בנובמבר 2021 הגיע תושב הצפון למשרדי היחידה המרכזית של מחוז הצפון במשטרה וביקש להתלונן על סחיטה. הוא נכנס לחדר ובמשך יותר מארבע שעות גולל מסכת ארוכה של סחיטות, במעורבות של ארגוני פשיעה מכל רחבי הארץ.
עשרות פגישות בשנה שחלפה מאז הביאה למעצרים ולכתבי אישום נגד 12 חברים בארגון הפשיעה של משפחת אבו לטיף, אחד מארגוני הפשע החזקים במדינת ישראל. כך פוענחה פרשת "המיליארד השחור", מתיקי הפשע הגדולים בשנים האחרונות.
המעצרים בפרשת אבו לטיף
(צילום: דוברות המשטרה)

הסיוע התמים שהפך למעגל סחיטה

לפני שנה וחצי נכנס אדם למשרד היחידה המרכזית במחוז הצפון והתלונן על סחיטה. "הוא התחיל לגולל את סיפור חייו. סיפר על המקצוע שלו, ותיאר שקבוצה עבריינית מעכו נכנסה בכפייה לעסק שלו והחלה לסחוט אותו באיומים", תיאר רפ"ק יהב חנוך, שליווה את החקירה מהרגע הראשון.
"שיטת הסחיטה מתחילה כסיוע תמים, כעזרה לבעל עסק שנקלע לקושי או למצוקה, ואז אומרים לו שהוא הופך להיות תחת חסותו של הארגון שסייע לו", הוסיף רס"ר מורן יגר. "מדובר באיש מקצוע מאוד מוכשר, מנוסה, שהצליח להרוויח טוב, וזה היה הפתח לארגוני הפשע להשתלט לו על העסק".
המפכ"ל על פרשת אבו לטיף
(צילום: שמיר אלבז)

ביקור מקרי של בן משפחה של עובדת שלו, שנחשף להיקפי העסק המשגשג, הובילו לאירוע הראשון שהחל את מעגלי הסחיטה. במשך חצי שנה הוא שילם לחברי הכנופיה הקטנה מעכו מאות אלפי שקלים. אחרי תקופה, הם הלכו לשיחת בוררות אצל משפחת ג'רושי ברמלה – שגם היא החלה להתערב בעסק.
משפחת ג'רושי דרשה ממנו או לשלם לה חצי מיליון שקלים או להכניס נציג של הארגון כשותף בעסק. "כדי להימנע מהתשלום הוא פנה למשפחת אבו לטיף לסיוע וקבלת חסות, וכאן הוא נאלץ לשלם חצי מיליון שקלים בהתחלה כדמי 'קבלה' ו'פטור' מהתשלום לארגון הפשע מהמרכז".
"המקרה הזה שונה מאחרים בכך שעד המדינה עבר כחפץ מארגון פשע לארגון פשע, ותמיד אחרי העזרה מגיע החשבון", תיאר רס"ר יגר. "במקרה של העד הזה הוא התחיל מארגון קטן ומקומי וסיים בארגון ארצי גדול. דרשו ממנו כסף וכניסה לעסק, ופשוט השתלטו לו על העסק".
6 צפייה בגלריה
הרכבים והציוד שהוחרמו
הרכבים והציוד שהוחרמו
כספים שהוחרמו מארגון אבו לטיף. במשך כשנתיים עד המדינה שילם יותר מארבעה מיליון וחצי שקלים, ונשאר בחוב
(צילום: דוברות המשטרה )
6 צפייה בגלריה
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
חמשת האחים למשפחת אבו לטיף שמובילים את ארגון הפשע המשפחתי
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר)
במשך כשנתיים בעל העסק המשגשג היה קורבן סחיטה של משפחת אבו לטיף, והעביר לארגון הפשע מיליוני שקלים, ועדיין נותר בחובות. בהתחלה הוא שילם לארגון חצי מיליון שקלים בהזרמת שיקים שקיבל מלקוחות, וגם בשיקים שלו. כתוצאה מהסחיטה, מצבו הכלכלי הורע מאוד, הוא הפך לתלותי, ונאלץ לקבל הלוואות ממשפחת לטיף. והמצב רק הידרדר.
"מאז שהוא לקח את ההלוואות בגובה חצי מיליון שקלים, הוא התרסק כלכלית והפך לחדל פירעון בבנקים. הוא הספיק לשלם ארבעה מיליון וחצי שקלים, ואחרי כל זה עדיין היה חייב כחצי מיליון שקלים", סיפר רס"ר יגר. "זו הנקודה שהרגיש שאין מוצא. הוא נפל קורבן לאלימות מתמשכת וחי בחרדה יומיומית, ושקל לשים קץ לחייו רק כדי לצאת מהתלות והאיומים שחווה".

עדות הזהב

הרושם הראשוני של החוקרים שפגשו לראשונה את עד המדינה היה של אדם מיואש וחסר אונים. "הוא היה בקריסה נפשית מוחלטת, עם מחשבות אובדניות מידיות. הוא הרגיש שהוא לא מסוגל לעמוד בדרישות הסחיטה, לא משנה כמה הוא שילם ולא משנה כמה מיליונים הוא החזיר מהחוב שלו – החוב אף פעם לא נעלם, והם תמיד דרשו אותו".
"כל זה במקביל לכניסה ברוטלית שלהם לשותפות עסקית כפויה כחלק מהחסות, ובמקביל לכך שהותקף על ידי חלק מהמעורבים", הוסיף רס"ר יגר. "זה גרם לו לברוח מהעסק שלו ולהיות שכיר במקום אחר. האיש נטש עסק משגשג והפך לשכיר עמוס בחובות. נפתח לו תיק של חדלות פירעון כדי להקטין את ההכנסות, להגדיל הוצאות ולייצר 'כסף שחור' כדי להעלים הכנסות".
6 צפייה בגלריה
הב חנוך מורן יגר שוטרים חוקרים משטרה אבו לטיף
הב חנוך מורן יגר שוטרים חוקרים משטרה אבו לטיף
רס"ר מורן יגר ורפ"ק יהב חנוך. "אחרי מספר חודשים הבנו שזה המקור שחיכינו לו במשך שנים"
(צילום: דוברות המשטרה)
המפגש הראשון עם העד נמשך ארבע שעות וחצי, כשמולו יושבים רפ"ק חנוך ורס"ר יגר. "הוא חזר הביתה כשהוא רועד מפחד. לקח מספר חקירות עד שהבנו את מסלול הכסף. במשך שנה נפגשנו איתו עשרות פעמים, בכל מיני מקומות מפגש, ובכל מפגש הרכבנו עוד חלק בפאזל".
"אחרי מספר חודשי חקירה הבנו שזה בעצם המקור שחיכינו לו במשך שנים, זו עדות הזהב! כל חוקר במשטרה מתפלל לזכות בעד כזה", סיפר רפ"ק חנוך. "ככל שהוא העביר יותר מידע צוות החקירה הלך וגדל. ברגע שהבנו שחלק מרכזי בתיק הוא כלכלי צירפנו גם את חוקרי רשות המיסים. בשיא הגענו ל-80 חוקרים שישבו על התיק".
הדילמה של עד המדינה לא הסתיימה לאחר שהתחיל לדבר. "כל הזמן הוא התלבט אם לשתף פעולה או לא, מחשש שארגון אבו לטיף יפגע בו או במשפחתו", ציין רס"ר יגר. "שאלנו אותו כבר בהתחלה למה הוא פנה אלינו? למה לא פנה לפני כן? הוא אמר שפנה רק אחרי שראה שהמשטרה פועלת נגד הארגון וידע שיקבל את כל מעטפת ההגנה".

"הכי דומה לסיציליה"

כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב משתרע על פני 37 עמודים ומפרט בדקדקנות את מסכת הסחיטה שעבר עד המדינה. מי שהוביל את הסחיטה של העד אצל אבו לטיף, לפי כתב האישום, היה נידאל אבו לטיף, שעמד בראש הארגון.
נידאל היה זה שאיים על בני משפחת ג'רושי שיפסיקו את הסחיטה של העד, ומי שגם הוביל אותו מגורם אחד לאחר בארגון הפשע שבשליטתו. "חברי הארגון איימו וניצלו את המוניטין העברייני שלהם כדי להטיל עליו אימה ולדרוש ממנו דרישות כספיות רבות, מגוונות, ולאורך זמן", נכתב בכתב האישום.
6 צפייה בגלריה
נידאל אבו לטיף
נידאל אבו לטיף
נידאל אבו לטיף. חילץ את העד מג'רושי אבל הוביל אותו מעגל סחיטה פנימי בארגון
(צילום: נחום סגל)
לפי הפרקליטות, "סחיטתו של הקורבן התנהלה והכוונה על ידי נידאל עצמו, שהעביר את הקורבן בארגון מסוחט לסוחט, כשבחלק הארי של התקופה הוא נסחט במקביל על ידי מספר גורמים בארגון".
חקירת עד המדינה הביאה לשוטרים מידע נוסף, שעזר להגיש כתב אישום נגד מספר נאשמים בארגון שהלבינו הון בסכום כולל של יותר ממיליארד וחצי שקלים, ומכאן כינויה של הפרשה - "המיליארד השחור". זאת לצד עבירות נוספות שביצעו הנאשמים.
"תוך כדי ניתוח השיטה גילינו עוד מספר אזרחים שללא ידיעתם נפתחו להם כרטסות בצ'יינג' שבשליטת הארגון. בעצם, ללא מעורבותם נוהלו בשמם פעולות כספיות בהיקף של תשעה מיליון שקלים", אמרו החוקרים.
6 צפייה בגלריה
ניצב שורי תחאוכה
ניצב שורי תחאוכה
ניצב שוקי תחאוכה. במשטרה מרוצים מהמבצע
(צילום: דוברות המשטרה)
"זה ארגון פשע חכם, יצירתי, שמחזיק את מיטב אנשי המקצוע, רואי חשבון ועורכי דין, ופעל ככה במשך שנים", אמר רפ"ק חנוך. "הארגון הזה פעל בצורה הכי דומה לארגוני פשע בסיציליה. אני לא מאמין שיש עוד ארגון פשע במדינה שמגיע להיקף עבירה של שני מיליארד שקלים ומחזור שככל הנראה הרבה יותר גדול".
את העובדה שיש נגדם עד מדינה לא ידעו בארגון הפשע עד לרגע המעצר. "הם לא ידעו שהוא התלונן נגדם. מהיום הראשון הודעתי לנידאל שהעד העיד נגדם. זו הייתה חקירה שנמשכה 10 שעות. הגישה שלהם היא לשמור על זכות השתיקה, במהלך החקירות כולם שותקים".

"איך ייתכן שהקורבן בילה בחו"ל עם הסוחטים?"

במשטרה מרוצים מאוד מעדות עד המדינה והמבצע המשטרתי שהוביל לתפיסת הארגון. "הגשת כתבי האישום נגד אנשי ארגון אבו לטיף הם יום היסטורי חשוב בלחימה בפשיעה המאורגנת במדינת ישראל", אמר ניצב שוקי תחאוכה, מפקד מחוז הצפון במשטרה. "אני מודה לימ"ר צפון על היצירתיות יוצאת הדופן והאומץ במבצע הזה".
6 צפייה בגלריה
עו"ד באסל פלאח
עו"ד באסל פלאח
עו"ד באסל פלאח
(צילום: ליאור אל-חי)
עו"ד באסל פלאח, שמייצג שמונה מהנאשמים בתיק, מסר בתגובה: "לא הייתה כל סיבה להגיש נגדם כתב אישום על ארגון פשיעה. אין בעובדות כתב האישום כדי לבסס את העבירות. מדובר בתיק רגיל עם מספר נאשמים, ואין הבדל בין הקבוצה הזו לבין כל קבוצה אחרת".
"כל הלקוחות שלי טוענים שנפלו קורבן לאיש עסקים כושל שמנצל את המשטרה והפרקליטות כדי לחמוק מתשלום חובותיו הרבים לנושיו. כל המעצר נפל עליהם בהפתעה גמורה, כי אין לו כל בסיס לתלונה. אפילו בבקשה למעצר עד לתום ההליכים ציינה הפרקליטות שהמתלונן נהג לבלות יחד עם הנאשמים בבילויים משותפים בחו"ל. איך ייתכן שקורבן סחיטה מבלה בחו"ל עם הסוחטים?".