הפנטגון הכחיש הערב (שלישי) כי אריאן טבטבאי, שהוזכרה בדיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית כמי שעומדת מאחורי הדלפת המסמכים המסווגים שעוסקים בהיערכות הישראלית לתקיפה באיראן, היא האחראית להדלפה. דובר הפנטגון פטריק ריידר אמר כי "למיטב ידיעתי, הפקידה אינה נתונה לחקירה. המחלקה נותרה מחויבת לחלוטין לתמוך בחקירה שנמצאת בימים הראשונים שלה, וחשוב לתת לחקירה להתקדם". לדבריו, הפנטגון נמצא בקשר עם ישראל בנוגע לפרטי החקירה.
2 צפייה בגלריה
אריאן טבטבאי החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
אריאן טבטבאי החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
אריאן טבטבאי. הוזמנה גם לאוניברסיטת בן גוריון
טבטבאי הוזכרה בעבר כבעלת קשר לאיראן. היא אמריקנית ממוצא איראני, שעובדת במשרדו של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, "מחזיקה בגישה למידע סודי מאוד", לפי הדיווח - ועבדה בעבר עם רוברט מאלי, לשעבר השליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לענייני איראן - שפוטר לפני כשנה בגלל קשרים פסולים עם הרפובליקה האיסלאמית.
ב"וושינגטון פוסט" דווח כי ה-FBI פתח בחקירת הדלפת המסמכים, שפורסמו בטלגרם בשבוע שעבר, ובסוף השבוע הופצו ברשת. המסמכים מסווגים כ"סודיים ביותר" ומתוארכים ל-15 ו-16 באוקטובר. הם נכתבו על ידי הסוכנות האמריקנית למודיעין חזותי וגיאוגרפי (NGA) – שאחראית על ניתוח מידע ותמונות שנאספו על ידי לווייני הריגול של ארה"ב – וכן על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA). מפורטות בהם הכנות ישראליות בשבוע שעבר לתקיפה באיראן - ובין השאר נטען בהם כי חיל האוויר ערך "תרגיל פריסה רחב היקף" ותרגיל תדלוק אווירי.
ב"איראן אינטרנשיונל", רשת המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, נטען בשנה שעברה כי טבטבאי היא למעשה חברה ברשת ממשלתית סודית שנוצרה ונוהלה על ידי איראן. בדיווח, שמבוסס על אלפי התכתבויות מייל של דיפלומטים איראנים, נטען כי טבטבאי, לצד שני אנליסטים נוספים שעבדו עבור רוברט מאלי, עבדו עבור צוותי חשיבה מערביים בולטים, וייעצו לארה"ב ולאירופה כחלק מתוכנית של משרד החוץ של איראן, שכונתה בתכתובות פנימיות "רשת הצעירים".
חברי הרשת, ובהם טבטבאי, כתבו מאמרים כדי להסביר את מדיניות החוץ של איראן ואת פעילותה הגרעינית והצבאית - והגנו עליהן. הם העניקו ראיונות לתקשורת העולמית, הופיעו בכנסים וייעצו כאמור לממשלות המערב בנוגע לטהרן. בכל המקרים הם הציגו את עצמם כעצמאיים - אבל בחשאי היו בקשר עם גורמים איראנים והגנו בגלוי על עמדת הרפובליקה האיסלאמית באירועים שונים.
2 צפייה בגלריה
אריאן טבטבאי, עלי וויז ודינה אספנדיארי
אריאן טבטבאי, עלי וויז ודינה אספנדיארי
טבטבאי ורוברט מאלי. עבדה עבור האיש שפוטר בגלל קשר לאיראן
( צילום: איראן אינטרנשיונל)
על פי הדיווח, טבטבאי - ששמה הופיע במסמכים כחברה ראשית ב"רשת המומחים", ושלפי תמונה שפרסמה המשלחת הרוסית אף נכחה עם מאלי במשא ומתן הגרעיני בווינה ב-2021 - התייעצה עם הממשל האיראני בנושאים כמו נסיעה לישראל או השתתפות בכנסים. לדוגמה, היא הזכירה בשיחה עם בכיר לשעבר את אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע - וסיפרה שהוזמנה לוועידה בנושא בקרת נשק ותוכנית הגרעין של טהרן: "רציתי לשאול את דעתך ולראות אם אתה חושב שאני צריכה להיענות להזמנה וללכת?".
בתכתובת נוספת, טבטבאי סיפרה לבכיר לשעבר בממשל האיראני כי פגשה את הנסיך הסעודי טורקי אל-פייסל, שהזמין אותה לביקור בסעודיה והראה עניין בשיתוף פעולה. היא שאלה: "הייתי רוצה לדעת את עמדתך, האם סוג העבודה הזה מעניין אותך?".
הבכיר לשעבר השיב: "לפי מכלול השיקולים נראה שהמקרה של סעודיה טוב, אבל המקרה השני (של ישראל) עדיף שלא ייעשה". כמה שעות לאחר מכן, היא ענתה: "תודה רבה על ההדרכה. אפעל עם סעודיה ואעדכן אתכם בהתקדמות".
פורסם לראשונה: 18:55, 22.10.24