דרכו האחרונה של אחד מאישי הציבור האהובים בישראל: חבר הכנסת והשר לשעבר דוד לוי הובא היום (שני) למנוחות בבית העלמין בעירו בית שאן, יממה לאחר שהלך לעולמו בגיל 86. יותר מאלף איש נכחו בהלוויה, שהתקיימה בחום עז של 45 מעלות.
הלווייתו של דוד לוי
(צילום: אביהו שפירא)

לוי היה חבר כנסת מטעם הליכוד וכיהן כ-20 שנה כשר בממשלות שונות, ושימש בין היתר כשר החוץ. הוא הותיר אחריו אישה, 12 ילדים, יותר מ-40 נכדים ועשרות נינים.
הנשיא יצחק הרצוג היה ראשון המספידים: "כאן באדמת בית שאן אנו נפרדים בכאב ממך, מופת של ציונות, נחישות ואהבת ישראל". הוא אמר כי דוד לוי "השאיר חותם לדורות. כשר חוץ מיתולוגי הוא כתב פרקים בספר דברי הימים של המדינה, בשפתו העשירה. זכינו לעבוד איתו, אנחנו מתגעגעים לדוד לוי".
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של דוד לוי
הלוויתו של דוד לוי
הלווייתו של דוד לוי
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוגב הלוויתו של דוד לוי
נשיא המדינה יצחק הרצוגב הלוויתו של דוד לוי
"מופת של ציונות, נחישות ואהבת ישראל". הרצוג
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
אורלי לוי-אבקסיס ב הלוויתו של דוד לוי
אורלי לוי-אבקסיס ב הלוויתו של דוד לוי
"נסיבות החיים הולידו את המנהיג שבך". הבת אורלי לוי-אבקסיס
(צילום: אפי שריר)
"נאבקת על מקומך, מאבק שהפכת למאבקם של רבים", ספד יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. "ברגישותך, בחוכמתך, במתינותך ובשיקול דעתך, טיפסת לא רק במעלה הבניינים שבנית, אלא גם במעלה לבבות האנשים. אני עצמי לא זכיתי בימים ההם להכיר אותך באופן אישי, אבל הכרתי את הדמות הציבורית שלך – והייתי גאה. גאה בדרך שעשית, גאה בדמות המלכותית מלאת ההוד שקרנה ממבטך ומהופעתך המרשימה, גאה בשפה העברית שנשמעה תנ"כית ממש בפיך, גאה בכך שזו היא מדינת ישראל, שאותה ייצגת בכבוד רב".
"דוד, עבור מעטים מהאנשים שבאו ללוות אותך בדרכך האחרונה היית אבא, סבא, קרוב משפחה אהוב", הוסיף יו"ר הכנסת. "עבור אחרים היית חבר, ידיד ושותף, אבל עבור רבים רבים בעם ישראל - היית סמל. סמל לרוח האדם וליכולותיו, גם אם לא גדל עם כפית זהב בפה, סמל להתמדה ולביטוי – יגעת ומצאת – תאמין. סמל לדאגה לחלש וסמל לבנות ולבני עדות המזרח, שעד אליך, לא ידעו שגם הם יכולים. היום, והרבה בזכותך – אנחנו יודעים".
בתו, חברת הכנסת לשעבר אורלי לוי-אבקסיס, ספדה: "אבא, איזו שליחות הייתה לך, לשם שמיים ולמען עמך ישראל. השליחות הייתה לא קלה ולא סלולה, מדהים שאפילו על המובן מאליו היה צריך להילחם פה. נסיבות החיים הולידו את המנהיג שבך".
4 צפייה בגלריה
דוד לוי נכדו של דוד לוי ז"ל
דוד לוי נכדו של דוד לוי ז"ל
"לימדת אותנו לעמוד על שלנו גם כשאנחנו נגד הזרם". נכדו של לוי
(צילום: אפי שריר)
נכדו של לוי, סגן-אלוף דוד לוי, ספד: "סבא היקר שלנו, בחרדת קודש ובצניעות רבה אני נושא הספד זה, מי אני שאספיד אדם כמוך? שעבורך תקרת זכוכית הייתה רק מהמורה בדרך ותו לא, אתה שתמיד היית חוזר ואומר 'טוב שם משמן טוב', ואני אוסיף ברשותך את המשך הפסוק 'ויום המוות מיום היוולדו' - אני בספק אם יש אדם בעולם שהמשפט הזה מתאים לו כל כך".
הוא ציין: "אני לא בטוח שאתה מבין איזה בור גדול השארת איך, איזו מורשת, איזו עוצמה. תסמוך עליי, לשאת את שמך לכל מקום זה תיק כבד במשקל שאי אפשר כמעט לשאת. סעדת לשולחנות של מלכים, נשיאים גדולים ושולחנות סדר ערוכים ומדויקים להפליא, אבל מעולם לא הסכמת שמי מאיתנו יאכל לפני המאבטחים. שמרת על המשפחה כי היא חשובה לך מכל דבר. נתת תחושה לכל אדם כאילו הוא חלק מהמשפחה, וביתך היה פתוח לכל".
הנכד הוסיף: "החוכמה, כמה חוכמה הייתה בך, סבא, חוכמה שהייתה יכולה למלא אוקיינוסים. אתה, שיכולת לנאום על כל נושא בעולם כולו כאילו עשית עליו מחקר מעמיק, משבט המאיה ועד להתחממות הגלובלית של כדור הארץ, ותמיד היית קושר את זה ליהדות. כמה שיעורים לחיים קיבלנו ממך, סבא היקר, לימדת אותנו לעמוד על שלנו גם כשאנחנו נגד הזרם – כל עוד אנחנו מאמינים בצדקת הדרך – ושעבור הצדק והאמת משלמים לעיתים מחירים יקרים".