חודש אוגוסט היה המטווח ביותר מתחילת המלחמה בצפון, ואתמול היה אחד הימים הסוערים בתקופה האחרונה – 115 רקטות נורו מלבנון אל יישובי הצפון, המפונים והלא מפונים, וגרמו לנזקים לבתים ולרכוש. וגם היום לא שקט בצפון, עם אזעקות בלתי פוסקות בעקבות ירי רקטות וכטב"מים. כמה מאותם כטב"מים התפוצצו בגליל, וגרמו לנזקים.
ריאיון עם אביחי שטרן
( צילום: ירון ברנר)

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, אומר בריאיון ל-ynet כי "היו אתמול המון מטחים ופגיעות בבתים, גם ללא התראה. לצערי יום-יום, ככה זה נראה ואני או ראשי מועצות אחרים, חבריי ראשי הרשויות בגליל, מבשרים לעוד ועוד משפחות, שגם כשהכל יסתיים לא יהיה להן בית לחזור אליו. הכי מקומם מכל זה, שגם בשני המטחים שידענו עליהם, הייתה התראה מספר דקות קודם לכן, כדי שנודיע לתושבים שלנו לשהות במרחבים מוגנים. זאת אומרת שזיהו שם תנועה, כנראה שהיה איזשהו מידע, או אינדיקציה כלשהי לכך שהולך להתבצע ירי וגם לאיזה אזור. וזה פשוט מקומם שלא עושים שום דבר כדי למנוע את הירי הזה כפי שמנעו ירי לעבר ערי המרכז".
אתה שואל את הדרג המדיני והצבאי למה הם לא תוקפים מראש את מקורות הירי? "אני שואל ומקבל תשובות הזויות, אבל אנחנו לא ניכנס בתקשורת לאותן תשובות של גורמי הצבא. את מה שאני צריך לשאול בפורומים שאני צריך לשאול, אני שואל. האם התשובות מספקות? לא. האם התוצאה מספקת? בוודאי שלא. עובדתית יודעים ויורים עלינו".
אתה מנהל ספירה של מספר הבתים שנפגעו באופן ישיר או כמעט ישיר? "בוודאי. אתמול למשל אמנם בית אחד חטף את הפגיעה הישירה, אבל למעשה היו שלושה בתים שנפגעו, כי זה היה בשכונה של בתי קרקע. אז הבית שחטף, והבית מצד ימין והבית מצד שמאל נפגעו גם הם כתוצאה מההדף והרסס בצורה משמעותית. לפעמים זה פוגע בבנייני מגורים, בקומות, וטיל אחד יכול לפגוע גם בעשרות דירות. מעל ל-700 טילים נפלו בתוך שטח קריית שמונה הבנוי. יש לנו לא מעט פגיעות, לא מעט נזקים, הרבה יותר ממה שהיה בכל המלחמה ב-2006. יש בתים שהם במצב טוטאל-לוס שפשוט צריך להרוס ולבנות מחדש".
1 צפייה בגלריה
 פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה
 פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה
פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
במסיבת העיתונאים לתקשורת הישראלית ראש הממשלה נתניהו לא נקב בתאריך לחזרתם של תושבי הצפון לבתיהם, ואמש בתדריך לתקשורת הזרה החזרה לצפון לא הוגדרה כאחת ממטרות המלחמה.
שטרן אומר כי "אף אחד גם לא אומר לנו עוד כמה זמן מתכוונים להשאיר אותנו במציאות ההזויה הזו ומה מתכוונים לעשות כדי להחזיר אותנו. מילא שלא נוקבים בתאריך, אבל בואו תגידו מה יהיה כשנחזור, אילו הטבות תעשו כדי להחזיר, אילו תמריצים תיתנו לכל מי שנפגע ושוקל כרגע אם לחזור בכלל, לאותם 46% ששוקלים את חזרתם לעיר. את הדברים האלה אני בהחלט מצפה שיעשו".
"מה הדם שלנו שונה מדמם של תושבי המרכז? ואם רוצים באמת לייצר הרתעה או להסיר איום מהמרכז, אז אני חושב שצריך להגיע למצב שיפחדו לירות על קריית שמונה, זה מה שאני מצפה שיעשו, שייצרו משוואה כזו, שייצרו הרתעה כזו"
שטרן גם יוצא נגד ההצהרות הלוחמניות שלא מגובות בשטח: "כבר שמענו דיבורים על עידן האבן בלבנון ושמענו דיבורים על קווים אדומים. אני לא רוצה לשמוע דיבורים, אני רוצה לראות מעשים. אני רוצה לראות שיודעים לעשות מתקפת מנע כפי שידעו לעשות בעבר. אני רוצה לראות שיודעים לתקוף גם".
יש לך הסבר למה לא עושים מתקפות מנע כשיודעים שהצפון נמצא תחת אש? "זאת בדיוק השאלה שאין לי עליה תשובות, גם לא מאותם גורמים מדיניים. מה הדם שלנו שונה מדמם של תושבי המרכז? ואם רוצים באמת לייצר הרתעה או להסיר איום מהמרכז, אז אני חושב שצריך להגיע למצב שיפחדו לירות על קריית שמונה, זה מה שאני מצפה שיעשו, שייצרו משוואה כזו, שייצרו הרתעה כזו, זה הפתרון. בסופו של דבר את עוד שואלת אותי את דעתי, אבל הקבינט לא ממש שואל אותנו את דעתנו. אני לא יודע מה השיקולים, אני לא מתיימר להחליף אותם בשיקולים. אני מניח שזה נגזרת של העובדה שכרגע הצפון הוא עדיין חזית משנית והדרום הוא העיקרית".
אתה מעריך שאחוזים גבוהים מתושבי העיר לא יחזרו גם כשתסיים המלחמה? "יש לנו לצערי סקר שנערך עוד לפני הראשון בספטמבר, ואני מניח שהראשון בספטמבר רק גרם לעוד אנשים לקבל את ההחלטה הסופית, אבל עוד לפני ידענו ש-46% מהתושבים שוקלים את חזרתם לעיר. ככל שהזמן עובר, הם מגלים את עולם המרכז מול הפריפריה. הם מגלים שפתאום הם רוצים תור לרופא, אז מקבלים אותו בתוך שלושה ימים ליד המלון ולא חודשים של המתנה ותיסע לרמב"ם ולפוריה ורחוק מהעיר. ואם אתה רוצה תחבורה ציבורית, אז יש לך רכבת קלה ומונית שירות ואוטובוסים של אגד ואוטובוסים של דן, ולא כמו אצלנו שלפעמים נסיעה של חמש דקות לוקחת חצי שעה, כי האוטובוס מאחר, כי אין מספיק אנשים.
"גם לגבי התעסוקה, אתה פתאום מגלה שהשכר הוא שכר הרבה יותר גבוה מהשכר הממוצע במשק, ויש לך הרבה יותר אפשרויות. ועכשיו, אחרי שנתנו לכולם לטעום את זה, אומרים להם בואו תחזרו לאיפה שהייתם. אני חושב שפה מתחילה הבעיה. אם מדינת ישראל רוצה שהתושבים האלה יחזרו היא תצטרך לתת להם הרבה יותר ממה שיש במרכז".

"האזרחים היום בחזית והצבא בעורף"

לא הרחק משם, במושב מרגליות, אומר יו"ר המושב איתן דוידי, כי "אנחנו תושבים בודדים פה, שנמצאים פה במרגליות יחד עם כיתת הכוננות. הצבא היה בהתחלה, היו מאות חיילים, מסביב ובתוך המושב, והדברים האלה השתנו. האזרחים היום בחזית והצבא בעורף. אין בינינו כרגע לבין הגדר, לבין החיזבאללה, צבא שמפריד. כנראה שהצבא יודע דבר אחד או שניים יותר ממה שאנחנו יודעים ולכן הוא הסיג את הכוחות. אנחנו לא רוצים שאף אחד ייפגע, ואף אחד לא צריך להיות פה ברווז במטווח, כמו שאנחנו נמצאים פה".
ריאיון עם איתן דוידי במרגליות
( צילום: ירון ברנר)

לדבריו, "אנחנו לא רוצים שהחיילים יהיו פה מטרה. אם אין מטרה, אז חבר'ה, אנחנו לא צריכים באמת, תהיו במדרון אחורי. אם אתם באים לעשות פה עבודה, יכולים לכבוש, לפעול בדרום לבנון, יכולים להתיר את האיום ובשביל זה הצבא צריך להיות פה. לא לשבת פה על הגדר ולחכות שחיזבאללה יכה בו. אנחנו כבר אחד עשר חודשים פה בצפון, אחד עשר חודשים שנמצאים פה פזורים וחשופים ונפגעים, ואנחנו רואים שממשלת ישראל לא עושה שום דבר בצפון".
מה לגבי הפעילות של הפרויקטור? "בסך הכול יש תקציב מסודר שהפרויקטור צ'ייני צריך ליישם אותו, תוכנית יישום. לא יותר מזה, אין לו אפשרות לבוא ולתת מענה לדרישות בבקשות או לבעיות שמתעוררות בשטח. יש לו תקציב שברור וצבוע שהוא צריך לדעת להעביר אותו, וחבל מאוד שזה כך נעשה, ולא באה פה מנהלת תקומה שתיתן מענה לכל הדברים שנעשים פה.
"אני אתן לך דוגמה. אתמול אני פניתי לאופק צפוני, אמרתי להם: החמ"ל של מרגליות נפגע משלושה טילי נ"ט ונהרס כליל. אין לי חמ"ל. אני לקחתי בית של חבר פה, הקמתי את כיתת הכוננות, והתארגנתי שם. אמרתי חבר'ה, אני צריך כיתת כוננות וחמ"ל. והם אומרים לי שאין תקציב לחמ"ל במושב מרגליות. המושב הכי מוכה במדינת ישראל אומרים לי שאין תקציב. אתם מקשיבים לעצמכם? אז עכשיו מדברים איתנו על תקציבים, מדברים איתנו על השקעה בצפון, אבל הרי אנחנו לא באמת מעניינים, אנחנו לא באמת חשובים לצפון, לממשלת ישראל, אנחנו בסך הכול פה שבעים אלף תושבים שפזורים בעצם בכל רחבי הארץ. אין תכנון להחזיר אותם. אין אופק תכנוני. את אמרת שהוא שמט את הנושא הצפוני בתרגום לתקשורת הלועזית. הוא לא שמט שום דבר, הוא לא שוכח כלום. ביבי הוא אסטרטג, הוא יודע בדיוק מה הוא אומר".
לגבי התדריכים של ראש הממשלה שבהם סירב לנקוב בתאריך החזרה לצפון אומר דוידי: "הוא אמר, הם יחזרו בזמנם. מה זה בזמנם? מה זה יחזרו כשהם ירגישו בטוחים? אדוני ראש הממשלה, אתה צריך לתת לנו את הביטחון, שכחת? אתה צריך לפעול כדי להחזיר את הביטחון. אתה תצטרך לחזור להחזיר את כוח ההרתעה. לא אני. גלנט גם אמר, נחזיר את לבנון לתקופת האבן. בינתיים הוא החזיר אותנו לשם".