3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
"אף אחד לא יבטל את משפט נתניהו רטרואקטיבית". דרעי ונתניהו בכנסת, בשנה שעברה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס היום (שלישי) ב-ynet radio לתוכנית של מפלגת הציונות הדתית לרפורמות במערכת המשפט. התוכנית, אותה כינו במפלגה "חוק וצדק", כוללת בין היתר את ביטול עבירות המרמה והפרת האמונים - עבירות בהן מואשם בין היתר ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. דרעי, שהורשע בעבר בפלילים בעצמו, נשאל על הבעייתיות בכך שממשלה בראשות נתניהו שנאשם בפלילים תקדם שינויים במערכת המשפט, ואמר כי "אנחנו הולכים למערכת בחירות דמוקרטית, והכול חשוף וגלוי. הציבור יודע שהוא בוחר בנתניהו ובדרעי ובסמוטריץ' ובאחרים. הוא יודע את כל העבר, העתיד וההווה של כל אחד ואחד מאיתנו".
דרעי המשיך להגן על ראש הממשלה לשעבר, ואמר כי "בכל התפקידים שעשינו, גם נתניהו וגם אני, השיקול המרכזי שעמד מול עינינו זה טובת המדינה וביטחונה". דרעי אף הוסיף ואמר כי "כמי שישב עם נתניהו שנים ארוכות בקבינט, הוא היה מהאנשים הכי שקולים ומתונים. לצערי הרב, הקיצוניים והלא-אחראים הם אלו שהקימו את ממשלת השינוי".
בנוגע לזהות של הפוליטיקאים שהגדיר כ"קיצוניים", דרעי פירט ואמר כי "עמדתי בגופי כמה פעמים כדי להגן על איזנקוט, כשבנט התנפל עליו בנושא של הבלונים ודיבר איתו בצורה מאוד משפילה ובמילים פוגעות ביותר". לדברי שר הפנים והכלכלה לשעבר, "אני גם הייתי שם כשאלקין ואחרים לא נתנו לנתניהו לעשות שום תזוזה הכי קלה בנוגע לפלסטינים - גם בנושאים כלכליים וגם בנושאים אחרים".
על רקע התוכנית של הציונות הדתית, יו"ר ש"ס הביע בעצמו ביקורת חריפה על מערכת המשפט ואמר כי היא "מאבדת את אמון הציבור". לפי דרעי, אובדן האמון נגרם כתוצאה מצעדים שננקטו בחודשים האחרונים, בהם אישור היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות.
3 צפייה בגלריה
פתיחת מושב הכנסת
פתיחת מושב הכנסת
"הייתי שם כשאלקין ואחרים לא נתנו לנתניהו לזוז בנושאים שקשורים לפלסטינים".
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
"מישהו היה מאמין שהולכים למנות רמטכ"ל שבוע לפני בחירות?". הרמטכ"ל המיועד, אלוף הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
המינוי, שאושר היום על ידי הוועדה המייעצת למינוי בכירים ויובא ביום ראשון לאישור הממשלה, נדחה לאחר שבג"ץ דחה את המינוי של השופט בדימוס מני מזוז לראשות הוועדה במינוי קבע, מה שהוביל את הממשלה למנות את השופט בדימוס אליקים רובינשטיין כמינוי זמני. לדברי דרעי, "לפני שלושה חודשים טענו לפנינו שיש מסמך ביטחוני לפיו חייבים למנות רמטכ"ל. בעקבות ההתעקשות למנות את מזוז לשמונה שנים, המינוי נדחה. כל הבעיה הביטחונית החמורה נעלמה פתאום. מישהו היה מאמין ששבוע לפני הבחירות הולכים למנות רמטכ"ל לארבע שנים הקרובות?".
עוד לפני מסיבת העיתונאים של הציונות הדתית, בליכוד מיהרו להגיב לסעיף של הסרת העבירות, והבהירו כי "ההצעות של סמוטריץ' בעניינים המשפטיים לא יחולו רטרואקטיבית ולא ישפיעו על ההליכים בעניין נתניהו, שבלאו הכי קורסים בבית המשפט". שר המשפטים גדעון סער כינה את תגובת הליכוד "שיטת הונאה" והסביר: "בליכוד לא מתנערים מהתיקון שמציע סמוטריץ' ולא שוללים אותו. כלומר - תומכים בו". סער הציג את הסעיפים הרלוונטיים בחוק העונשין, שלפיהם "התוצאה של מהלך חקיקתי שכזה (ביטול עבירות מרמה והפרת אמונים) היא ביטול האחריות הפלילית והפסקת ההליך המשפטי".
הצגת תוכנית "חוק וצדק" לרפורמות במערכת המשפט
(צילום: אבי חי)

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' טען במסיבת העיתונאים כי התיקונים לא יחולו על נתניהו והבהיר: "נסדיר את המנגנונים המשפטיים בעניין הזה". לדבריו, "זה היה צריך לחול גם על נתניהו, אני אומר חד- משמעית, אבל רק כדי לשלול את התירוץ הזה נוודא שזה לא ישפיע על משפטי נתניהו". סמוטריץ' אמר כי "במשפט נתניהו נרמסו חוקי יסוד ונסחטו עדי מדינה. הוא יזוכה".
דרעי הדהד היום את טענות הליכוד וסמוטריץ', ואמר כי "אף אחד לא מבטל את משפט נתניהו, שהתחיל לפני החלה של רפורמות. לא הולכים לבטל אותו רטרואקטיבית". עם זאת, דרעי ציין כי "לפי דעתי, עם איך שהמשפט מתנהל היום ועם העדויות שיש, גם הפרת אמונים ומרמה לא יהיו".
התקרית בין בן גביר לנתניהו בכפר חב"ד, אמש
(צילום: קובי בורנשטיין)

שותפו של סמוטריץ', יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, כיכב גם הוא בכותרות ביממה האחרונה לאחר שאמש מנעו ממנו להופיע לצד נתניהו על במת החגיגות בכפר חב"ד. בן גביר רמז הבוקר ב-ynet radio כי ייתכן שיועציו של נתניהו מנעו את הופעתם המשותפת בשל ניסיון לשמור על האפשרות להקים ממשלה עם שר הביטחון ויו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ.
דרעי הגיב גם הוא על התקרית הזו, ואמר כי "הייתי מעדיף שזה לא יקרה, אבל אני מאמין שהם יסתדרו ביניהם". יו"ר ש"ס נשאל אם הוא היה מצטלם עם בן גביר בעצמו, ואמר: "אין בעיה להצטלם איתו. אני מנסה להחביא את האמת? בן גביר הוא חלק מהגוש שלנו, הוא היה באופוזיציה איתנו ביחד - הוא היה שותף. גם אחרי הבחירות, כשנקים ממשלה והוא יהיה שר בממשלה – אתם תראו ממנו התנהלות אחרת, אחראית וממלכתית".

"נתניהו מתנהג אחרת כשש"ס לא לידו"

אמנם נדמה שבכל הנוגע לעניינים למשפטיים יש הסכמה בין יו"ר ש"ס ליו"ר הליכוד, נראה שבעניינים האחרים דרעי ונתניהו לאו דווקא רואים עין בעין. דרעי נשאל אם הליכוד היא מפלגה חברתית כמו ש"ס, ואמר בנחרצות "חד-משמעית לא". לדבריו, "הליכוד הם שותפים, אבל כשש"ס לא נמצאת ליד נתניהו, הוא מתנהג אחרת".
לגבי הבטחת הבחירות של נתניהו לחינוך חינם מגיל 0 עד 3, דרעי אמר כי הוא "שמח שעוד אחרים מצטרפים לנושא יוקר המחיה, אחרי שבמשך היינו היחידים שזעקנו על זה". הוא הדגיש כי "זו הבעיה שמטרידה הכי הרבה את הציבור בישראל. זוג צעיר ששני בני הזוג עובדים ומשתכרים שכר מינימום או קצת יותר, וצריכים לשלם 6,000 ₪ לשכר דירה כי אין דיור ציבורי ואין דירות בישראל, וצריכים לשלם גם למעונות כל כך הרבה - מה נשאר להם? איך אפשר להאכיל את הילדים?".
נתניהו מצהיר על התוכנית הכלכלית שלו
(מתוך עמוד היוטיוב של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו)

בנוגע להתנהלות הישראלית אל מול המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, נדמה כי דרעי סוטה משמעותית מהמדיניות של הממשלה הנוכחית. לדבריו, "הדבר הכי מוסרי שאנחנו יכולים לעשות זה לדאוג לחיים של הציבור שאנחנו מופקדים עליו. אנחנו נמצאים יום-יום בהתמודדויות ביטחוניות מאוד קשות, ובסוריה אנחנו יודעים מה המצב. רוסיה נמצאת שם בגדול, ומה שחסר לנו עכשיו זה להילחם מולה בגבול הצפוני".
עם זאת, דרעי אמר כי "יש המון יהודים באוקראינה וברוסיה, ובאופן כללי - העם האוקראיני מותקף עכשיו. אנחנו שומעים כל יום על הזעקות והטילים שיורים עליהם, ועל המל"טים שאיראן מספקת לרוסיה, וברור שזה כואב". אולם, דרעי הדגיש כי "אנחנו חייבים לגלות אחריות למה שנעשה אצלנו כאן. אנחנו נמצאים בין הפטיש לסדן וצריכים לשמור על פרופיל נמוך ולהמשיך לדעת להתנהל בחוכמה".