2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן עם אבו מאזן ב רמאללה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן עם אבו מאזן ב רמאללה
בלינקן שוחח עם נתניהו ואבו מאזן
(צילום: יואב דודקביץ')
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח היום (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנפרד גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בצל המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה - שכוללים גם שיחות בנושא הקלות אפשריות לפלסטינים.
לאחר השיחות של בלינקן עם נתניהו ואבו מאזן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אמר בתדרוך בבית הלבן כי השיחות אינן מבשרות על פריצת דרך קרובה עם סעודיה. עוד אמר סאליבן כי הסכם הנורמליזציה יהיה רק אחד הנושאים בשיחות שיקיים ברט מקגורק, בכיר במועצה האמריקנית לביטחון לאומי, עם המשלחת הפלסטינית בסעודיה.
בלינקן דן עם ראש הממשלה נתניהו במה שהוגדר על-ידי דובר מחלקת המדינה "הרחבת האינטגרציה האזורית של ישראל". כמו כן אישר בלינקן מחדש את עוצמת השותפות הדו-צדדית והמחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל.
מזכיר המדינה וראש הממשלה דנו באינטרסים הדדיים, לרבות ההתמודדות עם איומים מאיראן. בלינקן חזר על המשך תמיכת ארה"ב במדיניות המבטיחה חופש, ביטחון ושגשוג לישראלים ולפלסטינים כאחד.
מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה לשיחה בין בלינקן לאבו מאזן ומסרה כי "מזכיר המדינה שוחח עם עבאס, והביע דאגה מהאלימות המתמשכת בגדה המערבית. הוא הבהיר כי ארה"ב תומכת בצעדים לקידום החופש והביטחון של העם הפלסטיני. המזכיר ויו"ר הרשות דנו בתמיכה בפתרון שתי המדינות - ובהתנגדות לפעולות המסכנות את הרעיון".
2 צפייה בגלריה
פגישה של יאיר לפיד ועמוס הוכשטיין בוושינגטון
פגישה של יאיר לפיד ועמוס הוכשטיין בוושינגטון
לפיד עם הוכשטיין
במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש היום עם בכירי הבית הלבן ויועציו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בהם עמוס הוכשטיין, היועץ המיוחד לענייני אנרגיה, וברט מקגורק, השליח המיוחד של ביידן למזרח התיכון. לאחר הפגישה יצא מקגורק בראש משלחת לסעודיה, שם ייפגש עם משלחת פלסטינית.
במהלך הפגישות הביע לפיד את התנגדותו לאפשרות שארה"ב תסכים לתוכנית גרעין סעודית במסגרת שיחותיה עם הממלכה על הסכם עם ישראל. "דמוקרטיות חזקות לא מסכנות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל לפתור בעיות פוליטיות", אמר. בסביבת ראש הממשלה בנימין טוענים כי דווקא ההתנגדות של לפיד נובעת מפוזיציה פוליטית.
ראש האופוזיציה אמר לאמריקנים כי הוא מודאג מאפשרות של העשרת אורניום על אדמת סעודיה במסגרת. לדבריו, זה יסכן את ביטחון ישראל. האמריקנים ניסו לשכנע את לפיד לתמוך בהסכם עם סעודיה, לאחר שככל הנראה הבינו שהתנגדות שלו עלולה להיות מכשול בדרך להגעה להסכם.