נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש הערב (רביעי) עם בוחרים יהודים מהמפלגה הדמוקרטית, ואמר כי "יותר מדי אזרחים סבלו בעקבות הסכסוך", בהתייחסו למלחמה שמנהלת ישראל כבר יותר משנה. הוא אף התייחס לשיחתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - שבבית הלבן אמרו שארכה כ-30 דקות - והבהיר: "ארה"ב תומכת לחלוטין בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איראן ושליחיה".
ביידן מציע לישראל לא לתקוף מתקני אנרגיה באיראן
(צילום: מתוך X (טוויטר))

בשיחה מתח הנשיא ביידן ביקורת מרומזת על ממשלת ישראל, וסיפר שכסנאטור צעיר קיבל ביקורת קשה מאוד על כך שאמר שהוא ציוני. "אתה לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני, אבל אני מאמין שבלי ישראל מעמדו של כל יהודי בעולם פחות יציב. זה לא אומר שהמנהיגות היהודית (בישראל, ד"א) לא חייבת להיות יותר פרוגרסיבית ממה שהיא, אבל זה כן אומר שהיא חייבת להתקיים. וזה מעורר דאגה. המחויבות שלי לביטחון העם היהודי, והזכות של המדינה היהודית להתקיים, לא תלויה בכל דבר אחר, ונשארה בלתי מעורערת".
הנשיא האמריקני כינה את 7 באוקטובר "שואה שנייה", ושיתף את הבוחרים היהודים: "אבא שלי גידל אותי על כך שאנחנו צריכים להילחם עבור כל קהילה שנרדפת. הוא זעם על כך שארה"ב לא הפגיזה את מסילות הרכבת לאוושויץ".
לדבריו, "הצעתי לנתניהו את תנחומיי ביום השנה העגום הזה (7/10, שחל לפני יומיים - ד"א). אשתי ג'יל ואני, וגם קמלה ודאג, התאבלנו יחד איתכם במשך כל השנה הזו - כולל לאחר הוצאתם להורג של ששת החטופים". הוא הזכיר פעם נוספת את הירש גולדברג-פולין, שהיה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-24 בשבוע שעבר, והחזיק באזרחות אמריקנית.
"הממשל שלי ממשיך את מאמציו לשחרר את החטופים הנותרים, בדיוק כמו שכבר שחררנו כמה מהם. לא ננוח עד שכולם ישובו הביתה", אמר. "אנחנו עושים כל שביכולתינו כדי להקל על סבלם של כל האנשים שסובלים במלחמה שחמאס התחיל. אני גם רוצה שתדעו שאני רואה אתכם, אני שומע אתכם ורואה את הכאב שלכם מההתפרצות הפרועה של האנטישמיות באמריקה ובעולם.
"זה מתועב, אנחנו מקווים שלמדנו את הלקח מדור הורינו. אנחנו חייבים לקום, חייבים לקרוא לזה בשם. זה חייב להיעצר. צריך לכבד ולהגן על זכות הביטחון ועל המחאה, אבל אין מקום, אני מדגיש - אין מקום לאנטישמיות, לשיח שנאה, לאיומים ולאלימות נגד יהודים או נגד מישהו אחר".
הערב, הבית הלבן פרסם את סיכום השיחה בין ביידן וסגניתו קמלה האריס לנתניהו. "הנשיא חזר על מחויבותו הבלתי מעורערת לביטחון ישראל. הוא גינה באופן חד-משמעי את מתקפת הטילים הבליסטיים של איראן נגד ישראל ב-1 באוקטובר", נכתב. בעניין לבנון "הדגיש הנשיא את הצורך בהסדר מדיני להחזרה בטוחה של אזרחים לבנונים וישראלים לבתיהם משני צדי הקו הכחול. הנשיא חזר על זכותה של ישראל להגן על אזרחיה מפני חיזבאללה, ששיגר אלפי טילים ורקטות לעבר ישראל בשנה האחרונה בלבד, והדגיש תוך כדי את הצורך למזער את הפגיעה באזרחים, בפרט באזורים המאוכלסים בצפיפות של ביירות.
"בעניין עזה דנו המנהיגים בצורך הדחוף בחידוש הדיפלומטיה לשחרור בני הערובה שבידי חמאס. הנשיא דן גם במצב ההומניטרי בעזה ובציווי להחזיר את הגישה לצפון הרצועה, לרבות על ידי חיזוק המסדרון מירדן באופן מיידי. הם הסכימו להישאר בקשר הדוק במהלך הימים הקרובים הן ישירות והן באמצעות צוותי הביטחון הלאומי שלהם".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Susan Walsh)
בפגישתו עם בוחרים יהודים ביידן ציין כי "המשרד לביטחון המולדת סיפק משאבים כדי להכשיר אנשי אכיפת חוק בקמפוסים, להכשיר מנהלים. הכל כדי להבטיח שהסטודנטים היהודים יהיו בטוחים. נמשיך לעבוד כדי להבטיח שהם יוכלו לרכוש השכלה חופשיים מפחד, מאיומים ומהטרדות. משרד המשפטים גם פעל במהירות כדי לחקור פשעים על רקע אנטישמי ולהעמיד את האחראים לדין. אנחנו מעודדים אתכם, חברי הקהילה שלכם, לדווח על כל זה לרשויות אכיפת החוק המקומיות. הממשל שלי קורא לרשתות החברתיות לאמץ מדיניות של אפס סובלנות כלפי אנטישמיות וכלפי תוכן שנאה אחר, כולל התקפות אנטישמיות מכוערות ברשת שראינו בימים האחרונים נגד נבחרי ציבור המובילים את מאמצי השיקום לאחר הוריקן 'מילטון'. זה היה מזעזע. זה חייב להיפסק עכשיו. אנחנו חייבים לדבר ולעצור את זה עכשיו".
הנשיא ביידן הוסיף כי "בשנה שעברה, החג נופץ בגלל 7 באוקטובר. מנקודת המבט שלי, העם היהודי גילם את הדואליות של כאב ושמחה במשך דורות. זה הכוח שלכם. אנשים יהודים תמיד בחרו למצוא שמחה, אושר וחיים, למרות מאות שנים של סבל, רדיפות וכאב. זה שיעור מתמשך, המורשת לעם היהודי ולכל אמריקנים. תודה שאתם ממשיכים למצוא שמחה בחושך ולהאיר את האומה ואת העולם. אלוהים יברך את כולכם, ואולי שתהיה לכם שנה טובה".

לא רוצים לראות את לבנון הופכת לעזה

טרם הפגישה של ביידן עם הבוחרים, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר, אמר בתדרוך היומי על הלחימה בלבנון כי "מה שאנחנו רואים היום בשטח הן פעולות מוגבלות של חיילי צה"ל לאורך הגבול, מבלי להיכנס לעומק השטח - כך אנחנו מגדירים פעילויות מוגבלות. אבל אנחנו מודעים להיסטוריה הארוכה של ישראל, שמתחילה במבצעים מוגבלים שהופכים למבצעים נרחבים יותר, ושהופכים לכיבוש - ולזה אנחנו מתנגדים נחרצות, וממשיכים לנהל שיחות עם ממשלת ישראל על כך".
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב: "ההיסטוריה של ישראל - פעולות מוגבלות שהופכות לכיבוש"
(צילום: U.S Department of State)

בנוגע לעסקת חטופים והסכם הפסקת אש בעזה, אמר מילר כי "מנהיג חמאס יחיא סינוואר לא מוכן לנהל מגעים משמעותיים בשבועות האחרונים. סביר להניח שהוא מסתכל על מה שקורה בצפון ומסתכל על המתקפה האיראנית נגד ישראל ואומר שאולי הוא יכול לקבל את מה שהוא תמיד רצה, שזאת מלחמה אזורית; ולכן הוא מתנהל כמו שהוא מתנהל. אבל כדאי לו לחזור לשיחות כי זה האינטרס של האנשים בעזה.
בהמשך, הוסיפו בבית הלבן כי "אנחנו לא נראה את לבנון הופכת לעוד עזה. זה לא מה שאנחנו רוצים לראות. הסבל בלבנון היה יכול להימנע אם חיזבאללה היה מפסיק את התקפות הרקטות נגד ישראל. אנחנו עובדים על תהליך הפסקת אש. זה כולל מו"מ לחזרה של תושבי משני הצדדים. זה הפוקוס שלנו, אנחנו לא רוצים את מה שקורה בעזה בלבנון. לישראל יש זכות להגנה עצמית, ולטפל באיומים על הביטחון - אבל אזרח אחד שנפגע זה יותר מדי. ישראל צריכה לנקוט את האמצעים האפשריים על מנת שלא לפגוע באזרחים".