1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
השינוי - בעקבות ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות. גולדקנופף ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
לאחר שארגון "בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל", התריע מפני הכוונה להכיר בשורה של תעודות מקצועיות כשקולות לתואר אקדמי לצורך מינויים בשירות הציבורי וברשויות המקומיות, יו"ר האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל (יה"ת) ד"ר אילנה לח מצטרפת לאזהרות. במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, אותו כתבה יחד עם פרופסור הוד אורקיבי מהמועצה העליונה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל, הזהירו השניים כי "הסמכת מטפלים באמנויות ללא תואר שני תביא לפגיעה חמורה במקצוע ובכך תפתח גם פתח לפגיעה במקצועות בריאות נוספים".
ההכרה בתעודות המקצועיות, שנידונה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס ויהדות התורה, תוביל לדברי לח להיפוך מגמת האקדמיזציה של תחום הטיפול באמנויות בעשור האחרון. בהתאם לדרישת המדינה, תהליך ההכשרה כיום כרוך בלימודים אקדמיים מלאים בפיקוחם של המועצה להשכלה גבוהה ומשרד הבריאות.
לטענת לח, ההכשרה שעוברים המטפלים והכלים הייחודים העומדים לרשותם עומדים בסטנדרטים המקובלים במקצועות הטיפול הנפשי בארץ ובעולם. עוד היא ציינה כי הסטנדרטים האלו נובעים מההבנה שטיפול בנפשו של אדם מחייבת הכשרה מעמיקה ומפוקחת כראוי.
"הורדת רמת מקצוע הטיפול הנפשי באמצעות אמנויות מלימודים אקדמיים לתואר שני ללימודי תעודה מסוכנת ומשולה למתן היתר לכוח עזר בבית חולים לבצע ניתוח לב פתוח", ציינו לח ואורקיבי במכתבם. "הדבר יפגע בקהילת המטפלים, אך בראש ובראשונה בציבור המטופלים - בהם ילדים, מבוגרים וקשישים".
לדברי לח, פועלים בישראל כ-7,000 מטפלים מוסמכים בתחום, ואליהם מצטרפים בכל שנה כ-1,000 סטודנטים לתואר שני מכל המגזרים - בהם חרדיות וחרדים. היא ציינה כי אותם סטודנטים לומדים במוסדות אקדמיים בעלי אישור רבני ומקבלים את כל התנאים הדרושים לאורחות חייהם.
כאמור, גם ארגון "בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל", שבו חברים בין היתר בכירים בסגל האקדמי במוסדות ההשכלה הגבוהה וזוכי פרס נובל, מתנגד לכוונת הקואליציה. בנייר עמדה שפרסם הארגן, טיען כי המהלך עומד בניגוד חריף לאקדמיזציה. מחברי נייר העמדה הדגישו כי מיסוד הכשרתם והסדרת מעמדם של העוסקים במקצועות אלו נועד להבטיח את טובת המטופלים ואת ביטחונם, ואין לוותר עליהם. "ההסכמים הנוכחיים מבקשים להסיג את המערכת לאחור", ציינו. "הם יובילו לירידה באיכות הטיפול".
ממטה המאבק של קלינאי התקשורת ומרפאות בעיסוק נמסר: "אנחנו נעמוד כחומה בצורה כנגד כל מי שמנסה לשחק בבריאות גופם ונפשם של מאות אלפי מטופלינו בישראל. הניסיון להכניס פוליטיקה למקצועות הבריאות הוא סכנת חיים. לא נאפשר להניף פטיש חמישה קילו בדמות חקיקה הרסנית כנגד מי שזקוק לטיפול מקצועי ואיכותי. אנו ננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת לבלום את הצעת החוק הרעה הזו".