המשטרה הודיעה הערב (שבת) כי יחידת הסייבר של להב 433 חוקרת את כוכב הטיקטוק שהפיץ שמועות כוזבות על שחרור חטופים מרצועת עזה. החשוד בן ה-33, במקור מטייבה, מתגורר כיום בכפר סבא.
קודם לכן הודיעה טיקטוק שחסמה את חשבונו, שדרכו הפיץ את הכזבים. "הפצת מידע מוטעה אסורה בפלטפורמה", נמסר מטעם הרשת, שספגה לאורך המלחמה ביקורת על הדהוד תכנים פרו-פלסטיניים ומנגד השתקת תכנים פרו-ישראליים.
2 צפייה בגלריה
מפיץ השמועות הכוזבות על החטופים בטיקטוק
מפיץ השמועות הכוזבות על החטופים בטיקטוק
מתוך אחד הסרטונים שהפיץ
2 צפייה בגלריה
חשבון הטיקטוקר של מפיץ השמועות הכוזבות על החטופים נחסם
חשבון הטיקטוקר של מפיץ השמועות הכוזבות על החטופים נחסם
חשבון הטיקטוק שנחסם
החשבון, של כוכב טיקטוק פופולרי בשם "דה שיידו 7000" שמונה יותר מ-52 אלף עוקבים, פרסם היום לעוקביו סרטון שבו הוא מפרט כי 30 משפחות חטופים עודכנו שיקיריהן חזרו הביתה משבי חמאס - חלקם בחיים וחלקם מתים.
"היה חילוץ מאוד מרגש שנמשך כמעט שלוש שעות", אמר בסרטון ובכך הפך לאחד המחוללים המרכזיים של גל שמועות הכזב שדובר צה"ל הכחיש שלוש פעמים. "לצערי הרב יש גם בשורות טובות וגם פחות טובות. המבצע הזה יירשם בדפי ההיסטוריה. זה היה מבצע גדול מאוד ויש בשורות טובות. בבקשה לכל מי שנמצא במתח ושאתם מחכים לעדכון תמשיכו לחכות בסבלנות".
למרבה האירוניה, כוכב הטיקטוק ביקש בסרטון מעוקביו להימנע מפייק ניוז כי זה פוגע במשפחות חטופים: "אני מבקש - אל תיצמדו לפייקים, אל תיצמדו לשמועות. כל אחד מעלה לי השערה. תפסיקו עם זה. יש כרגע משפחות של חטופים שממתינות לבשורות. תתחשבו בהן בבקשה".
בהמשך העלה סרטון נוסף שבו נתן פרטים שקריים על חטופים שחולצו בחיים, כולל שמות. אחת מהחטופות שטען ששוחררו, ושמה הופץ גם בהודעות וואטסאפ, היא התצפיתנית לירי אלבג. אמה שירה אמרה: "אתמול בערך ב-23:00 התחיל גל של אנשים שקיבלו כל מיני שמועות על חילוץ חטופים. קיבלנו הודעות מאנשים ובמקביל שמענו שקורה משהו בג'באליה וברפיח. היו שמועות על מסוקים בבתי חולים. לא ישנו כל הלילה. זה נרגע קצת בבוקר, ובצהריים התחיל שוב גל שמועות. קיבלנו מאנשים הודעות לטלפון כמו 'מה קורה? מה אפשר לספר?'".
אלבג הוסיפה כי "זה מכניס ללחץ נוראי שגורם לך לחכות לדפיקה בדלת. הרבה פעמים כשנפוצו שמועות היה בהן אמת. התקשרנו לקצינים שלנו שאמרו שהם לא יודעים על כלום אבל לא ידענו אם להאמין. כל כך הרבה שמועות במקביל, כל כך ספציפיות. לקחנו כולנו כדורי הרגעה כדי לנסות לפחות לנשום. פרסמנו באינסטגרם של לירי שאנחנו מבקשים להפסיק לעשות את זה.
"השמות היו ספציפיים אבל מצד שני אלה שמות של משפחות שבולטות בתקשורת. חשבנו שאולי זה איזה בוט איראני שמתחיל להפיץ את השמועות האלה כלוחמה פסיכולוגית. אמרנו לעצמנו 'לא יכול להיות שלא קרה כלום אם יש כל כך הרבה שיח. אולי היה איזה אירוע נוראי עם חיילים הרוגים? זה פשוט נורא".
מתאם השבויים והנעדרים תא"ל (מיל') גל הירש פנה למשטרת ישראל ולשב"כ בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד המקור שהפיץ את השמועות.
פורסם לראשונה: 18:54, 19.10.24