דבריו של גדעון סער בטקס המרכזי לציון 30 שנים לפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה
(צילום: שגרירות ישראל בארגנטינה)

כמעט 2,000 משתתפים הגיעו הערב (חמישי) לטקס הזיכרון לציון 30 שנים לפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה, שבו נרצחו 29 בני אדם, בהם 4 שליחי משרד החוץ. הטקס נערך בכיכר ליד השגרירות הישנה, בנוכחות משפחות הקורבנות שהגיעו במיוחד מישראל.
חקירת ממשלת ארגנטינה, נזכיר, לא הצליחה למצוא מי עמד מאחורי הפיגוע - אך חקירה של המוסד העלתה שאיראן, באמצעות חיזבאללה, היא האחראית לפיגוע.
"זו הייתה מתקפת טרור נגד המדינה שלי, אבל זו הייתה גם מתקפה נגד ארגנטינה, המדינה בה אבי נולד וגדל", אמר שר המשפטים גדעון סער, שייצג את הממשלה בטקס, בפתח דבריו. "מבצעת הפיגוע בארגנטינה היא איראן, וחובתנו המוסרית היא להמשיך לרדוף אחריהם עד שייתנו את הדין". בהמשך סער נקב בשמות קורבנות הפיגוע, והוסיף: "היום ישראל חזקה מאשר הייתה אי פעם, ולא נוותר על זכותנו להגן על עצמנו. עם ישראל חי".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער בנאומו בטקס לציון 30 שנה לפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה
(צילום: שגרירות ישראל בארגנטינה)
סער תקף בנאומו גם את הסכם הגרעין עם איראן: "לאחרונה אנו שומעים על הסכם הגרעין המסוכן, המתגבש בין המעצמות לאיראן. שחרור הסנקציות במסגרת ההסכם יזרים סכומי עתק לאיראן ושלוחותיה, כמו חיזבאללה, יפגע בשלום, יערער את היציבות במזרח התיכון ויעצים את גורמי הטרור ואת הקיצוניות". בד בבד, סער ברך על החלטת ארגנטינה להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור ולהקפיא נכסים של אנשיו, וציין את היותה המדינה הראשונה ביבשת לעשות זאת.
שר המשפטים של ארגנטינה, מרטין סוריה, אמר שמדינתו צריכה לעשות הכל על מנת לתפוס את האשמים ולמצות איתם את הדין, גם בפיגוע נגד השגרירות וגם בפיגוע נגד מרכז הקהילה היהודית AMIA. שגרירת ישראל בארגנטינה, גלית רונן, אמרה גם היא שחייבים להגיע לחקר האמת בנוגע לפיגועים.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
הנציגים בטקס בארגנטינה
(צילום: שגרירות ישראל בארגנטינה)
מירי בן זאב קורן, אלמנתו של שליח משרד החוץ עלי בן זאב, אמרה כי "היום, אחרי 30 שנה, הגענו לכאן יחד עם רוי, הנכד הראשון של עלי שנהרג כאן על האדמה הזו שעליה אני עומדת ומדברת אליכם. רוי היום כמעט באותו גיל שבו הייתה אמו עומר כשהכל קרה", והמשיכה במסר למבצעי הפיגוע: "יש לעלי המשך, לא הצלחתם להרוס אותנו".
השר סער נפגש לפני הטקס עם משפחותיהם של הנרצחים והפצועים בפיגוע ועם ראשי הקהילה היהודית בארגנטינה. לאחר טקס הזיכרון סער צפוי לנאום בפני הקונגרס הארגנטינאי, וביום שישי ייפגש עם נשיא ארגנטינה, אלברטו פרננדס.
3 צפייה בגלריה
ביקור שר המשפטים גדעון סער בארגנטינה
ביקור שר המשפטים גדעון סער בארגנטינה
משתתף בטקס הזיכרון עטוף בדגל ישראל
(צילום: שגרירות ישראל בארגנטינה)
בתוך כך, שר החוץ, יאיר לפיד, ומנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, כתבו לעובדי משרד החוץ לציון 30 שנה לפיגוע: "איראן ושלוחותיה, בהן חיזבאללה, הייתה ונשארה מדינת הטרור הגדולה בעולם. רוצחים וזורעי הרס וחורבן, אומללות וכאב. הגדרתם החוקית של כל אלה ככאלה היא לא רק מהלך מתבקש במסגרת המאבק הבינלאומי בטרור, אלא גם אות, סמל וערך". לפיד ואושפיז התייחסו בהודעתם גם הם להסכם הגרעין המתגבש: "אין שום הסכם בינלאומי שיכול לנקות את הרוצחים ממי שהם - מדינת טרור וארגוני טרור, והדרך היחידה להתנהל מולם היא בדרך של מאבק בלתי מתפשר, שימנע מהם לשוב ולעשות את מה שהם עשו לנו לפני 30 שנה".