רבים מבין מקבלי פטור ממילואים בתום שירותם הסדיר או אחרי תקופת המילואים שלהם, קיבלו השבוע הודעה על קליטתם או חזרתם למערך המילואים. ההודעה, החתומה על-ידי ראש ענף תכנון כוח אדם במילואים, סא״ל אבישג סבג, מאפשרת להם להגיש ערר בנוגע להחלטה עד ל-8 באוקטובר. הסיבה לגיוס למילואים מחדש, המנומקת בתוכן ההודעה, היא ״בשל הצרכים הביטחוניים, ועל מנת להגדיל את מעגל המשרתים״.
2 צפייה בגלריה
כתבה על ביטול פטור משירות מילואים
כתבה על ביטול פטור משירות מילואים
"אחרי הסדיר לא שאלו בכלל אם אנחנו מעוניינים במילואים". אריאל וייצמן
במסר שנשלח מצה"ל נכתב כי "זוהי הודעה בדבר הכוונה לבטל את הפטור שניתן לך בעבר, ולהחזירך למערך מילואים. לידיעתך כי במידה ותבחר שלא לטעון נגד ביטול הפטור עד התאריך הנקוב בהודעה זו, תוצב במערך המילואים באופן מיידי. צה''ל מצוי במלחמה זה חודשים רבים. בשל הצרכים הביטחוניים, ועל מנת להגדיל את מעגל המשרתים, הטעמים שבגינם ניתן לך הפטור משירות המילואים אינם מתקיימים עוד. על כן, ובהתאמה לנתונים העומדים לרשותנו ביחס אליך הוחלט לבחון את ביטול הפטור שניתן לך".
תושבת חיפה אריאל וייצמן שירתה כסקיפרית גוררת ספינה בחיל הים בין 2013 ל-2015. כשהשתחררה בדרגת סמל, נמסר לה ולרוב חבריה לשירות שהם פטורים משירות מילואים. ״לא שאלו אותנו בכלל אם אנחנו מעוניינים בשירות מילואים או לא. הובהר שאין ברובנו צורך בגלל מגבלת כמות החיילים על הספינה״, סיפרה. עם זאת, לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, אריאל העידה שפנתה כמה פעמים לגורמי כוח אדם בחיל בבקשה להתגייס למילואים ולהשתבץ בכל תפקיד שבו יש צורך, אך נענתה בשלילה.
כעת אריאל ניזונה בעיקר משמועות וחלקי מידע שהיא מקבלת מאנשים שעוד משרתים בחיל. ״אין לי מושג מה יקרה מפה הלאה, לא נתנו לי שום פרטים. אני מחכה, וכמוני עוד חברים רבים – גם לוחמים ולוחמות. לא ברור לאן זה יתפתח, איפה נשרת, באיזה תפקיד ומתי״, אמרה.
2 צפייה בגלריה
כתבה על ביטול פטור משירות מילואים
כתבה על ביטול פטור משירות מילואים
"אין לי יכולת לעזוב את הבית, המדינה לא תומכת". י'
י׳ שירת בתור חובש גדודי בחטיבה 769 בצפון בין 2010 ל-2013. אחרי השחרור הוא שובץ מיד לשירות מילואים, והשתתף בלחימה במבצע צוק איתן. ״המלחמה הייתה הפעם הראשונה שבה גויסתי למילואים בתור חייל משוחרר. במשך תקופה ארוכה המשכתי לשרת בתור חובש קרבי בגדוד מילואים תחת חטיבת השריון 188״, תיאר. בשנת 2020 י' קיבל פטור ממילואים. ״התקשרה אליי מישהי מהשלישות והודיעה שאני משוחרר, לא נתנה שום סיבה. הנחתי שאולי זה קשור לקורונה״. בשבוע האחרון גם הוא קיבל הודעה שמודיעה על החזרתו לשירות מילואים.
י׳ סיפר כי ״המחשבה הכללית היא שיש הבדל אם היו שולחים את ההודעה הזו לפני 11 חודשים ולא עכשיו. זה מרגיש שניצלו את הצבא עד תום ועכשיו צריך לגייס אנשים חדשים שיגיעו, אנשים שחוקים, פצועים. מרגיש שאני מגויס לצבא שאין לו תוכנית – לאיפה אני משובץ, לאן אני הולך. לא מרגישים את הסוף״. על החשש מהנזק הכלכלי שעלולה משפחתו לספוג, י' אמר כי ״אני עצמאי, יש לי עסק שאני עובד בו לבד במרכז תל אביב. אשתי לא עובדת, היא אחרי לידה. אין לי יכולת לעזוב את הבית. ראינו מה קורה לבעלי העסקים - הם קורסים, לא תומכים בהם. הם צריכים להתחנן לציבור שיבואו לתמוך בהם, אין תמיכה מהמדינה״.
צה"ל תוקף בדרום לבנון

כ׳ שירת כלוחם בחיל ההנדסה הקרבית בין 2008 ל-2011. בתום שירותו הסדיר הוא שובץ לשירות מילואים, נקרא והתייצב פעמיים בשנים 2012 ו-2013. ״מאז לא הגעתי למילואים. לא הייתי בארץ או שפשוט לא קראו לי״, סיפר. ב-2021 התקשרו אליו והודיעו לו שמשחררים אותו ממילואים. ״כשפרצה מלחמת חרבות ברזל הייתי חדור מוטיבציה וניסיתי להבין אם יש תפקיד שאוכל להתגייס אליו. אמרו לי שוב שאין בי צורך, הסבירו לי שאם הצבא גרע אותך מהמצבה, אין לך מה לעשות״, סיפר.
לפני שלושה שבועות גם כ' קיבל את ההודעה המודיעה לו על ביטול הפטור ממילואים. ״אשתי נלחצה מאוד, היא ילדה רק לפני כמה חודשים. הלכתי לראות פסיכיאטר, ואחרי ששיתפתי אותו בעניין אישי הוא המליץ לפטור אותי במילואים. העברתי את כל המסמכים הנדרשים לצה״ל וקיבלתי בחזרה תשובה שעל אף האבחנה אני כשיר לשירות, וביטול הפטור עומד בעינו. עכשיו אנחנו מחכים לראות מה יהיו השלבים הבאים. אני כבר איש מבוגר עם קריירה, עבודה, אישה וילד. פתאום נאמר לי שאני משובץ לפי צרכי הצבא, בלי להבין מה קורה איתי ומתי. כבר שנים שלא הייתי בשירות, אני מרגיש לא כשיר. 11 שנים לא עליתי על מדים, אני מנותק לגמרי מהמסגרת הזו. זה מטורלל לגמרי״, אמר.
למרות שלא גויס למילואים עם פרוץ המלחמה, כ׳ התפקד לכיתת הכוננות בקיבוץ שבו הוא גר במרכז הארץ. ״ליבי יוצא אל החיילים בחזיתות, אני רוצה לתרום ולסייע. אם הייתי מרגיש שכולם נותנים את חלקם – לא הייתי חושב פעמיים. אבל יש אנשים בחברה שמעולם לא שירתו, לא נתנו יד. לא בשירות הסדיר ולא בתקופת המילואים. אין שום הצדקה לזה שאני אקריב את חיי כשיש אחרים שמעולם אל גויסו מלכתחילה. אני נתתי את שלי, בשירות הסדיר ובמילואים, מה עם אלו שלא עלו על מדים בחייהם?״, הוסיף.