הפרקליטות הגישה הבוקר (שישי) כתב אישום נגד חמישה תושבי טייבה בגין הצטרפות לדאעש. שניים מהם, כך תואר, תכננו פיגוע במגדלי עזריאלי ורצו להכניס מכונית תופת סמוך לעמודי הבטון בחניון המגדלים - וכך למוטט אותם.
לקריאת האישום המלא - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
מגדלי עזריאלי
מגדלי עזריאלי
מגדלי עזריאלי בתל אביב
(צילום: shutterstock)
דיון הגשת כתב האישום

כתב האישום שהוגש נגד סאג'ד מסארווה (27), מחמוד עזאם (24), איברהים שייח יוסף (34), עבדאללה בראנסי (26) ועבד אל-כרים בראנסי (27) מתאר כי הם הצטרפו לארגון דאעש, ביצעו פעולות שונות במסגרתו וברוחו - מאז פרוץ המלחמה ובמהלכה.
בכתב האישום תואר בין השאר כי הם צפו בפרסומי דאעש ברשתות החברתיות, צרכו את חדשות הארגון, העבירו תכנים, הביעו תמיכה בארגון ובאידיאולוגיה שלו וחלקם נשבעו לו גם אמונים. הם צפו בסרטונים שכללו בין השאר תוכן שעסק בייצור מטעני חבלה והכנת חומרי נפץ. איברהים שייח יוסף אמר כי "יפוצץ את עזריאלי" על רקע כעסו על אמירה של השר איתמר בן גביר לפיה יבנה את בית המקדש השלישי באל-אקצא, והחליט לבצע פיגוע בשם דאעש.
חלק מהנאשמים, כך נכתב, קיימו שיחות ומפגשים עם פעילים תומכי דאעש מחוץ לגבולות מדינת ישראל ודיברו על כוונתם המשותפת לבצע פיגוע ירי בישראל נגד אזרחיה בשם הארגון, ואף שוחחו על כך שהדרך הנכונה היא למות כשהיד בפיגוע.
ביוני 2024 החליט שייח יוסף להקים חוליה צבאית שמטרתה ביצוע פיגועים במדינת ישראל, תוך הסוואתה תחת הכותרת של "קבוצה ללימוד דת האיסלאם". לפי כתב האישום, שניים מהנאשמים שוחחו על מתווה הפיגוע, והחליטו שנכון יהיה לבצע אותו עם מכונית תופת במגדלי עזריאלי בתל אביב. השניים צפו בסרטון פיגוע שבוצע על ידי דאעש, ובסרטונים המדריכים כיצד לייצר מטעני נפץ - ואף שוחחו על כמויות חומר הנפץ הדרושות כדי להפיל את המגדלים.
2 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום ל-5 תושבי טייבה החשודים בתכנון מיטוט מגדלי עזריאלי
הגשת כתב אישום ל-5 תושבי טייבה החשודים בתכנון מיטוט מגדלי עזריאלי
החשודים בדיון
לצד זאת, הם שוחחו כאמור על האופן שבו מכונית התופת תעמוד בצמוד לעמודי התווך של המגדלים בחניון - כדי שהפיצוץ והטמפרטורה הגבוהה שייווצרו יביאו להמסת העמודים שתוביל למיטוט המגדלים, ובכך להעצמת הנזק שייגרם מהפיגוע. שני הנאשמים אף שוחחו ביניהם כי יצלמו סרטון נטילת אחריות, בכדי למנוע לקיחת אחריות על ידי ארגונים אחרים ולהבהיר כי הפיגוע האמור בוצע על ידי כוחות מארגון דאעש. בנוסף, תכננו הנאשמים לרכוש כלי נשק ולאחר הפעלת מטען הנפץ במכונית התופת לירות באמצעותו בעוברי אורח, במטרה להעצים את עוצמת הפגיעה.
בשיחה נוספת, שוחחו מחמוד עזאם ושייח יוסף על כך שיש להרכיב מטען חבלה במשקל 150 עד 200 ק"ג, ובו חומר נפץ שכולל מי חמצן - וביכולתו לגרום לפיצוץ גדול ולנזק משמעותי. שייח יוסף אמר כי בלון גז יכול להביא לפיצוץ המגדלים, וכי ביכולתו להשיג חומר נפץ במשקלים שעליהם דיברו.
הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. בבקשת המעצר צוין כי הנאשמים, בהיותם אזרחי ישראל, מחזיקים בתפיסה דתית אידיאולוגית קיצונית של ארגון טרור רצחני ואכזרי במיוחד, ועל רקע זה נפגשו זה עם זה ואף עם אחרים שהינם חברי ארגון טרור. צוין כי הם נקטו פעולות שונות לטובת קידום הגשמת רעיונות הארגון, בין אם הצטרפות ללחימה באזורים שונים, בין אם רכישת אמצעים, ובין אם תכנון ביצוע מעשים אקטיביים אלימים כנגד אזרחי מדינת ישראל.
עו"ד עלא תלאווי, סנגורו של עבד אל-כרים בראנסי, התייחס לכתב האישום נגד החמישה. "קריאה של האישום מלמדת כי מדובר אולי בחלום או במשאלה, אך לא בתוכנית - ובוודאי לא בתוכנית ריאלית", אמר. "מכל מקום, הדברים הקשורים בעזריאלי לא מיוחסים למרשי, ולאחר המצאת חומרי החקירה נתייחס עניינית ונראה שההר הוליד עכברוש".