המשטרה הודיעה אתמול (יום שבת) כי מאחורי קבוצת הטלגרם "משפט בוגדים", שבה מוצגים שוטרים לצד כתובותיהם ומספרי הטלפון שלהם, עומדת מדינה זרה. הבוקר התברר כי אותה מדינה, שלא במפתיע, היא איראן - כשהמטרה ככל הנראה היא להגדיל עוד יותר את הקרע בחברה הישראלית, להדהד משברים ולתדלק מהומות ואלימות. למטרה זו תרם גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא הבין כי מדובר במתחזים - וייחס את הפעילות לפעילי מחאה בציוץ תקיף.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מעלה ציוץ, לפיו מתנגדי המהפכה המשפטית מפרסמים שמות ופרצופים של שוטרים הרביצו למפגינים
איתמר בן גביר מעלה ציוץ, לפיו מתנגדי המהפכה המשפטית מפרסמים שמות ופרצופים של שוטרים הרביצו למפגינים
תמונה מתוך קבוצת הטלגרם, בציוץ שפרסם בן גביר
גורמים בכירים לשעבר במערך המודיעין הישראלי מאשרים שמבין כל החשודים המיידיים לעמוד מאחורי קמפיין כזה, עומדת איראן או גורמים המזוהים איתה. "מטרת הקמפיין הזה היא לעודד את הקיטוב והבלגן שקורה פה, להחליש את מדינת ישראל ולפגוע באחדות", הסביר בכיר לשעבר בקהילת המודיעין שביקש להישאר בעילום שם.
הבכיר הוסיף: "זה עובר מתחת לרדאר כי מדובר רבות על הסינים והרוסים, אבל האיראנים חזקים מאוד במלחמת תודעה וגם די מתוחכמים. אין כאן ודאות של 100 אחוז, אבל הסימנים מעידים על כך שגורם שקשור לאיראנים עומד מאחורי הפרסום הזה. ככל שכאן הקיטוב והכאוס יהיה גבוה יותר, הנהנים הגדולים ביותר ממנו הם האיראנים. יש לזה הרבה סיבות, חלקן גם אמיתיות. השריפה קיימת. רק מוסיפים זרדים למדורה".
כאמור, במשטרה כבר מייחסים את קבוצת הטלגרם הזו לאיראן, את הפרשה עצמה חוקר שב"כ - שם חושדים שהאינטרס מאחורי המעשה היה לפגוע במחאה ולהחלישה, תוך יצירת חיכוך בין הציבור ובפרט בין המפגינים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בן גביר. המשטרה הפריכה את דבריו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המומחים לנושא סבורים כי רוסיה וסין, לכל הפחות הפעם, לא מעורבות בפרשה. במוסקבה עסוקים עד מעל לראש במלחמה באוקראינה, ורוב רובם של כלי התודעה הרוסיים מופנה לכיוונים אחרים - כשישראל לא נמצא בראש סדר העדיפויות. לסין, מצידה, אין כל אינטרס להחליש את ישראל.
אחת המלחמות המשמעותיות ביותר בעידן הרשתות החברתיות היא מלחמת התודעה, שמגיעה לכל אחד - כולל שרים במדינת ישראל. כאמור, השר לביטחון לאומי האשים את מתנגדי המהפכה המשפטית בפרסום פרטים אישיים של שוטרים בניסיון להלך עליהם אימים, אבל רק לאחר מכן הבהירה המשטרה - שכפופה לשר - כי "בסבירות גבורה מדובר בקמפיין של מדינה זרה, שמטרתו לגרום לחיכוך בציבור".
תמונות השוטרים, לצד כתובותיהם ומספרי הטלפון שלהם, הופיעו בקבוצת טלגרם בשם "משפט בוגדים". בקבוצה, שבה יותר מ-2,500 חברים, פורסמו תמונות ושמות של עשרה שוטרים, לצד הכיתוב "בוגדים". אחרי שיצאה הודעת המשטרה, צייץ בן גביר כי הוא "מקבל עדכון מגורמי הביטחון על חשד שהציוצים נגד השוטרים הם מטעם מדינה זרה". הוא הוסיף כי "כולי תקווה שציוצים אלו אכן לא מתוכנו (למרות שמעורבות של מדינה זרה היא חמורה ביותר) - תמיד אמשיך לתת גב לשוטרים מול מתקפות כלפיהם".