4 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
הגננות והסייעות בגני הילדים עוזבות את עבודתן בשל שכר נמוך ושחיקה
(צילום: shutterstock)
החמרה במשבר במעונות היום ובגני הילדים: ברחבי הארץ נסגרו כיתות רבות במעונות היום ומאות גני ילדים נסגרים לסירוגין בכל שבוע למשך כמה ימים. זאת בשל המחסור במטפלות, בסייעות ובמחליפות. בדיון שקיימה היום (שני) ועדת החינוך של הכנסת בנושא, נטען כי קיים מחסור של 3,000 מטפלות. נציגי ארגוני מעונות היום הסבירו את הנטישה של העובדות בשכר הנמוך, בשחיקה והשלכותיו של חוק המצלמות.
לדבריהם, בדיקת המצלמות נמשכת לעיתים חודשים ובכל אותה התקופה המטפלות מוכתמות לשווא על ידי ההורים והסביבה. נציגי הארגונים דרשו מצדם מהממשלה לקיים את המלצות ועדת המחירים ולהעלות את התשלום החודשי למעונות היום ב-300 שקלים כדי שניתן יהיה להעלות את שכר המטפלות.
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך
ועדת החינוך
ועדת החינוך. "מובילים יחד את המאבק. המקצוע בסכנת הכחדה"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הוועדה בראשות חבר הכנסת יוסף טייב (ש"ס) קראה להעלות את השכר, לרכז את הטיפול במעונות היום במשרד החינוך ולהקים רשות לטיפול בגיל הרך. בנוסף, נטען כי יש להעסיק בענף חיילים משוחררים ובני ובנות שירות לאומי, להכיר במשרה כעבודה מועדפת ולהגדיר את המעונות הפרטיים כמוסדות חינוך ולא כעסקים.
טייב אמר בדיון: "שר החינוך יואב קיש אמר לי שהוא יבחן את החתימה על החלטת ועדת המחירים בשבועות הקרובים - מבחינתי זה מצב חירום. שר החינוך עובד יד ביד עם שר האוצר ואנחנו מובילים יחד את המאבק. מדובר במקצוע בסכנת הכחדה".
ברשויות המקומיות מתקשים להתמודד עם המשבר. בימים האחרונים, כחלק מיוזמה עצמאית, נעשים ניסיונות של סייעות להשבית באופן יזום גני ילדים באמצעות הצגת אישורי מחלה. יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר טל הודיע כי אם לא תהיה פריצת דרך משמעותית במשא ומתן עם האוצר לשיפור שכר הסייעות, תצא ההסתדרות למאבק ותפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותה.
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך
ועדת החינוך
נציגי ארגוני מעונות היום - להעלות ב-300 שקלים את התשלום למעונות
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חגית מגן, ראש מנהל שכר והסכמי עבודה בשלטון המקומי, המייצגת את הרשויות במשא ומתן על השכר, עבדה שלושה ימים כסייעת בגני טרום חובה כדי לחוות מקרוב את הקשיים של הסייעות, ואמרה שתציג את רשמיה בפני אנשי האוצר. "ידעתי שעבודת הסייעת קשה, אבל לא תיארתי לי עד כמה", אמרה מגן, "הן עסוקות כל היום בהחלפת טיטולים, לגשת לילדים בוכים עם נזלת וצרכים ולהתחלק בין כולם. הן חוות לחצים, קשיים ושחיקה".
"השכר של הסייעות נמוך ורבות מהן ממשיכות בסוף יום העבודה בגן למשרה נוספת בצהרון, ובערב הן מותשות פיזית ונפשית. כמי שאמורה לחתום על הסכם השכר, לא יכולתי להבין לעומק את הבעיה עד שהפכתי בעצמי לסייעת. רציתי להרגיש ברגליים", הוסיפה מגן. "נחשפתי בגן לילד עם צרכים מיוחדים שרוע על הרצפה בוכה צורח, לא גמול וכל הזמן צריך להחזיק אותו בידיים כדי להרגיע אותו. ילדים נוספים אינם גמולים ויש כאלו שבורח להם והסייעת צריכה גם לנקות, לשטוף ותוך כדי להתייחס לכולם - דבר שהוא בלתי אפשרי. יצאתי מהגן בתחושה קשה של מועקה".
"סייעת צריכה לתת תשומת לב ומענה לכולם, אבל זה לא פשוט כשיש ילד בוכה עם צרכים מיוחדים מנותק לחלוטין ללא סייעת צמודה. במקביל היא צריכה להכין ארוחת בוקר, לנקות, לשטוף ולסייע לגננת". לדבריה של מגן, בבדיקה שנערכה בגני הילדים בטווח שבין גדרה לחדרה, נמצא כי מדי יום נעדרות 14 אחוזים מהגננות, ולרוב הגנים נסגרים באותם ימים כיוון שאין סייעות מחליפות.
4 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
49 גני ילדים נותרו סגורים בנס ציונה. "היעדרות במסווה של מחלה, אינה לגיטימית"
(צילום: shutterstock)
סייעות בגני הילדים בנס ציונה מנהלות כאמור מאבק להעלאת שכרן, והיום 49 גנים הושבתו בעיר לאחר שהסייעות הציגו אישורי מחלה. בעירייה טענו כי מדובר בהתארגנות בלתי חוקית והוציאו מכתב בהול לסייעות לחזור באופן מיידי לעבודה.
"היעדרות מכוונת מהעבודה, במסווה של מחלה הינו מהלך בלתי לגיטימי בעליל, המהווה הפרה בוטה של כללי המשחק בתחום יחסי העבודה ופוגעת קשות בילדים", מסרה העירייה. "לפיכך, אנו דורשים מכן לשוב לעבודה עד לשעה 10:00 עוד היום".
עוד נמסר מהעירייה כי "מאבקן של הסייעות צודק, והעירייה תומכת בשיפור תנאי שכרן. אך לא נוכל להשלים עם הדרך הבלתי חוקית בה בחרו לפעול. במידה והסייעות לא ישובו לעבודה באופן מיידי, בכוונת העירייה לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה למתן צווי מניעה כנגד ההשבתה".