בבתי חולים ציבוריים ברחבי הארץ מתמודדים הבוקר (יום ו') עם תקלת מחשוב משמעותית, שמסתמנת כתקלה עולמית. בעקבות השיבוש במחשבים נאלצו בתי חולים לעבור לעבודה ידנית.
במשרד הבריאות עדכנו כי כרגע משפיעה התקלה על בתי החולים הבאים: שערי צדק, הלל יפה, לניאדו, ברזילי, שיבא, וולפסון, שמיר אסף הרופא, רמב״ם, מעייני הישועה, נהריה, פוריה, בני ציון, זיו, בית החולים הצרפתי בנצרת, בית החולים האיטלקי בנצרת וכן על קופת חולים מאוחדת. לאור התקלה תיתכן פגיעה בפעילות חדרי הניתוח ובזמני ההמתנה במיון, והחולים ייאלצו להמתין זמן רב יותר בחדרי המיון לקבלה או לאשפוז. גם ניתוחים ושחרורים מבתי החולים עלולים להתעכב.
3 צפייה בגלריה
 בית חולים שיבא תל השומר
 בית חולים שיבא תל השומר
המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. ארכיון
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
התקלה נובעת משימוש במערכת של חברת CrowdStrike ומשפיעה גם על פעילות הבנקים. מבדיקת ynet עולה כי בחלק מהבנקים לא ניתנת ללקוחות גישה באמצעות האפליקציה. בבנק הפועלים לא יכולים עובדי הבנק שעובדים היום מהבית להתחבר למחשבי הבנק, ובחלק מהבנקים לא ניתן כרגע למשוך כסף בכספומטים, רק משום שנעשית בדיקת קשר בין הכספומט לחשבונות הבנק. בבנקים הבהירו כי אין כל חשש שיבוצעו מעשי הונאה בחשבונות עקב התקלה העולמית.
במקביל דיווח מד"א על תקלה בקווי החירום של מוקד 101, ונמסר כי ייתכנו קשיים בחיוג. "במידה ולא מצליחים ליצור קשר, יש לחייג למוקד 100 של המשטרה", אמרו שם. גם בחברת החשמל עדכנו ומסרו: "בעקבות תקלה עולמית במערכת מחשוב והשפעתה על מערכות המחשוב של חברת החשמל, לא ניתן ליצור קשר עם מוקדי 103".
בהמשך הודיעו גם בדואר ישראל על שיבושים: "בשל תקלת תוכנה עולמית בחברה חיצונית המשפיעה על חברות רבות בארץ, לא ניתן לקבל כעת שירות ביחידות הדואר, במוקדים הטלפוניים ובאתר. אנו מתנצלים על אי הנוחות ופועלים להשבת השירותים בהקדם".
3 צפייה בגלריה
התקלה העולמית שמשבשת מחשבים
התקלה העולמית שמשבשת מחשבים
התקלה העולמית שמשבשת מחשבים
התקלה, כך נראה, משבשת גם את פעילות הטיסות: בארה"ב פורסם שהמטוסים של חברות התעופה האמריקניות לא ממריאים. בעדויות ברשת סיפר נוסע באחת הטיסות כי הצוות אמר לנוסעים שהסיבה לעיכובים היא תקלת התוכנה. מאל-על נמסר הבוקר כי היא אינה משתמשת במערכת המדוברת, אך ציינה: "אנו מתחילים להתעדכן על שינויים ועיכובים בנחיתות והמראות בשל השפעת התקלה על נמלי תעופה בעולם. בשלב זה בעקבות התקלה, טיסת אל על LY2371 שתוכננה לנחות בברלין הוסטה לפראג ונחתה שם כעת. נשוב ונעדכן לפי הצורך".
גם בנמל אשדוד נפגעו מהתקלה. מנמל אשדוד נמסר כי "בהמשך להתראות על תקלות מחשוב ברחבי העולם מתבצעת בדיקה מעמיקה של הצוותים הטכניים בנמל אשדוד בנוגע לנושא. עקב תקלה זו, בשעה זו, לא ניתן שרות למשאיות ואניות". התקלה העולמית משפיעה גם על רשת קרפור, ופוגעת באפשרות הסליקה בסניפים שלהם. לעת עתה ניתן לשלם רק במזומן.
מערך הסייבר הלאומי הדגיש הבוקר כי לא מדובר במתקפת סייבר. "בשעות אלו תקלה טכנית עולמית משפיעה על מערכות טכנולוגיות רבות ברחבי העולם, כמו גם בישראל. חברת הטכנולוגיה CrowdStrike הוציאה הבוקר התרעה טכנית בנוגע לבעיה משמעותית המשפיעה על מערכות Windows ברחבי העולם", נמסר ממערך הסייבר הלאומי.
3 צפייה בגלריה
תקלה בכניסת לאפליקציה של מזרחי טפחות עקב התקלה העולמית
תקלה בכניסת לאפליקציה של מזרחי טפחות עקב התקלה העולמית
תקלה בכניסת לאפליקציה של מזרחי טפחות עקב התקלה העולמית
ממה שידוע כרגע מדובר בתקלה ברכיב תוכנה, המותקן על המחשבים שעושים שימוש במוצר של החברה שהוא אפליקציה להגנה על מחשבים ושרתים. מדובר על רכיב שמותקן על המחשב ואמור להגן עליו מפני פריצות סייבר, תקיפות של וירוסים והצפנות.
בינתיים התקבלו דיווחים על תקלות כלליות במחשבים מהודו, בריטניה, צרפת, ארה"ב, קנדה ועוד מדינות. מניית החברה CrowdStrike קרסה בבורסה של ניו יורק שם היא נסחרת. מדובר באירוע נדיר מאין כמותו - תקלות עולמיות מעין אלה לרוב לא מגיעות להיקפים כאלה אלא אם כן מדובר בשירות ענן - אך גם אז מדובר בשירותים שלהם גיבויים רבים.

"אירוע נדיר וכלל עולמי"

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן, אמר על התקלה בחברת CrowdStrike והשלכותיה: "אירוע נדיר וכלל עולמי, בשלב הזה לא ניתן לקבוע בודאות אם מדובר בתקלה פנימית בעדכון התכנה של החברה שנעשתה בתום לב או שמדובר במעשה זדוני שנעשה על ידי גורם חיצוני לחברה. בכל מקרה מדובר בתקלה כלל עולמית במחשבים שבהם מותקנת תוכנת הגנה של החברה ולא באירוע מקומי ישראלי גם אם ההשפעה כוללת גופים בישראל שמשתמשים באמצעי ההגנה הזה".
הכהן הוסיף: "מדובר בחברה מוכרת וידועה שמייצרת רכיבי הגנה לתחנות עבודה של משתמשי קצה. נראה שהתקלה היא תוצאה של עדכון מערכת שלהם. כאמור, לא ברור עדיין בשלב הזה האם מדובר בבאג פנימי או בבאג זדוני חיצוני. לפי הדיווחים החברה פועלת לטיפול התקלה. זה אירוע נדיר יחסית שממחיש מצד אחד את מידת התלות של הכלכלה והחברה במחשבים ומהצד השני והמקביל את מידת החשיבות בהגנה על התפקוד שלהם".
פורסם לראשונה: 08:56, 19.07.24