בישראל לא אישרו רשמית שהתקיפה נגד בכירי חמאס ברפיח גרמה לאסון השריפה, שבו נהרגו עשרות פליטים פלסטינים שאוהליהם עלו באש – תקרית שמעוררת גינויים וזעם רב בעולם – אבל לא מכחישים גם את ההאשמות של הפלסטינים על כך שהתקיפה היא שגרמה לשריפה הגדולה במחנה העקורים.
השריפה במחנה העקורים ברפיח

8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הזירה ברפיח. לפי הפלסטינים 45 נהרגו
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח אמש (יום ב') כי בתקיפה הישראלית שלשום, בה חוסלו שני בכירים במטה של חמאס שאחראי על הכוונת פיגועים ביהודה ושומרון, היה שימוש ב"ראשי קרב קטנים ומדויקים", ששוגרו לעבר מבנה סגור באזור שבו הייתה התקיפה, בשכונת תל אל-סולטאן צפונית-מערבית לעיר רפיח.
הגורם הישראלי אמר לעיתון האמריקני כי ההערכות המודיעיניות לפני התקיפה היו שבתוך המתחם שהותקף לא היו נשים או ילדים. לדבריו, תחקיר התקרית מצביע על כך ש"כמה אזרחים" נהרגו בעקבות השריפה שפרצה בעקבות התקיפה או בגלל רסיסים שהתפזרו במהלכה. גורם אמריקני אמר לרשת ABC כי מידע שהתקבל בארה"ב מישראל העלה כי ייתכן שרסיס מהתקיפה הצית מכל דלק - מה שגרם להתלקחות אוהל ולשריפת הענק. לארה"ב, עוד דווח, אין מידע שמאמת או מכחיש את המידע. הפלסטינים דיווחו שעשרות נהרגו ורבים נוספים נפצעו, כשלפי משרד הבריאות העזתי – הנתון לשליטת חמאס – לפחות 45 נהרגו, בהם נשים וילדים רבים, ועוד 250 נפצעו.
בישראל לא מכחישים כאמור שהתקיפה היא זו שגרמה לשריפה, ודובר הממשלה לתקשורת הזרה אבי היימן אף אמר כי על פי הממצאים הראשוניים של החקירה יש קשר בין שני האירועים. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו אמר אמש שמדובר ב"תקלה טראגית", והוסיף שנערכת כעת בדיקה וכי יוסקו ממנה מסקנות.
נתניהו על רפיח: "תקלה טראגית, נחקור ונסיק מסקנות"
(צילום: ערוץ כנסת)

8 צפייה בגלריה
מיקום התקיפה ביחס למרחב ההומניטארי ברצועת עזה
מיקום התקיפה ביחס למרחב ההומניטארי ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל מסר כי בהוראת הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, חקירת התקרית תנוהל באופן עצמאי על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי. בצבא הדגישו כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים למנוע פגיעה באזרחים, כגון בדיקת צילומים מהאוויר, שימוש בחימוש מדויק וכן מידע מודיעיני נוסף. "על בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים", נמסר.

קרב הגרסאות

צה"ל הבהיר גם כי התקיפה לא הייתה באזור שהוגדר כאזור הומניטרי שבטוח לפליטים הפלסטינים, רצועת החוף במערב רפיח שמכונה "אל-מוואסי". הבהרת צה"ל הגיעה על רקע הטענות שהשמיעו הפלסטינים ולפיהן מחנה העקורים הוקם באזור שהוגדר על ידי ישראל עצמה כבטוח.
ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי ראש העיר של רפיח, אחמד א-סופי, הציג עלון שפיזר צה"ל וטען שהאזור ההומניטרי הורחב לשטח שבו נמצא המחנה, לדבריו בבלוק מס' 2371 על פי מפת החלוקה לאזורים של הרצועה. אלא שבעיתון מדגישים כי באותו עלון – הבלוק המדובר לא מסומן כחלק מהאזור ההומניטרי. בסהר האדום הפלסטיני טענו גם הם שמדובר באזור שאליו נדרשו פליטים להתפנות. "האזרחים אולצו להתפנות לשם", האשימו בארגון הפלסטיני.
8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
השרידים המפויחים במחנה העקורים, אחרי כיבוי הלהבות
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יצוין כי דובר צה"ל לתקשורת הערבית אביחי אדרעי אכן פרסם ב-22 במאי עלון שבו דובר על הרחבת "אזור השירותים ההומניטריים" לכמה בלוקים נוספים במפה, בהם בלוק מס' 2371, אך כלל לא בטוח שהתקיפה אכן הייתה באזור הזה. בצבא אומרים שעל אף הסמיכות, התקיפה הייתה מחוץ לבלוק 2371 – דרומה יותר.
אדרעי עצמו חזר בציוץ בערבית ברשת X על הצהרת צה"ל ולפיה התקיפה הייתה מחוץ לאזור אל-מוואסי – לשם לדבריו נקראו האזרחים הפלסטינים להתפנות. הטענות הפלסטיניות על הגדרת בלוק 2371 כאזור הומניטרי צוטטו גם ב"וושינגטון פוסט" ודובר צה"ל לתקשורת הזרה, פיטר לרנר, פרסם הכחשה נרחצת לטענה הזו – תוך שהוא מאשים שהעיתון מפיץ את שקרי חמאס. יצוין כי גם "וושינגטון פוסט" הזכיר בדיווח שלו את הצהרת צה"ל, והבהיר שהבלוק המדובר לא נכלל במפות של האזורים ההומניטריים שפרסם הצבא בהצהרותיו האחרונות.
8 צפייה בגלריה
עלון שפרסם דובר צה"ל בערבית אדרעי ב-22 במאי ובו נכתב על הרחבת אזור השירותים ההומניטריים לבלוק 2371 - שלפי הפלסטינים שם הייתה התקיפה באזור רפיח שגרמה לשריפה קטלנית
עלון שפרסם דובר צה"ל בערבית אדרעי ב-22 במאי ובו נכתב על הרחבת אזור השירותים ההומניטריים לבלוק 2371 - שלפי הפלסטינים שם הייתה התקיפה באזור רפיח שגרמה לשריפה קטלנית
העלון שהפלסטינים מציגים כ"הוכחה" לטענותיהם. בצה"ל הבהירו: זה לא היה באזור הומניטרי
בציוץ הנוקב שלו ברשת X, לרנר האשים שב"וושינגטון פוסט" לא ערכו וידוא לטענה שאותה השמיע גורם בשלטון האזרחי של חמאס ברצועה. "אנחנו חייבים לשאול את עצמנו, אם וושינגטון פוסט ואחרים מצטטים בחפץ לב כעובדה את שקרי חמאס על התקיפה שלא קרתה באזור ההומניטרי, מה עוד הם מהדהדים באופן אוטומטי?", כתב. "השאלה היא כיצד מאפשרים לחמאס להפיץ פייק ניוז ולהדהד נתונים ונרטיבים שגויים", הוסיף.

הזעם והגינויים בעולם: "הצו בהאג מחייב"

התקרית הנפיצה ברפיח מגיעה כשברקע ההתנגדות הרבה ממילא בעולם למבצע של צה"ל בעיר, והצו שהוציא רק בסוף השבוע האחרון בית הדין הבינלאומי לצדק בנוגע לפעולה ברפיח. בקהילה הבינלאומית מיהרו לגנות את ישראל, ושלל מנהיגים בעולם דרשו ממנה לציית לצו בהאג, שלכאורה קובע כי יש להפסיק מיד את המבצע הצבאי בעיר. הפרשנות הישראלית לצו בהאג היא שניתן להמשיך בפעולה, כיוון שהוא מגביל פעולות צבאיות ברפיח על בסיס מחויבויותיה של ישראל על פי האמנה למניעת רצח עם.
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת מקרון. "ישראל חייבת להפסיק"
(צילום: GONZALO FUENTES / POOL / AFP)
בין המדינות שקראו לישראל לציית לצו היו גם בעלות בריתה באירופה, ושרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק אמרה כי חובה לכבדו. "הדין ההומניטרי הבינלאומי חל על כולם, גם על ההתנהלות של ישראל במלחמה", אמרה. גינוי נשמע גם מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר שהוא "מזועזע" מההתקפות האחרונות של ישראל, שלדבריו גרמו למותם של פליטים רבים ברפיח. "הפעולות הללו חייבת להיפסק. אין שום אזור בטוח ברפיח לאזרחים פלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית", מסר.
שר ההגנה האיטלקי גווידו קרוזטו הזהיר כי להפצצות כמו זו שהייתה ברפיח יהיו השלכות ארוכות טווח כלפי ישראל. "הבחירה הזו של ישראל מפיצה שנאה, משרישה שנאה שבה יהיו מעורבים הילדים והנכדים שלהם (של הפלסטינים). הייתי מעדיף בחירה אחרת", אמר לתקשורת האיטלקית. בכירים אחרים באירופה השמיעו אמירות חריפות אף יותר, ושר החוץ הספרדי חוסה מנואל אלברס, שרק לאחרונה הכירה ארצו במדינה פלסטינית, הצהיר: "אם ישראל תמשיך לפעול בניגוד לעמדתו של בית הדין, ננסה לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לאכוף אותה".
גינויים נשמעו גם משלל מדינות ערביות, בכללן ירדן, מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה – כשברקע נמשכים מאמצי ארה"ב להביא לנורמליזציה מול ריאד. בקטאר הזהירו שהתקרית הקשה עלולה לסבך את המאמצים להתניע מחדש את המגעים לעסקת חטופים מול חמאס.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
"הלב נקרע". ביידן
(צילום: Win McNamee/Getty Images)
בארה"ב נמנעו תחילה מלהגיב, ומסרו רק כי הם בודקים את הדיווחים, אבל אמש פרסם הבית הלבן התייחסות ראשונה ואמר כי התמונות מרפיח הן "קורעות לב". דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר ל-ynet: "לישראל יש זכות לרדוף אחרי חמאס, ואנחנו מבינים שהתקיפה הזו הרגה שני מחבלים בכירים בחמאס, שאחראים לתקיפות נגד אזרחים ישראלים. אבל כפי שהבהרנו, ישראל חייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי להגן על אזרחים. אנחנו דוחקים באופן פעיל בצה"ל ובשותפים בשטח לפעול כדי להעריך מה קרה, ואנחנו מבינים שצה"ל עורך חקירה".
גם בקנדה הצטרפו אמש לגינויים, ושרת החוץ שלה מלאני ג'ולי קראה להפסקת אש מיידית. היא כינתה את התקיפה הישראלית "מחרידה", והוסיפה: "קנדה לא תומכת בפעולה צבאית ישראלית ברפיח. ההיקף הזה של סבל אנושי חייב להיפסק".
פורסם לראשונה: 22:38, 27.05.24