יותר משבוע לאחר חיסולם של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן ושל בכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות, והנקמה המובטחת של איראן ושל נסראללה עדיין לא הגיעה. בישראל ממשיכים לחכות בדריכות ובכוננות שיא, כשברקע השאלה כיצד תיראה המתקפה והאם תתבצע באופן סימולטני על ידי חברות ציר הרשע האיראני – כשגם החות'ים בתימן והמיליציות בעיראק ובסוריה מאיימים להצטרף – או בנפרד.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה, טילי פאתח 110 טיל בליסטי Fateh-110 , עלי ח'אמנאי
חסן נסראללה, טילי פאתח 110 טיל בליסטי Fateh-110 , עלי ח'אמנאי
נסראללה, חמינאי וטיל בליסטי מדגם פאתח 110 - שלפי ההערכות נכלל בארסנל של חיזבאללה
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS, AP)
7 צפייה בגלריה
הלוויה של מחבל חיזבאללה ב ביירות שחוסל בתקיפה ישראלית בדרום לבנון באזור א-נבטיה
הלוויה של מחבל חיזבאללה ב ביירות שחוסל בתקיפה ישראלית בדרום לבנון באזור א-נבטיה
הלוויית מחבל חיזבאללה שחוסל בדאחייה בביירות, אמש. נסראללה נותן לישראל לחכות, בינתיים חילופי האש בצפון נמשכים
(צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)
7 צפייה בגלריה
הלוויה של מחבל חיזבאללה ב ביירות שחוסל בתקיפה ישראלית בדרום לבנון באזור א-נבטיה
הלוויה של מחבל חיזבאללה ב ביירות שחוסל בתקיפה ישראלית בדרום לבנון באזור א-נבטיה
(צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)
בצל דיווחים שטהרן מתלבטת עדיין בנוגע לאופי התגובה שלה, ושוקלת אולי מחדש את הבטחתה לנקמה קשה, בישראל העריכו אמש (יום ד') כי חיזבאללה יהיה זה שיתקוף ראשון. הערכה דומה השמיעו גורם אמריקני וגורם מודיעיני מערבי, שאמרו לרשת CNN כי החשש מפעולה של חיזבאללה גדול יותר מהפעולה שמתכננת לכאורה איראן. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, יצוין, אמר שלשום בנאומו כי המתקפה עשויה להיות משולבת או נפרדת – וכי ההמתנה המתוחה בישראל היא חלק בלתי נפרד מאותה נקמה.
על רקע ההערכות שחיזבאללה יתקוף ראשון, שר הביטחון יואב גלנט כיוון אליו את דבריו בביקור שערך אתמול בבוקר בתרגיל שדימה לחימה בגזרה הצפונית. "כפי שהדברים מסתמנים, נסראללה עלול לגרור את לבנון לשלם מחירים כבדים ביותר", אמר גלנט בשיחה עם לוחמים מעוצבת שועלי מרום. "הם לא מתארים לעצמם מה יכול לקרות, אני מניח שאם הם ייקחו תמונה של עזה הם יבינו, אבל לא תמיד ההיגיון מדבר", הוסיף – ובלשכתו ציינו כי בביקור עמד גלנט על "חשיבות הכוננות הגבוהה והצורך בפיתוח תחבולות ופעולות ייחודיות".
גלנט ללוחמים בצפון: "לא תמיד ההיגיון מדבר"
(צילום: שחר יורמן)

"נהירה מביירות": צפיפות בשדה התעופה בבירת לבנון

בקהילה הבינלאומית ממשיכים בינתיים לפעול בדרכים דיפלומטיות כדי למנוע הסלמה, ואמש הודיע ארמון האליזה כי הנשיא עמנואל מקרון שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו להימנע מ"מעגל של נקמה". "בדיוק כפי שמקרון קרא לנשיא איראן להימנע ממעגל של פעולות תגמול שיציב את האוכלוסיות באזור ואת היציבות שלו בסכנה, הוא קרא לראש הממשלה הישראלי לפעול על פי אותו היגיון – שעל פיו צריכים לפעול כל השחקנים באזור", מסר ארמון האליזה.
בעיתון הלבנוני "אל-ג'דיד" דווח אמש כי ממשלת לבנון הגבירה את מעורבותה במגעים הללו, וכי ראש הממשלה נג'יב מיקאתי שוחח גם הוא בימים האחרונים עם נשיא צרפת מקרון. לפי הדיווח, השניים דנו ב"צמצום הסכסוך ושליטה בו". כשברקע בהלה גדולה בלבנון ונהירה של תושבים מהבירה ביירות, דווח כי שרים בממשלה הלבנונית קיימו ישיבות היערכות לתרחישי חירום – וכי היום ימשיכו בהיערכות לכך בתחום המזון.
בישראל הבהירו בימים האחרונים שוב ושוב כי יגיבו בצורה קשה במקרה של תקיפה נרחבת מצד איראן או חיזבאללה, בפרט אם זו תביא לפגיעה באזרחים, ומסר מאיים הגיע אמש גם מהרמטכ"ל הרצי הלוי. הלוי ביקר בבסיס חיל האוויר בתל נוף, והצהיר כי ישראל ערוכה לתקוף במהירות בלבנון ו"בכל מקום במזרח התיכון" – גם מתחת לפני הקרקע.
7 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
מקרון ונתניהו. "להימנע ממעגל של נקמה"
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
הרמטכ"ל בבסיס חיל האוויר: "אנחנו במוכנות שיא"
(צילום: דובר צה"ל)

"אני רואה את המוכנות כאן בשיא, גם בהתקפה וגם בהגנה", אמר הרמטכ"ל. "אנחנו נדע להוציא התקפה מאוד מהירה בכל מקום בלבנון, בכל מקום בעזה, בכל מקום במזרח התיכון, מעל הקרקע ומתחת הקרקע. אני חושב שהמקצועיות שחיל האוויר מביא בלקחת מודיעין, בלבחור את החימושים הנכונים, בלהחזיק את כל המטוסים ואת כל החימושים ואת כל הציוד במוכנות הכי גבוהה עם האנשים הכי טובים, כל הדברים האלה יעבדו בשבילנו מצוין".

ההרתעה האמריקנית, וההתלבטות בטהרן

גורם ישראלי בכיר העריך אמש כי האזהרות של ישראל עושות את שלהן, והדגיש כי גם ההתגייסות של ארה"ב להגנה על ישראל, בכלל זאת העברת ספינות מלחמה ומטוסי קרב לאזור, מסייעת בהרתעת איראן. "צריך להגיד מילה טובה גם לארה"ב, שמרתיעה את איראן וחיזבאללה", אמר הגורם. "האיראנים עושים חשיבה מחדש כי ארה"ב אומרת שהיא לצידנו, מזהירה אותם ושולחת ספינות. ארה"ב פועלת במגוון גדול של ערוצים גם צבאיים וגם מדיניים כדי להרתיע את איראן".
איראן, לפחות לפי הדיווחים, אכן שוקלת מחדש את צעדיה. ב-CNN צוטטו גורמים שטענו כי איראן עדיין מתלבטת, וכי אף שהציפייה בארה"ב היא שישראל תותקף בימים הקרובים – עדיין לא ברור אם תהיה זו תגובה מתואמת בין איראן ושלוחיה, או פעולות נפרדות. מוקדם יותר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי בבית הלבן סבורים שהמאמצים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לרסן את תגובת איראן לחיסול הנייה נושאים פרי – וכי ייתכן שאיראן שוקלת מחדש את תוכנית התגובה ה"קשה" שלה.
7 צפייה בגלריה
מסוק HSC-7 לאבון USS Laboon משחתת ארה"ב צי ספינה אוניה מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
מסוק HSC-7 לאבון USS Laboon משחתת ארה"ב צי ספינה אוניה מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
ארה"ב תגברה כוחות. המשחתת USS Laboon שפועלת באזור
(צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר מצב אודות ההתפתחויות במזרח התיכון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר מצב אודות ההתפתחויות במזרח התיכון
ביידן בדיון שכינס השבוע בחדר המצב בבית הלבן, כחלק מההיערכות לנקמת איראן
(צילום: מתוך רשת X טוויטר)
התגובה האיראנית, כך נטען, טרם יצאה לפועל מכיוון שבטהרן יש "בלבול" לגבי נסיבות מותו של מנהיג חמאס הנייה. איראן טענה תחילה שהוא נהרג מפגיעת טיל ישראלי – מה שלכאורה מצריך "תגובת-נגד דומה" – אולם לפי הדיווח גורמים איראניים רשמיים הגיעו מאוחר יותר למסקנה שהנייה חוסל באמצעות פצצה סמויה שהוטמנה בחדרו, כפי שכבר דווח בכלי תקשורת בעולם, מה שמצריך "תגובה אחרת" מבחינת טהרן.
בטור של פרשן העיתון דיוויד איגנשיוס נכתב כי ביידן הוביל שיח עקיף עם איראן שבו קראה ארה"ב לריסון, לצד אזהרות "בטון חריף" לראש הממשלה נתניהו בדרישה שיהיה "שותף טוב" ולא ימנע את הפסקת האש בעזה (בארה"ב הביעו אמש אופטימיות שעסקה מול חמאס קרובה מתמיד). איגנשיוס הזכיר בטורו את תגבור הכוחות של ארה"ב באזור, וכתב: "טהרן כנראה מתעכבת בגלל מפגן הכוח האמריקני השבוע, ומהמסרים החשאיים שהועברו דרך השגרירות של שווייץ בטהרן ולשגרירות איראן באו"ם".
דיווח נוסף שפורסם אמש מחזק אולי את ההערכות בנוגע להתלבטות בצמרת האיראנית, אם כי אמינותו אינה ברורה. לפי "איראן אינטרנשיונל", ערוץ שמשדר בפרסית מלונדון ומזוהה עם מתנגדי משטר האייתוללות, הנשיא האיראני החדש מסעוד פזשכיאן הפציר במנהיג העליון עלי חמינאי להימנע מתקיפת ישראל – והביע חשש שתפרוץ מולה מלחמה הרסנית.
7 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, מסעוד פזשכיאן
עלי חמינאי, מסעוד פזשכיאן
חמינאי והנשיא החדש פזשכיאן. דווח ש"הפציר במנהיג העליון לא לתקוף ישירות את ישראל"
(צילום: Majid Saeedi/Getty Images,Hossein Sepahvand/Office of the Iranian President via Getty Images)
חמינאי מתפלל מעל ארונו של הנייה, בשבוע שעבר

הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל" מתבסס על גורמים עלומי שם, שלפי הערוץ מעורים בפרטי פגישה שנערכה לאחרונה בין פזשכיאן – שנתפס כאיש המחנה המתון יותר והרפורמיסטי באיראן – לבין המנהיג העליון חמינאי, שמוביל את המחנה הקיצוני במשטר. למנהיג העליון של איראן שמורה המילה האחרונה בכל ענייני המדינה – והוא זה שיכריע בסופו של דבר כיצד תיראה התגובה המובטחת לחיסול הנייה.
פזשכיאן, שהושבע לתפקידו שעות לפני חיסולו של הנייה (שהגיע לטהרן כדי להשתתף בטקס ההשבעה), הפציר לפי הדיווח בחמינאי להימנע מתקיפה ישירה של ישראל, והזהיר כי זו עשויה להגיב בצורה חריפה – ולפגוע בתשתיות איראניות או במשאבי האנרגיה במדינה, וכך לשתק את הכלכלה האיראנית ואף להביא אולי ל"קריסה" של המדינה. עוד נטען כי הזהיר מפני "רטוריקה ופעולות" של קציני צבא בכירים באיראן שעלולות לגרור מלחמה, ושזו תעמיק את הפילוג בין המשטר לבין האזרחים האיראנים. חמינאי, כך דווח, לא אותת במפגש מהי עמדתו בנוגע לחששותיו של פזשכיאן – ולא הביע התנגדות או תמיכה בדבריו.
פורסם לראשונה: 23:47, 07.08.24