מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי עדכן את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הנחה את סגנו, ניצב אבשלום פלד, שאמור להחליפו בתפקיד, להימנע מאבטחה של שיירות הסיוע לרצועת עזה. שבתאי כתב ליועמ"שית כי כשסירב להנחיה זו, אמר לו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות".
לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכתב תיאר המפכ"ל פנייה מהרמטכ"ל ב-13 בינואר בכל הנוגע לליווי שיירות הסיוע. "בעקבות שיחה זו, התקשרתי למפקד מחוז דרום על מנת לבדוק את הסוגיה ונאמר לי כי התקיימה שיחת ועידה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, הסמפכ"ל ומפקד מחוז דרום - שבמסגרתה הנחה השר לביטחון לאומי היא כי אין לסייע בנושא מכיוון שזו אחריות צה"ל", כתב שבתאי.
לדבריו, כשפנה לבן גביר בנושא, "נאמר לי על ידי השר כי המשימה היא משימה שבתחום אחריות צה"ל ולא משטרת ישראל. הבהרתי לשר כי מדובר במשימה של משטרת ישראל, והשר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות".
המפכ"ל תיאר במכתב כי בן גביר מחה בפניו על כך שהמשטרה משקיעה כוחות רבים בליווי השיירות, אף שמדובר בהחלטת הקבינט ובהנחיית ראש הממשלה. "הבהרתי לשר כי המשטרה מבצעת ותמשיך לבצע את תפקידה גם בסוגיה זו", כתב שבתאי. הוא תיאר במכתב שלמחאתו של בן גביר קדם סיור בשדרות, שם הבחין במשאיות הסיוע ופנה אליו בנושא. "השר ניגש לשוטרים והקצינים בשטח - כדי להבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו", כתב שבתאי.
(צילום: שמוליק דודפור, עידו ארז)

מכתבו של המפכ"ל ליועמ"שית נחשף במסגרת חומרים שהוגשו כחלק מעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד שינוי פקודת המשטרה - שהדיון בה יתקיים בשבוע הבא. השופטים הנחו את השר בן גביר שאסור לו להתערב בפעילות קונקרטית של המשטרה, ובמכתבו של שבתאי מתוארות הפרות והתערבויות בפעילות המבצעית - ולא בהתוויית מדיניות כללית, כפי שהנחו השופטים.
במכתב של שבתאי, שנחשף היום במלואו, מפורטת גם תקרית נוספת שבה לדבריו בן גביר התערב בנעשה במשטרה. שבתאי כתב כי בן גביר פנה ישירות למפקד מג"ב בריק יצחק בעניין האלימות המשטרתית במירון במהלך ההילולה - מבלי לעדכן את המפכ"ל. "המשטרה פעלה בהר מירון להרחקת גורמים שניסו להתקהל במקום בניגוד לחוק ולצו אלוף הפיקוד. במהלך האירוע התרחשו מספר אירועים של הפעלת כוח על ידי שוטרים שהביאו לביקורת חריפה כלפי המשטרה. מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב, וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים", כתב שבתאי.
תיעוד: האלימות המשטרתית - שהביאה את בן גביר לפנות למפקד מג"ב ישירות
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך הרשתות החברתיות )

"שיחה זו התייחסה כאמור להתנהלות המשטרה באירוע קונקרטי, ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי. בשולי הדברים אציין, כי הן לשר והן למפקד מג"ב אין סמכות להשעות את השוטרים, ודאי בטרם בירור האירוע, ועל כן בתיאום עם מפקד מג"ב הנחיתי כי השוטרים לא יושעו אלא יורחקו מפעילת מבצעית עד לקיום בירור בנושא", הוסיף שבתאי במכתב שנשלח ב-27 במאי - מה שהביא את השר בן גביר להודיע כי בכוונתו לזמנו לשימוע.
לאחר הודעת בן גביר, פנתה אליו היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ואמרה כי הצעד אינו חוקי. גם התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בנושא - ובן גביר נאלץ לחזור בו. יחד עם זאת, הוא הבטיח אז כי יביא לאישור הממשלה הצעת מחליטים לסיום כהונת שבתאי בשל כשליו באסון מירון - הצעה שעד כה לא עלתה על סדר היום הממשלתי.
2 צפייה בגלריה
אבשלום פלד
אבשלום פלד
המפכ"ל המיועד אבשלום פלד. שמו הוגש לוועדה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
השר לביטחון לאומי טען בתגובה למכתב כי השיחה עם סגן המפכ"ל התקיימה כשהיה בניתוח - ובזמן שסגן המפכ"ל מילא את מקומו. אלא שהשיחה מהרמטכ"ל התקבלה, לפי שבתאי, ב-13 בינואר - בעוד שהוא נכנס לניתוח ב-17 בינואר. בתגובתו הוסיף בן גביר: "גם שאר הציטוטים והאירועים מסולפים וכוללים חצאי אמיתות. תמוה שקובי שבתאי (שבוועדת מירון טען שהזיכרון שלו פגום) נזכר 'לדווח' על האירועים כל כך הרבה זמן אחרי שהוא טוען שהם קרו וחודש לפני שהוא הולך הביתה. אגיב לבג"ץ על המכתב ועל שיטות העבודה של היועמ"שית שמדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על שופטי בג״ץ".
באותו עניין הודיע הערב בן גביר כי הגיש את מועמדותו של ניצב אבשלום פלד לוועדה למינוי בכירים, במסגרת הכוונה למנות אותו למפכ"ל המשטרה. בן גביר כתב כי "ניצב אבשלום פלד הומלץ לתפקיד זה על רקע איכויותיו והתאמתו לתפקיד, שכן מדובר בקצין בדרגת ניצב במשטרת ישראל, המשמש כיום כסגן המפקח הכללי של המשטרה, בעל ניסיון עשיר, שמשרת בארגון זה כ-39 שנים, בתפקידים משמעותיים ומגוונים".