3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, ניר אורבך, מתן כהנא, איילת שקד, אביר קרא
נפתלי בנט, ניר אורבך, מתן כהנא, איילת שקד, אביר קרא
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקוביץ, קובי קואנקס, AFP)
בימינה מנסים לייצב את הספינה אחרי הדרמה הפוליטית שיצרה עידית סילמן - וחברי המפלגה הצליחו לחלץ מראש הממשלה נפתלי בנט הבטחות לקדם סוגיות ימניות. גורם במפלגה אמר היום (חמישי) כי מסיכום השיחות עד כה עולה כי אחרי הפרישה של יו"ר הקואליציה, חברי הסיעה ילכו יחד לא משנה מה.
האחראית למהלך היא איילת שקד, שהצליחה "לנעול" את החברים שנותרו במפלגה כדי להימנע מתרחיש של "עידית סילמן 2". אתמול דאגו במפלגה לפזר לאורך היום רמזים שונים, לפיהם יש כמה ערוצי הידברות במקביל, אך הטלטלה עוד יכולה להיגמר אחרת.


טלטלה בקואליציה - כתבות נוספות

בחודשים האחרונים חברת הכנסת סילמן גיששה בכל מקום אפשרי, וניתן היה לראות שהיא מחפשת בית פוליטי. כעת, המסר לחברי המפלגה שטרם פרשו מהקואליציה כמו סילמן וח"כ עמיחי שיקלי, הוא ברור: כל מי שימרוד עכשיו - יוכל למצוא את עצמו כפורש ולא יתמודד בבחירות הבאות. כך יהיה עם סילמן, אם תתחיל להצביע נגד הקואליציה לאחר הפגרה.
בימינה שוקלים "להפריש" בקרוב את שיקלי, אך ח"כ אביר קארה ביקש לחכות עם זה, כי לדבריו יש ביניהם יחסים טובים ולכן ניתן לשתף עמו פעולה. שיקלי, נזכיר, הודיע במאי אשתקד כי בהתאם להתחייבות מפלגת ימינה לפני הבחירות, הוא יתנגד לממשלת רוטציה עם יאיר לפיד ובהשתתפות מרצ. במהלך ההצבעה על כינון הממשלה ביוני, הוא הצביע נגד הקמתה, בניגוד ליתר חברי מפלגתו שתמכו בה. לאחר הקמת הממשלה אמר שישקול כל הצבעה לגופה, ולא יצביע עם האופוזיציה באופן אוטומטי.
3 צפייה בגלריה
עידית סילמן ועדת הבריאות על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה
עידית סילמן ועדת הבריאות על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה
גרמה לטלטלה בקואליציה. ח"כ סילמן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
סילמן הודיעה אתמול על החלטתה לפרוש מהקואליציה שבראשה היא עומדת - מה שגרם לכך שהממשלה איבדה את הרוב שלה בכנסת. היא לא הודיעה מראש על החלטתה לאף גורם בקואליציה, גם לא לראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד.
חברת הכנסת הגישה אתמול לבנט מכתב שבו הודיעה לו על פרישתה. "הצטרפתי לקואליציה הנוכחית מתוך רצון אמיתי לייצר אחדות וקירוב לבבות על בסיס הטוב המשותף המאחד אותנו כעם וכמדינה", כתבה. "סברתי באמת ובתמים שבדרך זו נצליח לממש את הערכים עימם יצאנו לדרך. חלק משותפינו, בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה, רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצידם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות".
3 צפייה בגלריה
ח"כ שיקלי. בימינה שוקלים להכריז עליו כ"פורש"
ח"כ שיקלי. בימינה שוקלים להכריז עליו כ"פורש"
ח"כ שיקלי. בימינה שוקלים להכריז עליו כ"פורש"
(צילום: יואב דודקביץ)
ראש הממשלה בנט אמר אתמול כי "עידית עברה רדיפה במשך חודשים, אלימות מילולית מאנשי ביבי וסמוטריץ' ברמה הנוראית ביותר. היא תיארה בפניי את האיומים על מקום העבודה של שמוליק בעלה ועל הילדים שלה בבני עקיבא. היא נשברה בסוף". לדבריו, "הדבר המרכזי שאנחנו צריכים לעסוק בו כרגע הוא ייצוב הסיעה והקואליציה. שוחחתי עם כל ראשי המפלגות - כולם רוצים להמשיך עם הממשלה הזו. הממשלה הזו עובדת למען אזרחי המדינה".
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קרא אמש לחברי כנסת נוספים מימינה להצטרף לסילמן. "הגיע הזמן לחזור הביתה, לשים בצד את כל משקעי העבר ולחזור למחנה הלאומי", אמר נתניהו בהפגנת הימין שנערכה בקריית הממשלה בירושלים. "הדלת שלנו פתוחה לכל מי שנבחר בקולות הימין ורוצה להחזיר את מדינת ישראל למסלול המנצח. כל הכבוד לעידית סילמן - היא שבה הביתה, והממשלה צריכה ללכת הביתה. שאר חברי הכנסת, אם יש לכם לב ומצפון - חזרו הביתה".
נתניהו קורא לחברי ימינה להצטרף לסילמן: "אם יש לכם לב ומצפון – חזרו הביתה"
(צילום: סנטרל הפקות)

פרישתה של סילמן מגיעה על רקע פרשת החמץ בבתי החולים, שבעקבותיה תקפה את שר הבריאות הנוכחי ניצן הורוביץ ואמרה כי "לא נאפשר לו להיות שר". בשבוע שעבר נחשף ב-ynet כי בהנהלת הדסה מנסים למנוע הכנסת חמץ בניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא. בעקבות הפרסום שיגר הורוביץ מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ, שמתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. השבוע, בדיון בוועדת הבריאות בראשותה, תקפה סילמן את הורוביץ בעקבות הנחייתו לבתי החולים. "הורוביץ מאפשר הכנסת חמץ לבתי חולים? לא נאפשר לו להיות שר", אמרה. "יש כאן חצייה של קו אדום. במשמרת שלי זה לא יהיה".
מצבה הקשה של הקואליציה, שהחמיר דרמטית עם הודעת הפרישה של סילמן, גרם לטלטלה בכל סיעות הכנסת. ראשי המפלגות, ללא יוצא מן הכלל, ערכו אתמול התייעצויות קדחתניות במטרה לבחון את המשך דרכם ואת התרחישים האפשריים מבחינתם. על השולחן: מערכת בחירות חדשה בקרוב, שהינה האפשרות הריאלית ביותר, אבל גם תרחישים אחרים כמו הקמת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית.
בדיון שכינס אתמול ראש הממשלה עם חבריו לסיעת ימינה, חברי הכנסת הטיחו בו דברים קשים, ובין היתר אמרו חלקם כי "מרוב ביידן, פוטין וזלנסקי - הוא שוכח את המלחמות שלהם בכנסת". כמו כן הם ביקשו ממנו גיבוי חזק יותר, ונתנו דגש בשיחה על הקשיים שחוותה עידית סילמן בחודשים האחרונים. עם זאת, הם אמרו שכל עוד הממשלה לא נפלה - "הכול פתוח". גורם פוליטי בימינה שנכח בפגישה אמר: "התחושה היא שהדימום נעצר, ולמרות הדברים הנוקבים של אורבך וקארה לבנט - לא נראה שהם יעשו משהו מהסוג של סילמן, או מהלך דרמטי אחר בקרוב".