54 משפחות עם אזרחות אמריקנית, שחלקן מחזיקות גם באזרחות ישראלית, הגישו תביעה על רקע אירועי שבעה באוקטובר נגד איראן, שמימנה את חמאס חימשה אותו ותמכה בו. המשפחות, שקרוביהן נפגעו בטבח במסיבת הנובה וביישובי העוטף, הגישו את התביעה לבית המשפט הפדרלי-מחוזי בוושינגטון שבארה"ב, על סך חצי מיליארד דולר ובגין נזקי גוף ונפש.
4 צפייה בגלריה
משפחות נרצחים באירוע ברעים
משפחות נרצחים באירוע ברעים
משפחות נרצחים באתר המסיבה ברעים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
4 צפייה בגלריה
מתוך #NOVA
מתוך #NOVA
כביש 232, שם התקיים טבח. מתוך הסרט #NOVA
(צילום: באדיבות yes)
התביעה מבקשת להטיל אחריות על איראן, בהיותה נותנת החסות המדינתית למתקפת הטרור, זאת בהתאם לחוק האמריקני שקובע כי מדינה שהוגדרה על ידי הממשל האמריקני כנותנת חסות לטרור אינה חסינה מפני הליכים משפטיים נגדה בתוך ארה"ב.
גל לוי (23) מרמת גן, שאביו עדי הוא אחד התובעים, סיפר כיצד נפצע מירי מחבלים בנובה ועבר שיקום ארוך לאחר מספר ניתוחים. "חיי מתחלקים ללפני ואחרי שבעה באוקטובר. אני חי את רגעי האימה, ומרגיש שזו שליחות לספר את הסיפור שלנו גם בבית המשפט. אני מקווה שהתביעה הזו תעשה צדק ותעביר מסר חשוב למדינות בציר הרשע התומכות בטרור.
"אני מרגיש את הפציעה מדי יום, כי עדיין יש לי רסיסים בגוף. כששכבתי פצוע במבנה בכניסה למסיבה מחבל נכנס ולקח לנו את הטלפונים הניידים, ראיתי את הרוע והאכזריות בעיניים שלו", אמר. נוסף על עדותו של לוי אספו עורכי הדין במשרדו של עו"ד ד"ר גדעון פישר ושותפיו יותר מ-1,250 עדויות של משפחות הנפגעים. העדויות רוכזו במטה התביעות של שבעה באוקטובר, בשיתוף ארגון נפגעי פעולות האיבה ובסיוע מטה ההסברה האזרחי בראשות עו"ד אורטל רייסמן. הן יוצגו לבית המשפט לצד חוות דעת של מומחי ביטחון, רפואה, מודיעין ומשפט.
תביעה זו היא רק הסנונית הראשונה בסדרת תביעות, בסך מיליארדי שקלים, שיוגשו על ידי משרד עורכי הדין וצוות מומחי משפט בינלאומי בארה"ב ובישראל. בין היתר מוגשת בימים אלו תביעת ענק גם נגד סוריה, בגין תמיכתה הישירה והעקיפה בארגון החמאס ובטבח.
חפצי הנרצחים מאזור המסיבות בשבעה באוקטובר
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
ליזי אדרי חוזרת  לכפר עזה
ליזי אדרי חוזרת  לכפר עזה
בית בכפר עזה
(צילום: ד"ר ברוך צימרמן)
4 צפייה בגלריה
הדר חניה ונדב אלון חוזרים לכפר עזה
הדר חניה ונדב אלון חוזרים לכפר עזה
כפר עזה
(צילום: ד"ר ברוך צימרמן)
משרד עורכי הדין פעל בשיתוף עם עו"ד אשר פרלין ועו"ד דן קלישר, המתמחים בתביעות בארה"ב הקשורות בפעולות טרור. עו"ד פישר אמר כי משרדו "מוביל מהלך משפטי ומוסרי חשוב לאחר חודשי עבודה ארוכים, במהלכם נאספו עדויות של נפגעים בגוף ובנפש. מעבר למאמץ המלחמתי, חובה עלינו לפעול ולהילחם בחמאס ובתומכיו גם בפן המשפטי והנזיקי. בעזרת טובי המומחים אנו מחויבים לוודא שהחמאס והגורמים שתומכים בו ישלמו על פשעיהם נגד האנושות".
אלי חזן (57), מתנדב זק"א שקפץ ליישובי הדרום בשבעה באוקטובר ופעל בהם כארבעה חודשים, סיפר: "טיפלנו שנים בזירות פיגועים ותאונות דרכים קשות וחשבנו שראינו הכול, אבל הטבח והמלחמה הראו לנו שהכול מתגמד. האכזריות והרוע אליהם נחשפנו מותירים משקעים ומחשבות שלא מרפים ממני. היו לי שלושה בנים מגויסים בצו 8. לפעמים כשחזרתי הביתה לישון סיפרתי סיפורים, בהמשך הבנתי שהמשפחה שלי גם הושפעה. טיפלנו בעשרות גופות במצבים שונים, זה משהו שבא אליי בהבזקים בשגרת החיים שלי".
עו"ד גדעון פישרעו"ד גדעון פישרצילום: דפנה פישר
סגן-אלוף במיל' עו"ד מוריס הירש, מומחה להתמודדות משפטית עם טרור, אמר כי "הגורם העיקרי שמאפשר ומסייע לטרור האיסלאמי הקיצוני להשתולל בכל העולם הוא כסף. איראן, כראש התמנון של ציר הרוע, בשיתוף ולצד מדינות אחרות כמו קטאר, מממנים ומקדמים טרור בכמעט כל יבשת. חלק משמעותי ביותר בהתמודדות בתופעה זו הוא גביית מחיר, באמצעות הגשת תביעות אזרחיות במדינות רבות ככל הניתן נגד אותם הגורמים שאחראים באופן ישיר ועקיף לטרור. בדרך זו, לא רק שמשיגים פיצוי עבור נפגעי הטרור, אלא שאף מענישים את מחוללי הטרור".