שלושה בני אדם נרצחו בפיגוע הירי הבוקר (יום ה') בירושלים, ולפי עדי ראייה מספר הקורבנות היה עלול להיות גדול אף יותר. איתן זרצקי, שהיה בזירה, סיפר כי זמן קצר לפני כן הייתה תחנת האוטובוס שבה אירע הפיגוע עמוסה בהרבה: "היה פה אסון גדול וגם סייעתא דשמיא, כי שנייה קודם התחנה הייתה מפוצצת פי שלושה או פי ארבעה מבחינת כמות של אנשים".
עדי הראייה איתן זרצקי ומושיקו הרוש, שהיו בזירת הפיגוע
(צילום: לירן תמרי)

אביו של רועי אייזנבך מדבר
(צילום: רוני גרין שאולוב)

3 צפייה בגלריה
תיעוד הפיגוע
תיעוד הפיגוע
"היה פה אסון גדול וגם סייעתא דשמיא". רגעי הפיגוע בצומת
3 צפייה בגלריה
פיגוע ירי ירושלים
פיגוע ירי ירושלים
זירת המתקפה בירושלים, הבוקר
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
אחד ממנטרלי המחבלים היה רועי אייזנבך, לוחם מילואים מעפרה ששב ליממה מרצועת עזה. אביו אמר בבית החולים שערי צדק: "הבן שלנו נפצע בפיגוע, הבנו שהוא פעל בצורה יוצאת דופן וזה לא מפתיע אותנו. אנחנו גאים בנו, זה שהוא בא ויזם וחתר למגע, ככה אנחנו מחנכים אותם בבית. לאהבת האדם והארץ. שולחים חיבוקים וחיזוקים לחיילים בכל החזיתות".
גם אביעד פריג'ה, תושב אחיה, לקח חלק בחיסול המחבלים. ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין, שבשטחה נמצאים עפרה ואחיה, אמר כי "תושבי בנימין גאים בהם ומאחלים רפואה שלמה. גדל כאן דור של גיבורים. אנחנו ננצח".
מפה פיגוע ירי ירושלים בכניסה לירושלים
בפיגוע, שאירע בטרמפיאדה בצומת גבעת שאול שבכניסה לעיר, נרצחו הרב אלימלך וסרמן (73), חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24). עוד 13 בני אדם נפצעו, בהם ארבעה שמצבם מוגדר קשה. שני המחבלים, אחים תושבי שכונת צור באהר שבמזרח ירושלים, הגיעו למקום ברכב ופתחו באש מרובה M-16 ומאקדח וחוסלו.
המחבלים שביצעו את הפיגוע מזוהים עם חמאס והיו כלואים בעבר בישראל: מוראד נמר, בן 38, שהיה כלוא בשנים 2020-2010 על רקע כוונות לפעילות טרור בהכוונה מרצועת עזה, ואחיו איברהים נימר, בן 30, שהיה כלוא בשנת 2014 על רקע פעילות טרור.
3 צפייה בגלריה
אלימלך וסרמן
אלימלך וסרמן
הנרצח הראשון ששמו הותר לפרסום, אלימלך וסרמן. "מהדיינים הוותיקים והחשובים, שירת את עם ישראל שנים רבות"
אחד הנרצחים בפיגוע הבוקר הוא כאמור הרב אלימלך וסרמן. שר הדתות מיכאל מליכאלי ספד לו, וסיפר כי נרצח בעת שהיה בדרכו לבית הדין באשדוד: "הרב וסרמן, מהדיינים הוותיקים והחשובים של מערכת בתי הדין בישראל, שירת את עם ישראל שנים רבות במסירות תוך מאור פנים", מסר השר. "תנחומיי למשפחתו היקרה, שלא ידעו עוד צער".
תלמיד ישיבת נתיבי התורה עקיבא שוורץ בן ה-17 נפצע מרסיסים ברגליו ופונה לטיפול במרכז הרפואי הדסה. "שמעתי פיצוצים, יריות, וראיתי בן אדם מחזיק אקדח", שחזר שוורץ. "הרגשתי שאני מרגיש משהו ברגל, חצי צלעתי חצי רצתי. הפסקתי לרוץ באזור תחנת הדלק והתקשרתי לאמא שלי. ראיתי המון אמבולנסים מגיעים לזירת הפיגוע, אז דפקתי להם על החלון. אמרתי שנראה לי שאני פצוע ושיש לי רסיס ברגל. הוא ירד מהאמבולנס וטיפל בי".
עקיבא שוורץ בן ה-17 משחזר
(צילום: דוברות הדסה)

עד הראייה איתן זרצקי סיפר כי בזמן הפיגוע ניסה לכוון אנשים למקום מבטחים: "אין עליי נשק, אז מה שעשיתי היה לנסות ללכת למקום שלא חשוף למחבל, לראות מי מגיע – ולהפנות אותו לכיוון. אחר כך יצאתי לזירה כדי להפנות את כוחות ההצלה, כי בהתחלה הם בכלל לא הבינו לאיפה להגיע".
עד ראייה אחר, מושיקו הרוש, סיפר היכן תפס אותו הפיגוע: "הייתי בדרך לעבודה בכביש הנגדי, ופתאום עצרו שני מחבלים על פורד כסופה. אחד יצא עם M-16 ואחד עם אקדח. הם התחילו לרסס לכל כיוון. הייתה שם איזו בחורה, הם ירו בה בלי רחמים. בכביש הנגדי היה איתי אזרח שיצא עם הנשק שלו ואמר לי 'תברח', עם היד, ורץ לתוך התופת הזאת. הוא נפצע. הם ירו לכל כיוון וניסו לפגוע בכל אחד. הם ירו גם לכיוון המכוניות".
המחבלים מסתערים ורוצחים: תיעוד הפיגוע בצומת גבעת שאול
(/)

הרוש סיפר כי הבחין באישה עם תינוק שהייתה כמה מטרים אחריו ונתקפה חרדה מהאירוע. הוא הכניס אותה למכוניתו והסיע אותם מטה, נגד כיוון התנועה.