5 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
הביקור הראשון לפני כ-50 שנה אצל גולדה, ומאז פגש כל רה"מ ישראלי. ביידן
(צילום: AP)
"זהו רגע גדול לממשל, לנשיא ולקהילה היהודית. ביידן לא זר לישראל, ולא היה נשיא מנוסה ממנו בתמיכה בה". כך אמרו אמש (שישי) גורמים המעורים בפרטי הביקור שהדגישו שמדובר בביקורו העשירי של ביידן במדינה. את הביקור הראשון קיים הנשיא לפני כ-50 שנה כסנאטור צעיר, אז פגש את גולדה מאיר. מאז אותו ביקור, פגש ביידן בכל ראש ממשלה ישראלי.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט
"לא נתערב בבחירות. הביקור נקבע תחת רה"מ אחד - ויתקיים תחת רה"מ אחר". לפיד ובנט
(צילום: חיים צח, לע"מ)
גורם המעורה בפרטים סיפר על יחסו של ביידן לישראל, ואמר כי הנשיא האמריקני "התחיל ללמוד על המדינה בארוחות המשפחתיות מאביו. אחת העובדות שלמד היא שאם ישראל לא הייתה קיימת, היו צריכים להמציא אותה". לדברי הגורם, "ביידן מנחה את הצוות שלו לעשות הכול כדי לחזק את ביטחונה של ישראל, את שגשוגה ואת שילובה במזרח התיכון. דוגמה לכך ניתן היה לראות במבצע שומר החומות, שבו הנשיא פעל לסיים את העימות - שיכול היה להימשך חודשים - תוך 11 יום, ולאחר מכן דאג לתקציב מיוחד של מיליארד דולר לכיפת ברזל".
לדברי הגורם, הממשל האמריקני פועל כדי להרחיב את שילובה של ישראל במזרחי התיכון, גם כחלק מהסכמי אברהם. "אנו עובדים להעמיק את הקשרים הקיימים בין ישראל לירדן ולמצרים, ועובדים על פיתוח שותפים חדשים באזור", אמר. "הנשיא ימשיך לדון במאמצים האלה בביקורו בישראל".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
בממשל האמריקני עובדים על הסכמים עם "מדינות נוספות". יורש העצר הסעודי בן סלמאן
(צילום: AFP)
הגורם הוסיף כי "הממשל תומך מאוד גם בהסכמי אברהם ובנורמליזציה בין ישראל למדינות מוסלמיות נוספות, וימשיך לעבוד על זה". עוד הדגיש כי בעיני ארה"ב לא מדובר בתחליף לשלום בין ישראל לפלסטינים, ואמר כי "יש להשתמש בנורמליזציה בין ישראל למדינות אחרות כדי לקדם גם את פתרון הסכסוך". לדבריו, במפגש "פורום הנגב" במנאמה בירת בחריין דנו נציגי המדינות בגיבוש חזון משותף לאזור, והפלסטינים צפויים לקבל הזמנה לקבוצת עבודה של הפורום - שכוללת דיונים באנרגיה נקייה, דו קיום, סובלנות, ביטחון מים, בריאות, ביטחון אזורי ותיירות.
למרות האתגרים, אמר הגורם, "אנו מאמינים שהיחסים האלה חשובים ליצירת מומנטום בנושא הישראלי-פלסטיני, כדי להביא לפתרון מוסכם של הסכסוך ולשלום צודק ובר קיימא". הוא התייחס לכך שבעידן טראמפ היחסים בין ארה"ב לפלסטינים הידרדרו, ואמר כי תחת ביידן הם שוקמו "לרמה הגבוהה ביותר". לדבריו, "הממשל הנוכחי מאמין שהדרך הטובה והבטוחה ביותר להבטיח את עתיד מדינת ישראל כמדינה יהודית היא הקמת מדינה פלסטינית דמוקרטית. היינו ברורים לגבי צעדים חד-צדדיים כגון אלימות, הסתה לאלימות, הריסת בתים, הריסת רכוש ומתן משכורות למחבלים. אנחנו בעד צעדים חיוביים שיכולים לשמור בחיים את האפשרות של חידוש המו"מ".
(צילום: שמוליק דודפור)

5 צפייה בגלריה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
"פתרון שתי המדינות יבטיח את עתידה של מדינת ישראל". אבו מאזן
(צילום: רויטרס )
לצד הפגישות המתוכננות לביידן עם המנהיגים הישראלים, הוא צפוי לבקר גם בשטחי הרשות הפלסטינית, להיפגש עם אבו מאזן ולדון איתו על תמיכתו בפתרון שתי המדינות. מישראל יטוס ביידן לג'דה שבסעודיה, שם ישתתף במפגש של תשעה מנהיגים מהאזור. בזמן שהותו בסעודיה ידון ביידן על נושאים בילטרליים כגון הפסקת האש בתימן, ובדרכים להרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי - כולל התמודדות עם האיומים מצד איראן. בנוסף, ובצל המלחמה באוקראינה שהובילה לעליית מחירי החיטה, הנפט, הגז וסחורות נוספות, ידון ביידן בסעודיה גם בסוגיות של אנרגיה וביטחון מזון. "ביידן מצפה להציג את חזונה של ארה"ב למזרח התיכון בחודשים ובשנים הקרובות", אמר הגורם. "זה יהיה מסע היסטורי, ואנו מצפים לו".
הגורם הדגיש כי הנשיא האמריקני לא מתכוון להתערב בפוליטיקה הפנימית בישראל, ומטרת הביקור היא "לאשרר את תמיכתנו החזקה בישראל ולחזק את הקשרים הבילטרליים עמה". לדבריו, "חשוב לנשיא להראות שהיחסים האלה רחבים ועמוקים יותר מרק יחסים בין מנהיגים כלשהם. העובדה שהביקור הוכרז בזמן שלישראל היה ראש ממשלה אחד, ויתקיים תחת ראש ממשלה אחר, מוכיחה את זה".
"ביידן ידגיש בביקורו את הקשר הבלתי מעורער בין ישראל לארה"ב, שהחל כבר מ-1948", הוסיף הגורם. "ארה"ב הייתה המדינה הראשונה שהכירה בישראל, והוא ידגיש את זה. ביידן גם ידגיש את התמיכה הדו-מפלגתית בביטחונה של ישראל ובשילובה במזרח התיכון כולו".

ההתקרבות לסעודיה - ולו"ז הביקור בישראל

ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף ביום חמישי כי הסעודים שוקלים לארח אישיות ישראלית במהלך או אחרי ביקורו של ביידן, אך כל הצדדים מנמיכים לפי שעה ציפיות בכל נוגע לאפשרות לפריצת דרך משמעותית ביחסים עם סעודיה. גם בישראל וגם בארה"ב מדברים על "צעדים קטנים של התקדמות הדרגתית ביחסים בין ישראל לבין סעודיה" ויש שהגדירו את מסלול ההתקרבות "צעדי תינוק".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
ביקורו ב-2017 מוכיח: לעובדה שביידן יטוס מישראל לסעודיה יש משמעות. טראמפ
(צילום: AFP)
גורם שמעורה בתכני הביקור של ביידן אמר שבכל מקרה "לא מדובר במהלך דרמטי", בנוסח "הסכמי אברהם 2". בינתיים מדובר בצעדים מדודים לקראת נורמליזציה ביחסים, כמו הסכמה מצד ריאד לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל סעודיה בדרכן למזרח הרחוק. בנוסף, עומדת על הפרק האפשרות שסעודיה תתיר לראשונה למוסלמים-ישראלים לטוס ישירות למכה במסגרת מצוות העלייה לרגל.
בכל מקרה, בממשל האמריקני ובישראל רואים בעצם העובדה שהנשיא ביידן יטוס ישירות מנתב"ג לג'דה התקדמות בעלת משמעות. ב-2017 הנשיא דאז דונלד טראמפ טס מסעודיה לישראל, וטיסה בכיוון ההפוך לא הייתה מתאפשרת ללא הסכמה מריאד. ביום רביעי סיפר יועץ בכיר של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שנשקלת אפשרות לקיים פגישה משולשת בין גורמים אמריקניים, סעודיים וישראליים עוד במהלך ביקור ביידן או לאחריו, אבל אתמול אמרו גורמים בכירים בישראל שבעת הזו הסיכויים שביידן ייקח עימו לפסגה בג'דה בכיר ישראלי אינם גבוהים.
צוות מקדים של הבית הלבן נמצא בישראל כבר מיום שני, ובינתיים מסתמן לוח הזמנים הבא לביקור: ביידן ינחת בישראל ביום רביעי אחר הצהריים ויתקבל בקבלת פנים ממלכתית שבה יישא דברים לצד ראש הממשלה לפיד והנשיא הרצוג. מנתב"ג צפוי ביידן לנסוע עם לפיד ושר הביטחון גנץ לבסיס פלמחים, שם יצפה בתצוגה של מערך ההגנה האווירית הישראלי.
למחרת, ביום חמישי, ייפגש ביידן עם לפיד ובהמשך הוא יגיע לקבלת פנים שתיערך לכבודו בבית הנשיא. בשעות הערב צפוי ביידן לצפות בטקס הפתיחה של משחקי המכבייה יחד עם הרצוג ולפיד, והוא גם ייפגש כנראה עם ספורטאים ישראלים ואמריקנים. בנוסף צפוי הנשיא האמריקני לבקר ביד ושם ולהיפגש עם יו"ר האופוזיצה ח"כ בנימין נתניהו. את יום שישי יקדיש ביידן לביקור ברשות הפלסטינית ולפגישה עם אבו מאזן. לאחר מכן ימריא מנתב"ג לג'דה בסעודיה.
פורסם לראשונה: 22:53, 08.07.22