זירת הרצח של דניאל חלבי מדליית אל-כרמל
(דוברות מד"א)

האישום ברצח בכוונת תחילה בוטל - והומר בהריגה בלבד: פרקליטות מחוז חיפה הודיעה אתמול (רביעי) כי הגיעה להסדר טיעון עם סנגורו של ויאם חסן חסן, שנאשם ברצח של דניאל חלבי בן ה-18 מדליית אל-כרמל לפני כשנתיים. בדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בעיר, הודיעה הפרקליטות כי כתב האישום שייחס לחסן רצח בכוונה תחילה, יבוטל. זאת בשל כשלים לכאורה בחקירת המשטרה. הנאשם, כיום בן 22 מכפר סאג'ור ליד כרמיאל, חזר בו מהודאתו. הוגש נגדו כתב אישום מתוקן והוא הורשע בעבירה של הריגה, ובמסגרת ההסדר ייגזר עליו עונש מאסר של בין 7 ל-10 שנים.
חלבי נדקר למוות ב-25 במאי 2019, סמוך לבריכה בדליית אל-כרמל. בני משפחתו טענו לאחר מכן כי בנם ניסה למנוע מהנאשם לחזר אחר נערה מהיישוב. על פי כתב האישום המקורי, במרץ 2019 התפתח ויכוח בין חסן לחלבי בנוגע לנערה, וכחודשיים לאחר מכן החליטו השניים להיפגש סמוך לבריכה.
3 צפייה בגלריה
דניאל חלבי, הנרצח בקטטה בדליית אל כרמל
דניאל חלבי, הנרצח בקטטה בדליית אל כרמל
דניאל חלבי שנדקר למוות
(באדיבות המשפחה)
הנאשם, כך טענה הפרקליטות, הגיע למפגש כשהוא חמוש בסכין ובשתי אלות ומלווה בחבריו, בעוד שהמנוח הגיע למקום עם אחיו אייל. במקום התפתחה קטטה שבה היכו הארבעה זה את זה באלות. "בשלב מסוים, תוך כדי חילופי המכות, שלף הנאשם את הסכין ודקר את המנוח שלוש פעמים", תואר בכתב האישום. "דקירה אחת בלב ושתיים בבית השחי משמאל". חלבי התמוטט ונפל על הכביש, בעוד אחיו רדף אחר הנאשם והיכה בו באלה עד ששמט את הסכין. מותו של דניאל חלבי נקבע מאוחר יותר בבית החולים כרמל בחיפה.
הפרקליטות טענה כי יש בידה ראיות נגד חסן, בהן הסכין שנתפסה ועליה סימני הדם של חלבי, ומעצרו הוארך עד לתום ההליכים. בחקירתו במשטרה, כמו גם במשפט, הודה כי השתתף בקטטה, אך כפר חסן בטענה כי הוא זה שדקר את חלבי. מנגד כמה עדים, בהם אחיו של המנוח, חברו של חסן עצמו ועוברי אורח שהיו במקום, טענו כי הוא אכן זה שדקר.
על הידית של הסכין שבה נדקר חלבי אף נמצאו טביעות אצבע ו-D.N.A של הנאשם, ואילו על הלהב נמצא דם שעל פי בדיקת D.N.A שייך למנוח. בנוסף, מחיפוש בטלפון של הנאשם התברר כי לפני המפגש שלו עם חלבי הוא שלח אליו מספר רב של הודעות קוליות והודעות טקסט, שבהן קרא לו להגיע למקום תוך כדי שאיים כי יפגע בו.
3 צפייה בגלריה
זירת הקטטה בדליית אל כרמל בה נהרג דניאל חלבי
זירת הקטטה בדליית אל כרמל בה נהרג דניאל חלבי
זירת הקטטה בדליית אל-כרמל
(צילום: דוברות המשטרה)
סנגורו של חסן, עו"ד באסל פלאח, עמד על כך שמרשו אינו זה זה שדקר. בבית המשפט טען כי ה-D.N.A שנמצא על הסכין זוהם כשבא במגע עם שאר הראיות שנאספו על ידי החוקרים, שגם הן היו מגואלות בדמם של הנאשם והמנוח. הסנגור הוכיח כי הסכין שבה נדקר חלבי הונחה בתא המטען של הניידת, ביחד עם אלה שנמצאה בזירה, שגם עליה היו כתמי דם ו-D.N.A של הנאשם והמנוח, כמו גם גם חולצה מגואלת בדם.
הוא עמד על כך שהסכין, כמו שאר הממצאים שהיו לידה, לא קבילה מאחר והיה מגע בינה לבינם. בעקבות אותה טענה, מסר צוות החקירה לפרקליטות מזכרים (מסמכים משטרתיים שמתעדים אירוע) של השוטרים שמצאו את אותם ממצאים. שם כתבו כביכול שלושה שוטרים כי לא היה מגע בין הממצאים ושהונחו בנפרד. השוטרים ציינו שהיו עימם בקשר עין רציף.
במהלך עדות וחקירת השוטרים על ידי הסנגור על כך שכתבו כי היו בקשר עין רציף עם המוצגים, הודו השוטרים על דוכן העדים שאת המזכרים שהוגשו בשמם - לא הם כתבו. לטענתם, מישהו אחר כתב אותם ואף חתם בשמם. הדבר הכעיס מאוד את הרכב השופטים ואב בית הדין השופט יחיאל ליפשיץ', שהבהיר לצדדים כי יתייחס לכך בהמשך.
לאחר שהפרקליטות הבינה כי נוצרה בעיה להרשיע את ויאם חסן בעבירה של רצח בכוונה תחילה, הם הגיעו להסדר טיעון מקל עם הנאשם, שהורשע בהריגה. השופט קבע כי שירות המבחן יכין תסקיר בעניין משפחת המנוח ושל הנאשם עצמו. שלב הטיעונים לעונש נקבע לתחילת חודש נובמבר.
3 צפייה בגלריה
עו"ד באסל פלאח
עו"ד באסל פלאח
"התנהלות המשטרה מעלה סימני שאלה קשים ומטרידים". עו"ד באסל פלאח
עו"ד באסל פלאח מסר: "התנהלות המשטרה כפי שהתגלתה בתיק הזה, מעלה סימני שאלה קשים ומטרידים. אלמלא הצלחנו להוכיח את ההתנהלות הנאשם היה נשלח למאסר עולם שלא בצדק". בפרקליטות מחוז חיפה ביקשו שלא להגיב. הם ציינו כי עמדתם הובאה בפני בית המשפט.
ממשטרת ישראל נמסר: "תכליתה של כל חקירת מקרה פשיעה היא אחת ויחידה – להגיע לחקר האמת, וכך היה גם במקרה זה. במסגרת החקירה בוצעו פעולות רבות ומגוונות והיא נוהלה בליווי הפרקליטות. המשטרה היא שעצרה את החשוד ושפיענחה את המקרה בתום חקירתו. עם סיום החקירה וביצוע הפעולות הנדרשות, הועבר תיק החקירה לפרקליטות שהחליטה להגיש כתב אישום בגין רצח".
הוריו של דניאל חלבי, סוהא (48) וסמי (54), סיפרו כי הם מאוד פגועים וכועסים על המחדל. "הבן שלי הלך סתם", אמר אביו. "היה לי ילד בן 18 שכל החיים היו לפניו. הוא הכין את עצמו לצבא, רצה לשרת בסיירת, ובסוף נדקר למוות סתם. המוות של דניאל פירק את המשפחה. כולם גמורים. לי אין חשק לצאת מהבית מאז שלקחו לי את הבן". הוא אמר כי ציפה שהדוקר יורשע ברצח ויקבל מאסר עולם, וכי הוא מאוד מאוכזב מהמשטרה. "לגמרי לא שלם עם זה שהדוקר למוות של הבן שלי, הורשע רק בהריגה ויקבל בין 7-10 שנים בלבד".
האם, סוהא, סיפרה על האכזבה הגדולה מהפרקליטות ומהמדינה. "כל הזמן הייתי גאה שאני שייכת למדינת ישראל ולא ציפיתי לרגע שעונש כזה ייגזר על הנאשם, במיוחד כשראיתי את התגובות של הפרקליטות בפגישה הראשונה איתנו לאחר המקרה. הבטיחו לנו שאפילו על יום אחד חנינה לא יוותרו לנאשם". היא הוסיפה כי "עם התנהלות כזאת של המדינה, אין פלא שאנשים לוקחים את החוק לידיים. כעת אנחנו יודעים את הסיבה לכל מעשי הרצח במדינה. אנשים לא סומכים על הרשויות ואין להם ממה לפחד. העבריינים הבינו את זה מזמן".