2 צפייה בגלריה
ג`ידא רינאווי זועבי
ג`ידא רינאווי זועבי
במו"מ עם גורמים ברע"מ? רינאווי זועבי
(צילום: מוטי קמחי)
ישראל מצויה במשבר פוליטי עמוק כבר יותר משנתיים. אחרי ארבע מערכות בחירות, הייתה תחושה שהוא תם. מה שהתברר במהלך היום הזה הוא שהמשבר כאן, במלוא עוזו. יש ממשלה, אבל הקואליציה היא מכונית מקרטעת שמוחזקת עם שני גפרורים, דבק מגע ומסטיק. מדי פעם עף לה איזה חלק, "האלמנט", אם לצטט את הגשש החיוור. האלמנט היום היה ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, שכמה ימים אחרי שהגיעה והשתתפה בישיבת סיעתה, שבועות אחרי ששיבחה וחזרה ושיבחה את תפקוד הקואליציה ויחסי יהודים-ערבים, ראתה לפתע את האור האידיאולוגי.
אפשר לנסות ולחפש הסברים מעולם התחזוקה הפוליטית. היום ראיתי שמישהו הצביע על כך שיו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ, לא עקב אחריה בטוויטר. עד לשם מגיעות התיאוריות. סברה אחרת אומרת שהיא הוזנה במידע שגוי שהמינוי שסודר לה במשרד החוץ, כקונסולית בשנגחאי, נתקל בקשיים. סברה שלישית גורסת שהיא במו"מ עם גורמים ברע"מ דווקא – אבל אלה שמתנגדים לישיבה בממשלה. וכמובן, יש את ההסבר הרציני: שהכול נובע מתחושות קשות בציבור הערבי (ואין ספק שאלה קיימות) בשל הריגתה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, מחזות ההלוויה, ובכלל האכזבה הכללית.
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

כל התיאוריות האלה לא משנות הרבה. זו קואליציה דחוקה עם רוב פריך ומתפוגג. כל ממזר מלך, כל מטאטא יורה, כל פורשת מלכה. אנדי וורהול הבטיח 15 דקות תהילה בעידן העכשווי לכולם, ובממשלת בנט-לפיד כולם מקבלים 15 דקות של פרישה – ואיתם כמובן ריאיון מפרגן בשעת צפיית שיא, האזנה לטענותיהם בתשומת לב וגם תשורות קואליציוניות.
ח"כ זועבי הגדילה לעשות. לחברי הכנסת עידית סילמן ועמיחי שיקלי היה טיעון אידיאולוגי נמרץ לפרישתם: מפלגתם הבטיחה שלא תיתן ללפיד רוטציה ובוודאי שלא תשב עם רע"מ. כמובן שסילמן נזכרה בתחושותיה האידיאולוגיות אחרי ששימשה יו"ר הקואליציה הנ"ל, אבל ניחא, במקום שבו בעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים. נגיד.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ההימורים נגדם. בנט ולפיד
(צילום: AFP)
מה בדיוק הטיעון של ח"כ זועבי? היא הצטרפה למפלגה שנחשבה תמיד למעוז של שמאל-ציוני. דהיינו מימין לרע"מ. מימין לרשימה המשותפת. מרצ רצתה להיות חלק מהממשלה וזה ברור לגמרי, ולא הפרה אף הבטחה. כאשר ניצן הורוביץ יצא לביתה, התברר שהיא בדרך בכלל לריאיון בטלוויזיה. אלה הסטנדרטים החדשים בפוליטיקה שלנו. אבל מה כל זה חשוב, בעצם. הרי בקואליציה כזו, כל אחד יכול לשחק את המשחק.
בלשכת רה"מ ובמרצ מעריכים שזועבי לא תפיל את הממשלה, ולא תצביע בעד פיזור הכנסת. עוד נראה. מה שכן, החגיגות של הליכוד מוצדקות. עד שלפיד וגנץ הצליחו לקלוע אותן במבוכת ענק סביב מלגות לחיילים, בא השמאל בקואליציה והמחיש שוב כמה העסק כולו לא יציב. זה גם מדגיש את השאלה מה יעשו אנשי הימין, כמו איילת שקד וניר אורבך, שנאבקים יום-יום בקהל שלהם – ובמקביל נאלצים לשמוע על משברים קואליציוניים מהצד של רע"מ, או עכשיו מרצ. גם אם ח"כ זועבי תחזור אל שורות הקואליציה, ייתכן שהמהלך הזה הוא טלטלה אחת יותר. כמה זמן הכול יחזיק, זו השאלה כרגע בממשלה – וההימורים נגדה.