שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים, זומן ל"שיחת בירור" במשרד החוץ ההולנדי בעקבות תחקיר הגרדיאן, שבו נטען כי ישראל ריגלה לכאורה אחר התובעים בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. גורמים הולנדים ביקשו מהשגריר להגיע לשיחה כדי "לדון בחששות שהועלו בתחקיר", כך נטען בגרדיאן הערב (רביעי). זימונו של אפרים לשיחה נחשף לאחר שמספר חברי פרלמנט הולנדים דרשו תשובות בנושא.
1 צפייה בגלריה
 נתניהו והתובע קארים חאן
 נתניהו והתובע קארים חאן
נתניהו והתובע קארים חאן
(צילום: AFP, מארק ישראל סלם)
הצהרת חאן על צווי המעצר לנתניהו וגלנט
(צילום: ICC)

כמדינה המארחת של ה-ICC, שנמצא בהאג, הולנד מחויבת על פי הסכם להגן על בטיחותם ואבטחתם של עובדי בית הדין, ועליה להבטיח שעבודתם "נקייה מהפרעות מכל סוג שהוא". בתגובה לשאלות של חברי פרלמנט, אמר משרד החוץ ההולנדי כי הוא "מתנגד לכל צורה של איום והפחדה" נגד בית הדין הפלילי, וכי הוא "מקיים מגעים שוטפים איתו כשעולים חששות ביטחוניים שונים".
שתי כתבות תחקיר נפרדות שפרסם הגרדיאן באותו היום לפני חודש עסקו ב"במלחמה" שניהלה ישראל נגד בית הדין הפלילי. ב-28 במאי, בשעות הבוקר, פרסם העיתון הבריטי תחקיר שבו נטען כי ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ניהל בשעתו קמפיין של איומים והפחדות נגד התובעת הראשית של בית הדין הפלילי בינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כדי לגרום לה להימנע מפתיחת חקירה פלילית רשמית נגד ישראל בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בשטחים הפלסטיניים.
לפי הדיווח בעיתון, שמזוהה עם השמאל העמוק בבריטניה ונחשב ביקורתי מאוד כלפי ישראל, כהן השמיע את האיומים בסדרת פגישות שבהן ניסה ללחוץ עליה לזנוח את החקירה.
בכתבה שנייה, שפורסמה כמה שעות לאחר מכן, העלה לאתר שלו הגרדיאן ידיעה נוספת שעסקה ב"אובססיביות" של ראש הממשלה בנימין נתניהו להאג, כחלק מסדרת תחקירים על קמפיין ההפחדה וההטרדה שניהלה לדבריו ישראל בעשור האחרון נגד אנשי בית הדין הפלילי הבינלאומי. בידיעה נטען כי המודיעין הישראלי לא רק הטריד את התובעת לשעבר בנסודה ואיים עליה, אלא גם צותת לה, למחליפה בתפקיד קארים חאן ולעוד עשרות אנשים שהיו קשורים להליכים נגד ישראל בבית הדין – עורכי דין, דיפלומטים ופעילים פלסטינים.
כמה ימים לפני כן, ב-20 במאי, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, חאן, הודיע כי ביקש להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בגין פשעי מלחמה. בקשתו הועברה לשופטים, שעדיין לא מסרו את הכרעתם.