אחרי שדחה את ההצהרה שלו ממוצאי שבת בעקבות המבצע להצלת החטופים, הודיע יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי הוא יישא אותה הערב (ראשון). המבצע ההרואי לשחרור החטופים אמנם נחל הצלחה, אך הוא ככל הנראה לא שינה את ההחלטה העקרונית של גנץ וחברו למפלגה השר גדי איזנקוט שחשים מיצוי מחברותם בממשלה ותסכול מחוסר יכולתם להשפיע.
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא בישיבת הממשלה, שבה לא נכחו שרי המחנה הממלכתי כבכל שבוע, "לצאת מהפוליטיקה הקטנה סביב השולחן הזה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
נתניהו וגנץ באחד התדריכים. תחושת תסכול בקרב המחנה הממלכתי
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
נתניהו אמר לאחר הסקירה הביטחונית שהוצגה לשרים כי "כשיצאנו למלחמה, צה"ל אמר שתהיה כאן שנת לחימה לפחות. אנחנו שמונה חודשים ללחימה, ונמצאים לפני סיום השלב העצים ברפיח. בינתיים, יש לנו עוד 6 זירות. זה מאמץ קשה מאוד ומורכב מאוד. זה דורש קודם כל איחוד כוחות - ברמה לאומית ובשולחן הזה. יש ימים בהם היינו במצבים פחות קשים וגם אז התאחדנו".
הוא הוסיף כי "צריך להסיר את איום החמאס, את טבעת החנק מחיזבאללה ולצאת מהפוליטיקה הקטנה סביב השולחן הזה. קודם כל איחוד כוחות סביב השולחן הזה - צריך לשמור שכולם יישארו בממשלה וגם שיצטרפו לממשלה נוספים - האתגרים פה עצומים".
עם צאת השבת ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח מסר לקראת הפרישה המתוכננת, שצפויה לפרק את קבינט המלחמה ולהותיר את ניהול המלחמה בידיו ובידי גלנט - לצד הקבינט המורחב, שבו חברים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. "זו העת לאחדות ולא לפילוג", כתב נתניהו. "עלינו להישאר מאוחדים בתוכנו אל מול המשימות הגדולות שעומדות בפנינו. אני קורא לבני גנץ - אל תצא מממשלת החירום. אל תוותר על האחדות".
דקה לאחר מכן פרסם גנץ הצהרה מוקלטת, שבה פנה לנתניהו: "עלינו להביט באחריות על איך נכון ואפשר להמשיך מכאן". עם זאת, הוא לא שלל את המשך החברות בממשלה, למרות הדד-ליין שפוקע היום: "לצד שמחת ההישג המוצדקת צריך לזכור, כי כלל האתגרים איתם מתמודדת ישראל, באשר להשבת יתר 120 החטופים והחטופות, ובאשר ליתר האתגרים הביטחוניים בכלל זירות המלחמה, מול האזור, מול העולם כמו גם מבית פנימה - נותרו כשהיו".
דבריו של בני גנץ לאחר מבצע חילוץ החטופים

גורמים במחנה הממלכתי הבהירו בימים האחרונים כי ההחלטה לצאת מהממשלה בנקודת הזמן הזאת, כאשר ארה"ב דוחקת להתקדם לעסקה וכאשר האפשרות לשחרר את החטופים עכשיו עדיין על הפרק, היא לא פשוטה. אולם, השיקול המכריע הוא מה שהם מכנים חוסר היכולת של נתניהו לעבוד בשיתוף פעולה ולהתחשב בעמדתם.