במוצאי השבת האחרונה, עשרות לוחמי החטיבה הטקטית של מג״ב, שהיא חלק מהמשמר הלאומי שהוקם בעקבות אירועי "שומר החומות״, עמדו מול כ-300 מפגינים נגד הממשלה במצודת זאב ברחוב קינג ג׳ורג׳ בתל אביב, שם נמצא מעוז הליכוד - כשהם מצוידים במיטב המיגון האישי. המשטרה משתמשת בלוחמי החטיבה הטקטית לפיזור המפגינים, בניגוד לפקודת המשטרה - ולפיה מטרת החטיבה היא להילחם בטרור ובפשיעה מאורגנת, ולהתכונן לתרחיש ״שומר החומות 2״.
מיצג "הבית בוער" בהפגנה מול מצודת זאב, שלשום
(צילום: נטע דקל, מירב כהן מור)

5 צפייה בגלריה
לוחמי החטיבה הטקטית
לוחמי החטיבה הטקטית
לוחמי החטיבה הטקטית של מג"ב בהפגנה שלשום. "פועלים בניגוד לפקודת המשטרה"
אחד המאבקים הקשים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מול המפכ"ל יעקב שבתאי, לפני הקמת המשמר הלאומי שכולל את החטיבה הטקטית, היה בשל החשש של שבתאי שהמשטרה תשתמש בלוחמים שמאומנים ללחימה בפשיעה קשה ונגד טרור לפעילות שיטור שגרתית, כמו למשל בהפגנות נגד הממשלה שמתקיימות באופן קבוע במוצאי שבת בתל אביב.
"בן גביר מתעלם מכל מה שלוחמי החטיבה הטקטית עשו בהפגנה במוצאי שבת", אמר ח״כ גלעד קריב (העבודה), שנכח בהפגנה מול מצודת זאב ביום שבת. ״זה המסר של בן גביר - בכוונת מכוון להילחם באזרחים שמפגינים לפי החוק במדינה דמוקרטית. אין זה סוד שבן גביר מנחה ודורש מקציני המשטרה לפזר בכוח כל חסימה של כביש במקרה של הפגנות הקוראות לבחירות עכשיו, שמנוגדות לעמדותיו הפוליטיות. הפעם לוחמי החטיבה הטקטית משרתים אותו, ופועלים בניגוד לפקודת המשטרה״.
המשמר הלאומי, שכולל את החטיבה הטקטית, הוקם כחלק מהפקות לקחי מבצע "שומר החומות" במאי 2021 - אז היו התפרעויות רבות מצד ערבים-ישראלים ביישובים מעורבים בעקבות המבצע ברצועת עזה. מטרת המשמר היא לחימה בתופעות פשיעה קשות, לחימה ברצח במגזר הערבי והגברת המשילות ברחבי הארץ כהיערכות ל״שומר חומות 2״. לוחמי החטיבה הטקטית, יש לציין, לחמו ב-7 באוקטובר והצילו אזרחים רבים.
5 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
בן גביר. "מנסה לדכא את המחאה באמצעות הפעלת כוח משטרתי לא מידתי"
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
5 צפייה בגלריה
לוחמי החטיבה הטקטית
לוחמי החטיבה הטקטית
לוחמי החטיבה הטקטית בהפגנה שלשום
ועדת שלמה בן אליהו המליצה על מתווה הקמת המשמר הלאומי, שהוכפף לפיקוד משטרת ישראל וישירות למפכ״ל המשטרה. בדו״ח הוועדה, שפורסם ב-ynet בדצמבר, נכתב: "הוועדה גם ממליצה לנתק את המשמר הלאומי מהמשימות השגרתיות של המשטרה, כך שלא יווצר מצב שמפקד מחוז יחליט להשתמש במשמר הלאומי כדי להילחם בעבירות תנועה או בעבירות פרוטקשן לדוגמה״.
עוד נכתב בדו״ח: "הוועדה ממליצה כחלק מהקמת המשמר הלאומי החדש להגדיל את מספר הכוחות בחטיבה הטקטית של מג"ב, שהוכיחה את עצמה באירועי 7 באוקטובר, מ-500 לוחמים ל-7,500 לוחמים״.
ח״כ קריב אמר: ״אכן הבעירו מיצג בדמות בית בהפגנה, אולם זה בניגוד לפקודת המשטרה שלוחמי החטיבה הטקטית יסתערו על כ-200 מפגינים, שתוך שעה היו מתפזרים לבד. או שניתן להבין שבמשטרה בהנחיית השר בן גביר רואים באזרחים שמממשים את זכותם להפגין כאיום קשה על המדינה כמו ב'שומר החומות'".
5 צפייה בגלריה
לוחמי החטיבה הטקטית
לוחמי החטיבה הטקטית
ח"כ קריב. "בן גביר מתעלם מכל מה שלוחמי החטיבה הטקטית עשו בהפגנה במוצאי שבת"
קריב שלח מכתב בעניין למפכ״ל שבתאי. "במהלך השבועות האחרונים הייתי עד, מספר פעמים, לשימוש נרחב בשוטרי החטיבה הטקטית של משמר הגבול לטובת פיזור המשתתפים בהפגנות נגד הממשלה באזור צומת קפלן בתל אביב וברחוב קינג ג'ורג', לרבות ההפגנה במוצאי שבת במצודת זאב בתל אביב", כתב. "בהפגנות אלו מתפקדים שוטרי החטיבה הטקטית ככוח המרכזי לביצוע מעצרים של מפגינים ולפיזור הציבור".
עוד כתב קריב: "פקודת משטרת ישראל המסדירה את תפקידי החטיבה הטקטית במג"ב קובעת במפורש כי שימוש בחטיבה הטקטית במסגרת הפרת סדר ייעשה רק באירועים חריגים בהיקפם ועוצמתם. על פי הפקודה, השימוש בכוחות החטיבה הטקטית במסגרת פעולות אכיפה, עיכוב ומעצרים כלפי מפגינים ייעשה רק במקרים של הפרות סדר חריגות בהיקפן ובעוצמתן.
"באופן מפורש וחד משמעי, תנאי מקדים זה לא התקיים בהפגנות שנערכו בצומת קפלן וברחוב קינג ג'ורג. בהפגנה שנערכה אתמול הייתי עד לשימוש נרחב בשוטרי החטיבה הטקטית כנגד הפגנה של כ-200 מפגינים בלבד, שלא גילו כל התנגדות. האם מדובר בניסיון לצייר את ההפגנות כחלק ממחאה אלימה ומסוכנת באופן קיצוני, וחמור מכך - בניסיון לדכא את המחאה באמצעות הפעלת כוח משטרתי לא מידתי, משל נשקפת לשוטרים ולציבור הרחב סכנת חיים מהמפגינים?".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת כל העת לשמירה על ביטחון האזרחים והסדר הציבורי עם מגוון יחידות משטרה, ובהן גם החטיבה הטקטית של מג"ב".