5 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
קרא לשמור על ממלכתיות. שר החינוך יואב קיש
(צילום: יריב כץ)
שר החינוך יואב קיש הודיע כי מורים שייעדרו מבתי הספר כדי להשתתף בשביתה ובהפגנה המתוכננת היום (שני) נגד המהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה, לא יקבלו שכר על יום העבודה, ולתלמידים תירשם היעדרות. הוא ביקש להשאיר את המחלוקת הפוליטית מחוץ לכותלי בתי הספר ולשמור על ממלכתיות, אך מנהלים ומורים הודיעו על כוונתם לקחת חלק במחאות.
מנהלי בתי ספר בתל אביב פרסמו בסוף השבוע מכתב, המודיע כי זכותם של התלמידים והמורים לשבות ולמחות תכובד. "אנו מבקשים להביע את דאגתנו העמוקה. מחאת הציבור הישראלי מחייבת אותנו. זכות המחאה החברתית, בפרט על רקע ערכים של דאגה לשלום החברה בישראל, היא בעלת ערך חינוכי מהמעלה הראשונה". בעירייה אמרו כי בתי הספר אינם שובתים באופן רשמי, אך מנהלים ומורים רשאים לשבות ולהפגין.
5 צפייה בגלריה
סמדר מורס
סמדר מורס
"עלינו לצייד את התלמידים בכלים ולפתוח בפניהם את האפשרויות". סמדר מורס
(צילום: שאול גולן)
רבים ממנהלי בתי הספר תומכים במחאה ומעודדים מורים ותלמידים לקחת בה חלק. סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי "נופים" בתל אביב ומייסדת תנועת השטח בחינוך "אחד בספטמבר", דווקא מתנגדת לקריאת המנהלים למורים ולתלמידים להשתתף במחאה. לדבריה, בבית ספרה יום הלימודים יתקיים כרגיל: "יש לנו מחויבות ואחריות אל מול התלמידים לניהול מסגרת חינוכית יציבה ומסודרת, דווקא בימים האלה. זכותם של אנשי חינוך להביע עמדות ולהשתתף במחאות, אך לא בבית הספר".
מורס טענה כי ישנם מורים רבים ותלמידים החשים שלא בנוח מול העמדות המוצהרות של מנהלי בתי הספר: "אסור לנו להטות דעה לצד אחד. כמחנכים, עלינו לצייד את התלמידים בכלים ולפתוח בפניהם את האפשרויות, ולא להחליט עבורם". היא סבורה כי לא נכון לאפשר למורים למחות, משום שבאותה מידה הם יבקשו להשתחרר למחאות שונות אחרות במהלך יום הלימודים.
5 צפייה בגלריה
אורי לס
אורי לס
"בית הספר כמוסד חינוכי צריך לאפשר פתחון פה לכולם". מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב, אורי לס
מנגד, מנהל תיכון עירוני ד' בעיר, אורי לס, מתכוון להשתתף במחאה בירושלים, והוא טוען כי כשני שליש מהמורים ישבתו וישתתפו בהפגנה. לדבריו, לא כל מי שבוחר ללמד היום אינו תומך במחאה. הוא עמד על כך שתלמידים המבקשים להשתתף במחאה לא יירשם חיסור, אם יציגו אישורים מההורים להשתתפות במחאה. היעדרות המורים, לעומת זאת, תהיה על חשבון יום עבודה. "בית הספר כמוסד חינוכי צריך לאפשר פתחון פה לכולם", אמר לס.
"יש הטוענים שמקום בית הספר ללמד פיזיקה היסטוריה ותנ"ך וזה נכון, אבל אני סבור שצריך ללמד גם ערכים דמוקרטיים, זכויות, ריבוי עמדות, יכולת הבעת עמדה וחשיבה ביקורתית. הפוליטיקה המפלגתית נמצאת מחוץ לבית הספר ואני לא עושה 'דיבייט' ליכוד-עבודה, אבל פוליטיקה במובן של עמדות, ערכים, יחסי כוחות בחברה - בוודאי נמצאת בבית הספר", טען מנהל התיכון, "גם כשאני מזמין אמן אני עושה עבודה פוליטית. יש התדיינות בנושאים שחלקם נפיצים והם חלק מהשיח הציבורי".

הסטודנטים באוניברסיטאות יזכו למועד ג', הסגל יוותר על יום חופש

הסטודנטים במוסדות להשכלה הגבוהה נמצאים בחופשת סמסטר, בעיצומה של תקופת הבחינות, אך רבים מהם מתכוונים להשתתף במחאה. מרבית האוניברסיטאות מאפשרות לסטודנטים שאמורים להיבחן היום להשתתף במחאה וליהנות ממועד בחינה מיוחד בנוסף למועד ב'.
סנאט אוניברסיטת חיפה קרא לממשלה פה אחד לבטל את ההצבעה בכנסת, ואמר כי בכוונתו "לאפשר לסטודנטים לממש את זכותם הדמוקרטית. סטודנטים שאמורים להיבחן היום, אך בוחרים להשתתף ביום זה בהפגנות או לקחת חלק בצעדי המחאה המתוכננים, בכל צד של המפה הפוליטית, יהיו זכאים למועד נוסף אשר יחליף מועד זה".
5 צפייה בגלריה
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
רבים מאנשי הסגל והסטודנטים יקחו חלק במחאה. הפגנה באוניברסיטת תל אביב, החודש
(צילום: מוטי קמחי)
באוניברסיטת תל אביב הלימודים יתקיימו כסדרם, אך רבים מאנשי הסגל והסטודנטים צפויים לקחת חלק במחאה. מהאוניברסיטה נמסר כי "הנהלת האוניברסיטה מבינה היטב את רצונם של חברי וחברות הסגל שלה להשתתף בפעילויות שונות, של הפגנות ומחאות, בעד ונגד המהפכה החוקתית. לפיכך, חברי הסגל המעוניינים להעדר מן העבודה נתבקשו לתאם זאת עם הממונים עליהם, ולהימנע מפגיעה בתלמידים המצויים בתקופת בחינות".
הנהלת האוניברסיטה העברית נקטה בקו חריף יותר, ואמרה כי היא מעודדת את חברות וחברי קהילתה ליטול חלק בהפגנות כנגד החקיקה המשפטית ביום שני הקרוב, "להיות חלק מהמאבק הדמוקרטי כנגד הניסיון להפוך את ישראל למדינה שבה יש עריצות שלטונית וממשלה, בין אם מימין ובין אם משמאל, שיכולה לעשות כרצונה ללא גוף שיאזן את כוחה". המבחנים יתקיימו כרגיל, וסטודנטים שימחו יהיו זכאים למועד מיוחד. חברי סגל יוותרו על יום חופש אם ישתתפו במחאה.

רקטור האוניברסיטה העברית, פרופ' תמיר שפר, אמר בריאיון ל-ynet radio כי מדובר במצב תקדימי, שמצדיק התערבות פוליטית מצד מוסד המתוקצב על ידי המדינה. "החשש שלנו הוא שמה שאנחנו רואים עכשיו עלול לאיים על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, וזה יגיע גם מהר מאוד לפגיעה אנושה באקדמיה הישראלית, הן מבחינת היכולת לחקור והן מבחינת היכולת להשיג משאבים מחוץ לארץ".
לדברי פרופ' שפר, אין חשש מהשתקה לדעה המנוגדת לזו של הנהלת האוניברסיטה בירושלים: "ההתקפות מכל הכיוונים שאני נהנה מהן בשבועות או בחודשים האחרונים, על כך שאני עושה פחות מדי או יותר מדי, מראות שאין שום פחד להתבטא. מומחים שביום-יום לא מסכימים, מתכנסים כולם תחת הקריאה לעצור. חלק אומרים שאסור לשנות שום דבר, חלק אומרים שצריך לשנות, אבל כולם אומרים לעצור, לדבר. זה חייב להיות תהליך דיוני".
5 צפייה בגלריה
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
"עלינו לדרוש יצירת הליך שיפור ותיקון מאוזן ומדוד". קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
(צילום: דני מכליס)
באוניברסיטת בן גוריון יאפשרו לאנשי הסגל שאינם מעורבים במבחנים הנערכים באותו יום, לשבות. נשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ' פרסם מכתב לסטודנטים, שבו כתב בין השאר: "כחלק מהאקדמיה הישראלית, עלינו לדרוש יצירת הליך שיפור ותיקון מאוזן ומדוד, שמטרתו לבנות ולא להרוס".
באוניברסיטת אריאל הפעילות האקדמית והמנהלית תתקיים היום כסדרה. באוניברסיטת בר אילן הלימודים מתקיימים כסדרם, ולסטודנטים המעוניינים להשתתף במחאה מוצע לגשת למועדי ב'. עם זאת, גם הנהלת אוניברסיטת בר אילן קראה להידברות: "אנו נכונים להעמיד באופן מידי את אמצעי האוניברסיטה כדי לסייע בקידום תהליך עומק של בניית הסכמות".