הדיון ההיסטורי בבג"ץ בנוגע לביטול עילת הסבירות זכה אתמול (ג') לסיקור גם מעבר לגבולות ישראל, והגיע עד לעמודים הראשיים של אתרי החדשות ברחבי העולם. "הדמוקרטיה הישראלית על פרשת דרכים", נכתב בכותרת שהוקדשה לדיון ב-CNN, ו-BBC דיווחה שזהו מעמד היסטורי: "עימות מכריע בבית המשפט העליון של ישראל על הרפורמה המשפטית השנויה במחלוקת".
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור CNN
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור CNN
"ישיבה היסטורית של בית המשפט העליון". הכותרת ב"לה רפובליקה" האיטלקי
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ עילת הסבירות BBC
דיון בג"ץ עילת הסבירות BBC
"עימות מכריע על הרפורמה המשפטית". הדיווח ב-BBC
התקשורת העולמית עוקבת אחרי המהפכה המשפטית בישראל והשלכותיה כבר חודשים ארוכים, ולאורך התקופה הזו זכו הפגנות הענק נגד מהלכי הממשלה לסיקור נרחב בעיתוני העולם ובערוצי הטלוויזיה. הדיון בבג"ץ אתמול בא בשעה שעיני העולם נשואות לאסון רעידת האדמה במרוקו, לשיטפונות הקטלניים בלוב ולהליך ההדחה שבו פתחו הרפובליקנים בארה"ב נגד הנשיא ג'ו ביידן, כך שהוא אינו זוכה לכותרות ראשיות, אך רבים מכלי התקשורת הקדישו לו מקום בולט.
"בית המשפט של ישראל פתח היום את הדיונים בחוק שנועד לצמצם את סמכויותיו", הסבירו לקוראים ב-CNN, "סוגיה שעשויה להציב את מערכת המשפט במסלול התנגשות עם ממשלתו הקיצונית של בנימין נתניהו אחרי חודשים של הפגנות ענק על החקיקה השנויה במחלוקת". ברשת ציינו גם את האפשרות שממשלת נתניהו לא תציית לפסיקת בג"ץ, "דבר שידרדר את ישראל למשבר משפטי ופוליטי חסר תקדים".
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
הנשיאה חיות ושופטי העליון. ב"גרדיאן" כתבו: "הרצוג הזהיר שוב ושוב ממלחמת אזרחים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור CNN
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור CNN
המדריך של CNN: כל מה שהקוראים הזרים צריכים לדעת על הדיון בבג"ץ
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור לה מונד
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור לה מונד
"לה מונד" הצרפתי. הפעם הראשונה שהשופטים מביעים עמדה
בבריטניה הסביר ה"גרדיאן" לקוראיו כי הדיון אתמול היה הפעם הראשונה שבה כל 15 שופטי העליון התכנסו יחד, וכי הם דנו ב"Reasonableness Clause" – חוק עילת הסבירות. בעיתון, המזוהה עם השמאל הבריטי, הסבירו לקוראים שהשופטים דנים למעשה באפשרות לבטל Basic Law, כלומר חוק יסוד, ושמעמדו הוא של חוק semi-constitutional , קרי חוקתי-למחצה. "מהלך כזה", כתבו בגרדיאן, "יכניס את ישראל לשטח פוליטי ומשפטי לא מוכר; הנשיא יצחק הרצוג, שבידיו מסורות סמכויות סמליות בלבד, הזהיר שוב ושוב ממלחמת אזרחים".
הדיון בבג"ץ זכה לכותרות גם במדינות בדרום אירופה. באיטליה דיווח העיתון הנפוץ "לה רפובליקה" על "דיון היסטורי בישראל": "עימות שייגע בעומק נשמתה של ישראל – המשמעות האמיתית של דמותה הדמוקרטית של מדינת היהודים". העיתון "לה מונד" דיווח לקוראים בצרפת: "זו הפעם הראשונה שבה השופטים מביעים את עמדתם בעניין הרפורמה המשפטית מאז תחילת העימות בינואר". באתר של רשת "אל-ג'זירה" הקטארית דיווחו לעולם הערבי כי בית המשפט העליון מעולם לא ביטל חוק יסוד, וכי אם יעשה זאת והממשלה לא תכבד את החלטתו – "ישראל תמצא עצמה במשבר קיומי".
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
ח"כ רוטמן. חילופי העקיצות עם השופטים הוזכרו ב-AP
(צילום: לע"מ)
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור בעולם אל ג'זירה
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור בעולם אל ג'זירה
גם "אל-ג'זירה" דיווחה, והזכירה את האפשרות ל"איום קיומי" לישראל
הדיון הארוך בבג"ץ, שנמשך יותר מ-12 שעות, זכה לאורך היום לעדכונים שוטפים גם בסוכנויות הידיעות רויטרס ו-AP, שכתבותיהן מתפרסמות כלשונן באלפי כלי תקשורת ברחבי העולם. ברויטרס הסבירו לקוראים כי "אף שביטול עילת הסבירות מותיר בידי שופטי העליון כלים אחרים לבטל החלטות מנהליות, מתנגדי המהלך אומרים שהתיקון מסיר מנגנון פיקוח דמוקרטי חיוני מהמערכת הפוליטית של ישראל". עוד נכתב בסוכנות כי "ארה"ב ובעלות ברית מערביות אחרות הביעו גם הן דאגה מההשפעה שתהיה לשינויים במערכת המשפט על הדמוקרטיה הישראלית".
סוכנות הידיעות AP דיווחה כי הדיון מציב את בית המשפט העליון הישראלי בעמדה חסרת תקדים שבה עליו להחליט אם לקבל הגבלות על סמכויותיו שלו, וציינה כי ההליכים הועברו בשידור חי בערוצי הטלוויזיה המרכזיים. היא ציינה כי "הדיון המרתוני היה ברובו ענייני, אך מעת לעתה הטיעונים נעשו מתוחים וסוערים", ואז תיארה את חילופי הדברים העוקצניים בין יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת שמחה רוטמן לבין השופטים.
8 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור גרדיאן
דיון בג"ץ עילת הסבירות סיקור גרדיאן
ב"גרדיאן" הציגו גם תמונות מהפגנה קטנה של תומכי המהפכה
ב-AP ניסו להסביר לקוראים גם את הקרע החברתי בישראל סביב השינויים במערכת המשפט, ואת הרקע ההיסטורי שלו: "מתנגדי התוכנית באים בעיקר מהאוכלוסייה החילונית וממעמד הביניים. אישים בכירים בתעשיית ההייטק איימו לעזוב את הארץ. הצעד הדרמטי מכול אולי היה החלטתם של חיילי מילואים המתנגדים למהלכי הממשלה שלא להתייצב לשירות. תומכי נתניהו לעומת זאת נוטים להיות עניים יותר ודתיים יותר, ורבים מהם חיים בהתנחלויות בגדה המערבית או בפריפריה. רבים מהם הם יהודים מזרחים מהמעמד הבינוני-נמוך, שמוצאם במדינות אחרות במזרח התיכון, ושמביעים עוינות כלפי השכבה של יהודים אשכנזים, כלומר ממוצא אירופי, שבה הם רואים שכבה אליטיסטית חילונית".
פורסם לראשונה: 22:23, 12.09.23