חגיגות בקיבוץ שספג תופת - בניגוד לדעת התושבים: שני ארגונים שאינם קשורים לקיבוץ בארי בעוטף, ארגנו למחר (יום שלישי) טקס שכותרתו "הרמת דגל האחדות והניצחון". נציגי הקיבוץ, שלא נתנו את אישורם לדבר, זעמו: "על איזה ניצחון הם מדברים? לא מעוניינים בטקס כזה". לאחר הפרסום ב-ynet אודות הטקס, הודיעו המארגנים על דחייתו: "איננו מעוניינים לפגוע באף אדם, ובטח שלא בתושבי בארי".
1 צפייה בגלריה
סיור לתקשורת בקיבוץ בארי מטעם מטה החטופים
סיור לתקשורת בקיבוץ בארי מטעם מטה החטופים
התופת בקיבוץ בארי לאחר הטבח. "רק התושבים זכאים לקבוע איך לעבד את האסון"
(צילום: הרצל יוסף)
את הטקס בכניסה לקיבוץ ארגנו תנועת "אור", תנועה התיישבותית, ומכינת "עין פרת", בניהולו של ארז אשל. "בניגוד למילים המכובסות - ניצחון לא היה פה, אנחנו לא בחגיגות, אלא באבל, וזו בטח לא אחדות כשלא מתחשבים ברגשותינו", אמרו תושבי הקיבוץ, שיותר מ-90 מחבריו נרצחו או נחטפו ב-7 באוקטובר.
התושבים ציינו כי מארגני הטקס לא שאלו לאישורם, ואמרו כי אם זה לא יבוטל - הם יגיעו למחות. "במודעה כתוב שהאירוע למעננו. אם באמת היה אכפת להם מאיתנו, הם היו שואלים אם אנחנו מוכנים שהם יגיעו למרחב שלנו כשאנחנו ברובנו לא נמצאים בו". אחרים אמרו: "לא נאפשר 'תמונת ניצחון' מזויפת שבאה להסתיר את ההפקרה. הם לא רצויים אצלנו, ולא נרשה להם לחגוג על חשבוננו".
הם הוסיפו: "רק תושבי העוטף ומשפחות הנרצחים והחטופים זכאים לקבוע איך נעבד, באופן אישי ופומבי, את האסון שאנחנו עדיין בעיצומו. לא ניתן לקיים טקס ניצחון כשרבים מתושבי העוטף חווים תבוסה איומה על שנטבחו, נאנסו ונחטפו". בר חפץ מקיבוץ נירים אמר: "טקסי 'ניצחון' יהיו כאן רק אחרי שהחטופים יחזרו, ואחרי שכל הילדים שלנו יחזרו הביתה. עד אז תעזבו אותנו בשקט ולכו לחגוג במקומות אחרים".
רוני פלמר, מנהל תנועת "אור" וממובילי הכנס, טען כי ההתנגדות לטקס נובעת מ"סיבות פוליטיות". לדבריו, "המטרה היא לחזק ולייצר אחדות. אנחנו מציבים 12 דגלי ישראל גדולים, הכול מתואם עם הרשויות והערים. אין אג'נדה פוליטית ואין השתתפות של שר או חבר כנסת. עשו מזה פוליטיקה, אני רואה שקראו לנו ארגון משיחי. אנחנו לא שם. אנחנו לא חוגגים ניצחון, המטרה היא אחדות".
זמן קצר לאחר הפרסום ב-ynet אודות הטקס, הודיעו המארגנים על דחייתו. הם מסרו: "אנחנו ערים לתושבי בארי ובקשר ישיר איתם לאורך כל בניית הפרויקט. חשוב לנו לציין שהמיזם תואם מזה זמן רב עם היישוב והרשויות, אך היום התבשרנו כי לא כל התושבים ראו זאת עין בעין, ואנחנו מכבדים את זה. האירוע נועד להוקיר, לכבד ולאחד סביב הדגל, ולכן החלטנו לדחות את האירוע מחר".