מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום (שלישי) לדיון דחוף בנוגע לתקיפה ברפיח, שהביאה לטענת משרד הבריאות של חמאס למותם של 45 בלתי מעורבים. כך מסרו מקורות דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לדברי המקורות, המועצה תתכנס לבקשת אלג'יריה, כשברקע מדינות רבות בעולם דורשות מישראל לציית להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנוגע לפעולה ברפיח, שבו לכאורה נדרשה להפסיק את הפעולה הצבאית בעיר שבדרום הרצועה.
הפלסטינים: 45 נהרגו ו-250 נפצעו בתקיפה ברפיח

3 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
זירת השריפה ברפיח, בבוקר אחרי התקרית
(צילום: AP /Jehad Alshrafi)
הדיון במועצת הביטחון מתכנס יומיים לאחר התקרית הקשה ברפיח, ובעקבות שורת גינויים וזעם רב ברחבי העולם. בין המדינות שקראו לישראל לציית לצו היו גם בעלות בריתה באירופה, ושרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק אמרה כי חובה לכבדו. "הדין ההומניטרי הבינלאומי חל על כולם, גם על ההתנהלות של ישראל במלחמה", אמרה. גינוי נשמע גם מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר שהוא "מזועזע" מההתקפות האחרונות של ישראל, שלדבריו גרמו למותם של פליטים רבים ברפיח. "הפעולות הללו חייבת להיפסק. אין שום אזור בטוח ברפיח לאזרחים פלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית", מסר.
שר ההגנה האיטלקי גווידו קרוזטו הזהיר כי להפצצות כמו זו שהייתה ברפיח יהיו השלכות ארוכות טווח כלפי ישראל. "הבחירה הזו של ישראל מפיצה שנאה, משרישה שנאה שבה יהיו מעורבים הילדים והנכדים שלהם (של הפלסטינים). הייתי מעדיף בחירה אחרת", אמר לתקשורת האיטלקית. בכירים אחרים באירופה השמיעו אמירות חריפות אף יותר, ושר החוץ הספרדי חוסה מנואל אלברס, שרק לאחרונה הכירה ארצו במדינה פלסטינית, הצהיר: "אם ישראל תמשיך לפעול בניגוד לעמדתו של בית הדין, ננסה לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לאכוף אותה".
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת התקרית ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת התקרית ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
גינויים נשמעו גם משלל מדינות ערביות, בכללן ירדן, מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה – כשברקע נמשכים מאמצי ארה"ב להביא לנורמליזציה מול ריאד. בקטאר הזהירו שהתקרית הקשה עלולה לסבך את המאמצים להתניע מחדש את המגעים לעסקת חטופים מול חמאס.
בארה"ב נמנעו תחילה מלהגיב, ומסרו רק כי הם בודקים את הדיווחים, אבל אמש פרסם הבית הלבן התייחסות ראשונה ואמר כי התמונות מרפיח הן "קורעות לב". דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר ל-ynet: "לישראל יש זכות לרדוף אחרי חמאס, ואנחנו מבינים שהתקיפה הזו הרגה שני מחבלים בכירים בחמאס, שאחראים לתקיפות נגד אזרחים ישראלים. אבל כפי שהבהרנו, ישראל חייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי להגן על אזרחים. אנחנו דוחקים באופן פעיל בצה"ל ובשותפים בשטח לפעול כדי להעריך מה קרה, ואנחנו מבינים שצה"ל עורך חקירה".
גם בקנדה הצטרפו אמש לגינויים, ושרת החוץ שלה מלאני ג'ולי קראה להפסקת אש מיידית. היא כינתה את התקיפה הישראלית "מחרידה", והוסיפה: "קנדה לא תומכת בפעולה צבאית ישראלית ברפיח. ההיקף הזה של סבל אנושי חייב להיפסק".
נתניהו: "תקרית טראגית, נחקור ונסיק מסקנות"
(צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בנאומו בכנסת אמש לתקרית, ואמר כי מדובר ב"תקלה טראגית" שכעת נבדקת. "אנחנו חוקרים את המקרה, ונסיק את המסקנות כי זו המדיניות שלנו", אמר.
בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח אמש כי בתקיפה הישראלית שלשום, שבה חוסלו שני בכירים במטה של חמאס, היה שימוש ב"ראשי קרב קטנים ומדויקים", ששוגרו לעבר מבנה סגור באזור שבו הייתה התקיפה, בשכונת תל אל-סולטאן צפונית-מערבית לעיר רפיח.
גורם ישראלי אמר לעיתון האמריקני כי ההערכות המודיעיניות לפני התקיפה היו שבתוך המתחם שהותקף לא היו נשים או ילדים. לדבריו, תחקיר התקרית מצביע על כך ש"כמה אזרחים" נהרגו בעקבות השריפה שפרצה בעקבות התקיפה או בגלל רסיסים שהתפזרו במהלכה. גורם אמריקני אמר לרשת ABC כי מידע שהתקבל בארה"ב מישראל העלה כי ייתכן שרסיס מהתקיפה הצית מכל דלק - מה שגרם להתלקחות אוהל ולשריפת הענק. לארה"ב, עוד דווח, אין מידע שמאמת או מכחיש את המידע. הפלסטינים דיווחו שעשרות נהרגו ורבים נוספים נפצעו, כשלפי משרד הבריאות העזתי – הנתון לשליטת חמאס – לפחות 45 נהרגו, בהם נשים וילדים רבים, ועוד 250 נפצעו.
דובר צה"ל מסר כי בהוראת הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, חקירת התקרית תנוהל באופן עצמאי על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי. בצבא הדגישו כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים למנוע פגיעה באזרחים, כגון בדיקת צילומים מהאוויר, שימוש בחימוש מדויק וכן מידע מודיעיני נוסף. "על בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים", נמסר.