אחת הסיבות המרכזיות לדחיית התמרון הקרקעי היא אפשרות לפריצת דרך במגעים של קטאר מול חמאס והאמריקנים לשחרור משמעותי של חטופים, אולי אפילו עסקה כוללת. גורם ישראלי אמר היום (שני) ל"ניו יורק טיימס" שמדובר באפשרות לשחרור של 50 חטופים שמחזיקים באזרחות זרה.
ואולם, בישראל לא מוציאים מכלל אפשרות שמדובר אפילו במספר גבוה יותר או בשלב אחד לפני עסקה כוללת. במצב כזה הדרג המדיני מעוניין למצות את המהלך לפני התמרון הקרקעי. ההבנה בישראל היא שמרגע שיתחיל התמרון יהיה יותר קשה להגיע לעסקאות כאלה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
הממשלה בינתיים מאמצת את המלצת האמריקנים. נתניהו וביידן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
ארבעה גורמים אמריקנים אישרו כי ממשל ביידן מייעץ לישראל לעכב את התמרון כדי להרוויח זמן למשא ומתן על בני הערובה, ולהגעת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. הגורמים הדגישו כי ארה"ב אינה מכתיבה פעולות עבור צה"ל, אף שהם מכירים באתגרים של הכנסת הסיוע לעזה. "אנחנו עוזרים לענות על השאלות הקשות האלה, ומוודאים שיש להם יעדים ברורים", אמר אחד מהגורמים ל-NBC.
ישראל נכון לעכשיו איננה צד בעסקה, אך ההערכה שאם אכן הקטארים יגיעו לעסקה כוללת ישראל תידרש לתת את חלקה. עם זאת, סוגיית החטופים היא לא היחידה שהביאה לדחייה בתמרון הקרקעי. סיבה גדולה לא פחות היא המלצה אמריקנית לדחות. האמריקנים חוששים שמרגע שיתחיל התמרון הקרקעי, איראן תורה לפרוקסי שלה להגביר את התקיפות ביעדים אמריקנים, ולכן היא שולחת עוד כוחות למזרח התיכון ומבקשת עוד זמן.
ואולם, גורמים בישראל אומרים שככל שהתמרון הקרקעי נדחה, יש קושי להשבית את הכוחות הגדולים ולהחזיק אנשים מחוץ לבית כל כך הרבה ימים. בכיר ישראלי אמר: "אנחנו מגיעים לקצה של העניין הזה והדחייה לא תוכל להימשך יותר מכמה ימים".
בינתיים, כל יום שעובר הכוחות יותר מוכנים לפעולה. רוב תוכנית התמרון הקרקעי נבנית מחדש עכשיו. לתוכניות צה"ל בעשור האחרון לא היו יומרות לכבוש את הרצועה - ועכשיו צריך להתאים את התוכניות ליעד שהדרג המדיני הציב לצה"ל: חיסול היכולות הצבאיות, המדיניות והפוליטיות של חמאס.
ההערכה בישראל שמרגע שיתחיל התמרון הקרקעי, חיזבאללה יגביר את האש אבל לא בעוצמה של מלחמה. נסראללה - כך אומרים בכירים בישראל - יודע שאסור לו לשחק על הגבול הזה כדי שלא להגיע שוב לטעות בחישוב.
2 צפייה בגלריה
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ישראל הבהירה שלא תהיה מוכנה להבחנה בשחרור החטופים. נורית ונטלי רענן בשיחה עם ביידן לאחר שחרורן
(טוויטר U.S. Embassy Jerusalem)
בתוך מטבחון המלחמה יש הסכמה שנכון לדחות את התמרון, אך מתחדדים הבדלי גישות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים.

ישראל לקטאר: לא מוכנים לשחרור חטופים עם דרכון זר בלבד

בתוך כך, ישראל מעורבת במגעים עם קטאר בכמה ערוצים. ואולם, במגעים מול הקטארים מעורבים גורמים נוספים בישראל, ובהם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן שמייעץ לראש מטה החטופים והנעדרים גל הירש, ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי שיש לו קשר עם בכירים קטארים עוד מתקופת המל"ל.
ישראל הבהירה לקטארים שהיא לא מוכנה להבחנה בין נושאי דרכונים זרים לישראלים. גורם מדיני רשמי מסר בהקשר זה: "ישראל לא תהיה צד לסלקציה לשחרור חטופים שמחזיקים בדרכון זר". במידה ואכן המשוחררים לא יהיו מחזיקי דרכונים זרים, יותר סביר שהוא יהיה לפי חתך אחר: ילדים, נשים, זקנים וחולים ולאו דווקא לפי הדרכונים.