בעוד חקירת מחדל האבטחה שהוביל לניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ נמשכת, מצטברות עוד ועוד עדויות כי אנשים שמו לב ליורה, תומס מת'יו קרוקס, זיהו אותו מטפס לגג הבניין שממנו ירה, והזהירו את המשטרה.
גורמים המעורבים בחקירה אמרו לסוכנות הידיעות AP כי שוטר מקומי אף טיפס לגג ונתקל בקרוקס, שכיוון אליו את הרובה. אבל לאחר העימות הקצר השוטר נסוג, ירד בסולם וקרוקס מיד ירה לעבר המועמד הרפובליקני לנשיאות, לפני שחוסל בידי צלפי השירות החשאי. טראמפ נפצע מהירי, וממנו נהרג גבר בן 50 שגונן על בנותיו.
תיעוד: הירי בדונלד טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה - והפינוי
(מתוך Fox News)

דברי ביידן לאחר ניסיון ההתנקשות
(מתוך עמוד היוטיוב של הבית הלבן )

2 צפייה בגלריה
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס
היורה קרוקס, והפצוע טראמפ
(צילום: AP /Gene J. Puskar)
הגג שעליו טיפס קרוקס היה במרחק של פחות מ-150 מטרים מהמקום שבו נאם טראמפ - מרחק שבו צלפים יכולים לפגוע ללא קושי רב באדם אחר. למשל, 150 מטר זה המרחק שבו טירונים בארצות הברית נדרשים לפגוע במטרת דמות עם M-16. הנשק שבו השתמש קרוקס, AR-15, הוא הגרסה האזרחית ל-M-16 הצבאי.
אותו נשק נרכש על-ידי אביו של קרוקס לפני שישה חודשים לפחות. לפי הגורמים, חומרים "בסיסיים" לייצור פצצות נמצאו בתוך רכבו של קרוקס ובביתו. קרוקס לא נשא עליו כל תעודה מזהה, וזוהה רק באמצעות בדיקות DNA.
חוקרי ה-FBI מאמינים שקרוקס פעל לבדו ושהוא מעולם לא היה על הרדאר של הסוכנות. לדבריהם, החקירה נבחנת הן כניסיון התנקשות - והן כ"אירוע טרור מקומי".
קולות ירי - והנשיא לשעבר מתכופף: תיעוד הירי בטראמפ
(מתוך CNN)

תיעוד מתוך הקהל: רגעי הירי בטראמפ
(מתוך X)

2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
טראמפ המדמם, לאחר ניסיון ההתנקשות
(צילום: AP /Evan Vucci)
סריקת אינטרנט לא העלתה שום סימנים למניפסטים מאיימים של קרוקס או לפוסטים שכאלה ברשתות החברתיות, ולפי ה-FBI אין לו גם היסטוריה של מחלות נפש. גם הנטיות הפוליטיות של קרוקס עדיין לא ברורות. הוא היה רשום כרפובליקני, ותרם 15 דולר לארגון פרוגרסיבי ביום השבעתו של ג׳ו ביידן ב-2021.
בהצהרה קצרה שנשא ביידן הוא אמר כי הוא אסיר תודה על כך שטראמפ מרגיש טוב, והורה לבחון את אבטחת טראמפ אחרי הירי בו. "הייתה לנו שיחה קצרה וטובה אמש", אמר ביידן והביע תנחומים בפני משפחתו של ההרוג, קורי קומפרטורי. "ניסיון התנקשות עומד בסתירה לכל מה שאנחנו מאמינים בו", הדגיש.
ביידן, שנשא את דבריו כשלצידו סגנית הנשיא קמלה האריס והתובע הכללי מריק גרלנד, אמר כי אין עדיין מידע על המניע של היורה. "אסור לנו להעלות השערות בנוגע למניע שלו, או בנוגע להשתייכותו לקבוצה מסוימת", הוסיף. טראמפ מנגד הודיע רשמית כי יגיע מחר למילווקי, לוועידה הרפובליקנית - על אף ניסיון ההתנקשות.