צבא ארה"ב הודיע הערב (יום ג') כי מטוס קרב רוסי התנגש בכלי טיס בלתי מאויש שהפעיל מעל הים השחור – לא הרחק מאוקראינה – ומהפגיעה נגרם נזק למדחף של המל"ט האמריקני ומפעיליו נאלצו להפילו. ארה"ב העריכה כי גם למטוס הרוסי נגרם נזק, אבל מוסקבה הכחישה זאת וטענה שכלל לא הייתה התנגשות באוויר. כך או כך, מדובר בעימות חריג ביותר בין צבאותיהם של שתי המעצמות הגרעיניות, וככל הנראה זו הפעם הראשונה מאז עיצומה של המלחמה הקרה שבה כלי טיס אמריקני מתרסק אחרי תקרית שבה היה מעורב מטוס רוסי.
6 צפייה בגלריה
מל"ט ריפר MQ-9
מל"ט ריפר MQ-9
מל"ט "ריפר" אמריקני. משמש לאיסוף מודיעין וגם להפצצות
(צילום: Mike Mareen / shutterstock)
לפי הודעת הצבא האמריקני, ההתנגשות אירעה במרחב אווירי בינלאומי בשעה 8 בבוקר (שעון ישראל). בצבא האמריקני האשימו ש"כמה פעמים" לפני ההתנגשות שני מטוסי קרב רוסיים מדגם Su-27 טסו בצורה "חסרת אחריות" סמוך למל"ט מהדגם ריפר MQ-9, ובין היתר טסו מולו ושפכו עליו דלק – אולי כדי "לעוור" אותו או לגרום לו נזק אחר. המטוסים הרוסיים טסו בקרבתו בין 30 ל-40 דקות, ובשלב מסוים אחד מהם התנגש כאמור במל"ט וגרם נזק למדחף שלו.
"המל"ט שלנו ביצע פעולות שגרתיות במרחב אווירי בינלאומי כאשר מטוס קרב רוסי התקרב אליו ופגע בו, מה שהביא להתרסקותו ולאובדנו המוחלט של ה-MQ-9", מסר הגנרל ג'יימס הקר, שעומד בראש הזרוע של חיל האוויר האמריקני באירופה ובאפריקה. "למעשה, הפעולה הלא בטוחה והלא מקצועית הזו מצד הרוסים כמעט הביאה להתרסקותם של שני כלי הטיס", הוא הוסיף.
בהודעה נמסר כי התקרית מגיעה על רקע "דפוס התנהגות מסוכן" של מטוסי קרב רוסיים במהלך האינטרקציות שיש להם מעת לעת עם כלי טיס של ארה"ב ובעלות בריתה, בכלל זאת בשמי הים השחור. "ההתנהגות האגרסיבית של צוותי האוויר הרוסיים מסוכנת ועלולה להוביל לחישוב מוטעה ולהסלמה לא מכוונת", הזהירה וושינגטון.
6 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 27 SU-27 ארכיון בשמי רוסיה 2013
מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 27 SU-27 ארכיון בשמי רוסיה 2013
מטוסי קרב רוסיים מדגם SU-27. "דפוס התנהגות מסוכן"
(צילום: EPA)
מוסקבה הכחישה כאמור שהייתה התנגשות כלשהי בין המטוס הרוסי לבין המל"ט. כשעה לאחר פרסום הודעת הצבא האמריקני פרסם משרד ההגנה הרוסי הודעה משלו, ובה טען כי המל"ט האמריקני טס עם המשדרים שלו מכובים סמוך לחצי האי קרים, שאותו כבשה רוסיה מידי אוקראינה כבר ב-2014. אף שמדובר בשמים בינלאומיים, לטענת מוסקבה המל"ט חדר לאזור שבו היא אסרה על תעופת כלי טיס כחלק מהפעילות הצבאית שלה באוקראינה, או מה שהיא מכנה "מבצע צבאי מיוחד".
לדברי מוסקבה מטוסי קרב רוסיים שפעלו באזור נשלחו בעקבות זאת לעבר המל"ט – אבל לטענתה הם לא באו עמו במגע ולא השתמשו בנשק שלהם. בהודעה נטען עוד כי המל"ט התרסק לאחר ש"איבד שליטה" וביצע "תמרון חד". שגריר רוסיה בוושינגטון, אנטולי אנטונוב, זומן הערב לשיחת נזיפה בהולה במחלקת המדינה, ולאחר מכן מסר כי רוסיה רואה בתקרית הזו כ"פרובוקציה" נגדה. עם זאת, הוא הדגיש כי מוסקבה לא מעוניינת בעימות ישיר עם וושינגטון.

המל"ט שיכול לטוס 24 שעות, וחיסל את סולימאני

התקרית מגיעה על רקע מתיחות השיא בין רוסיה לארה"ב בעקבות המלחמה באוקראינה, כשבמוסקבה מאשימים כי הסיוע הצבאי של וושינגטון ובעלות בריתה במערב לקייב הופך אותן למעשה לצד פעיל במלחמה. המתיחות הזו ניכרת גם בשמי הים השחור, שם ארה"ב עורכת טיסות לצורך איסוף מודיעין כבר מאז סיפוח חצי האי קרים ב-2014 – גיחות שמוסקבה מוחה עליהן שנים ארוכות.
6 צפייה בגלריה
מל"ט ריפר MQ-9
מל"ט ריפר MQ-9
מל"ט "ריפר". עד 32 מיליון דולר ליחידה
(צילום: BlueBarronPhoto / shutterstock)
הים השחור, יצוין, משמש את הצי הרוסי לשלל מתקפות נגד אוקראינה. ספינות הקרב הרוסיות הטילו ממנו מצור ימי ממושך על המדינה, עד להסכם שנחתם בין מוסקבה לקייב בקיץ האחרון ושאפשר את חידוש ייצוא התבואה האוקראינית לרחבי העולם. התקרית מגיעה ממש בשעה שמוסקבה וקייב דנות בהארכת ההסכם הזה. הנציגים האוקראינים דחו השבוע הצעה להאריכו לתקופה מצומצמת של 60 ימים בלבד.
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי מסר הערב כי אף שמטוסי קרב רוסיים התקרבו לא אחת למטוסים אמריקניים, גם בתקריות שאירעו בשבועות האחרונים, התקרית הנוכחית חריגה בשל ההתנהגות "הלא הבטוחה והלא מקצועית" של הרוסים, שהובילה להפלת המטוס האמריקני. הוא הבטיח שארה"ב תמשיך לפעול בשמי הים השחור: "אם המסר הוא שהם רוצים להרתיע אותנו או להניא אותנו מלטוס ולפעול במרחב האווירי הבינלאומי מעל הים השחור, אז המסר הזה כשל. הים השחור לא שייך לאף מדינה".
קירבי ציין שהנשיא ג'ו ביידן עודכן על פרטי התקרית והוסיף שוושינגטון תעביר את חששותיה בעקבות התקרית לגורמים במוסקבה. בהמשך זומן כאמור השגריר הרוסי בארה"ב לשיחת נזיפה במחלקת המדינה. דובר המחלקה, נד פרייס, מסר כי רוסיה "הפרה בבוטות" את הדין הבינלאומי באופן התנהלותה בתקרית.
6 צפייה בגלריה
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
"ריפר" בשמי נבאדה, ארכיון. הדגם הזה שימש להפצצת קאסם סולימאני
(צילום: AFP PHOTO /US AIR FORCE)
מל"טי "ריפר" ("מלאך המוות") משמשים הן למטרות מודיעין והן למטרות תקיפה, והדגם הזה היה אחראי בין היתר להפצצה ב-2020 שבה חוסל מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. המל"טים, שמיוצרים על ידי חברת General Atomics, מציודים בחיישנים מתקדמים ויכולים לשאת עד ארבעה טילי "הלפייר". מוטת הכנפיים שלהם היא 20 מטר, והם מסוגלים לצאת לגיחות של עד 24 שעות. המל"ט משמש גם את צבאות בריטניה, איטליה, צרפת וספרד, ועלות גרסתו החדישה ביותר נאמדת בכ-32 מיליון דולר ליחידה.

אסד במוסקבה, פוטין מאשים את ארה"ב בפיצוץ צינורות הגז

בתוך כך, הערב נחת נשיא סוריה בשאר אסד במוסקבה, בביקור הראשון שהוא עורך מחוץ למזרח התיכון מאז אסון רעידת האדמה שפקד את ארצו ואת טורקיה השכנה בחודש שעבר. אסד צפוי להיפגש במהלך הביקור עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
אסד עם פוטין בביקור קודם שערך במוסקבה, ב-2021
(צילום: AP)
פוטין עצמו התייחס הערב לראשונה לדיווחים שלפיהם מאחורי פיצוץ צינורות הגז "נורד סטרים" בים הבלטי עמדו גורמים פרו-אוקראינים – ואמר שאינו מאמין לדיווחים הללו. "פיצוץ שכזה, עוצמתי כל-כך ועמוק כל-כך, יכול היה להיעשות רק על יד מומחים שנתמכים על ידי יכולותיה המלאות של מדינה שמחזיקה בטכנולוגיות הרלוונטיות", אמר בנאום ששודר בטלוויזיה הרוסית.
לטענת פוטין לארה"ב היה אינטרס לפגוע בצינורות, כדי לאלץ את מדינות אירופה להפסיק לרכוש גז רוסי זול ולרכוש במקום זאת גז אמריקני במחיר יקר יותר. ארה"ב הכחישה מכל וכל את הטענה הזו, וראוי להדגיש שאירופה ממילא פעלה "להיגמל" מהתלות שלה בגז הרוסי. לפני הפיצוצים בספטמבר אשתקד רק אחד משני הצינורות היה פעיל, אבל גם בו ההזרמה הופסקה על ידי מוסקבה כחלק ממה שנתפס אז כנקמה מצדה בשל הסנקציות המערביות.