפה האיראנית. צה"ל ימשיך להעמיק את הקשר עם צבא ארה"ב מתוך מחויבות לחיזוק היציבות האיזורית והתיאום בין הצבאות".

האפשרות שלא ירדה מהשולחן

במהלך הלילה אמר בכיר במחלקת המדינה האמריקנית ל-CNN כי ישראל לא סיפקה לממשל ביידן ערבויות לכך שלא תתקוף את מתקני הגרעין בתגובה למתקפה האיראנית. "זה לא ירד מהשולחן, אנחנו מקווים ומצפים לראות קצת חוכמה בנוסף לכוח, אבל אין לנו ערבות לכך".
לשאלה אם ייתכן שישראל תתקוף באיראן ביום השנה למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הוא השיב: "ממש קשה לדעת. אני חושב שבמובנים מסוימים היא תרצה להימנע מכך, אז להערכתי אם יקרה משהו - זה כנראה יהיה לפני או אחרי". הוא הוסיף: "ארה"ב פועלת כבר כמעט שנה כדי למנוע מהסכסוך להפוך למלחמה גדולה יותר - ועד כה עשתה זאת - אבל כעת אנחנו על הקצה".
ביידן בתדרוך עיתונאים בבית הלבן, אמש
(צילום: מתוך X (טוויטר))

עוד קודם לכן גורמים אמריקנים העריכו בשיחה עם ynet כי התקיפה הישראלית באיראן קרובה. השאלה הגדולה בשלב זה, לדבריהם, היא מה יהיה התפקיד של ארה"ב בתגובה. לפי הגורמים, לא נראה שמטוסים אמריקניים ישתתפו בתקיפה, אולם ללא ספק יהיה תיאום בין ישראל לוושינגטון, שמתבטא גם בביקורו הצפוי של קורילה.

ה"עצה" של ביידן, התגובה של טראמפ

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אמש גם הוא לתגובה הצפויה של ישראל, ואמר כי "ישראל עוד לא החליטה מה לעשות בנוגע למתקפה". לדבריו, "אנחנו נמצאים איתם בקשר, ובמקומם הייתי חושב על אלטרנטיבה לתקיפת מתקני הנפט".
ביידן, שהצטרף במפתיע לתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, הוסיף: "הם (ישראל) לא יקבלו החלטה באופן מיידי, אנחנו נמתין ונראה מתי הם רוצים לדבר. הדבר העיקרי כרגע הוא להימנע ממלחמה כוללת, ולגייס את בעלות הברית כדי לבלום את זה".
בניגוד לביידן, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, דווקא אמר הלילה כי לדעתו ישראל צריכה לתקוף מתקני גרעין באיראן. את הדברים אמר טראמפ בנאום שנשא בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, כשהתייחס לשאלה שנשאל השבוע הנשיא ביידן באשר לאפשרות שישראל תתקוף מתקני גרעין.
"הם שאלו אותו את השאלה הזאת, התשובה הייתה צריכה להיות 'תפגע קודם בגרעין ותדאג לגבי השאר אחר כך'. זה לא מה שאמורים לתקוף?", אמר טראמפ.