כבר שלוש שנים שאורטל (שם בדוי), אמא לארבעה, מתמודדת עם מצוקה כלכלית. "היה לי עסק והוא קרס", היא מספרת, "הגענו למצב של פת לחם, של מלחמת הישרדות כדי לקנות מצרכים בסיסיים". שניים מילדיה של אורטל, בני ארבע ו-16, יתחילו את שנת הלימודים בקרוב.
"המצב הכלכלי שלנו יוצר פערים בין הילדים שלי לילדים אחרים", היא מסבירה. "זה מתבטא בנראות, בלבוש, בהעשרה. הילדים שלי הגיעו למצבים שהם הולכים לבית ספר בלי אוכל. תמיד חשבתי שאין דבר כזה ילד שנשאר רעב. אחרי שקרסתי הבנתי שזה לא נכון. כשאת כל הזמן אומרת לילד שאי אפשר זה משפיע. הביטחון שלו יורד".
2 צפייה בגלריה
אורטל (שם בדוי) אם שאינה יכולה להרשות לעצמה לממן ציוד לבית ספר לילדיה
אורטל (שם בדוי) אם שאינה יכולה להרשות לעצמה לממן ציוד לבית ספר לילדיה
"המצב הכלכלי שלנו יוצר פערים בין הילדים שלי לילדים אחרים". אורטל (שם בדוי) ובתה
(צילום: יאיר שגיא)
לא מדובר במקרה בודד, אלא במכת מדינה. להערכת ארגון "לתת", כ-596,150 תלמידים עניים יתחילו את שנת הלימודים הקרובה במערכת החינוך, מתוכם כ-55,610 יעלו לכיתה א' כתלמידים עניים. "חינוך הוא מפתח משמעותי לצמצום פערים חברתיים וכלכליים, והוא יכול להוות נקודת מפנה בשיפור רווחתם של ילדים ובמניעת העברה בין דורית של עוני", מסבירים ב"לתת". "עם זאת, פעמים רבות מערכת החינוך בישראל מרחיבה את הפערים. כך אי-השוויון בחינוך מתורגם לאי-שוויון בתעסוקה ולפערים שהולכים ומתעצמים. משפחות החיות בעוני נאלצות לבצע ויתורים כואבים, גם בחינוך ילדיהן".
ב"לתת" מצביעים גם על מצב של אי-ביטחון תזונתי שאיתו מתמודדים תלמידים רבים. לדבריהם, כ-403,170 תלמידים צפויים לסבול מאי-ביטחון תזונתי בשנת הלימודים הקרובה. בנוסף, במסגרת מחקר שנערך בקרב נתמכי הסיוע של ארגון לתת, עולה תמונה מדאיגה: 72.4% מנתמכי הסיוע העידו כי לילדיהם חסר ציוד בסיסי לביה"ס, 85.8% נאלצו לוותר בשנה החולפת על חוגים, העשרה וטיולים לילדיהם, 74.9% מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנת הלימודים הקרובה, ו-57.2% מהנתמכים נמנעו מהכנסת אחד או יותר מילדיהם בגילאי 3-0 למסגרת חינוכית כי לא יכלו לשלם עבורה.
2 צפייה בגלריה
איציק (שם בדוי) הורה שאינו יכול להרשות לעצמו לממן ציוד לבית ספר לילדיו
איציק (שם בדוי) הורה שאינו יכול להרשות לעצמו לממן ציוד לבית ספר לילדיו
"רוצה שלילדים שלי יהיו חיים טובים יותר". איציק (שם בדוי), אב לארבעה
(צילום: יריב כץ)
איציק, אב לארבעה, חי את הנתונים הללו ברמה היומיומית. "אנחנו גרים בשכירות, בדירה רעועה, ובעל הבית בדיוק העלה לנו את המחיר", הוא מספר. "אשתי לא מוצאת עבודה, ואני עובד במפעל וצריך לפרנס משפחה של שש נפשות עם 7,500 ברוטו בחודש. הילדים מאוד רוצים להצליח, אבל הם צריכים חיזוקים. אני רוצה שלילדים שלי יהיו חיים טובים יותר".
לדבריו של ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, יוקר המחיה שממשיך לעלות משפיע בראש ובראשונה על השכבות המוחלשות. "ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל הטמון בהם. במקום להוות מנוף למצמום פערים חברתיים, מערכת החינוך תורמת ליצירת דורות חדשים של עוני".