צה"ל התיר הערב (יום שני) לפרסום כי גופות החטופים שני לוק, עמית בוסקילה, רון בנימין ויצחק גלרנטר חולצו ממתחם תת-קרקעי בג'באליה, במבצע של צה"ל ושב"כ ובפיקוד אוגדה 98.
תיעוד מפעילות צה"ל בג'באליה, ופירוט על מבצע החילוץ הנועז
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
מימין, למעלה: שני לוק, רון בנימין. למטה: עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר
מימין, למעלה: שני לוק, רון בנימין. למטה: עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר
מימין, למעלה: שני לוק, רון בנימין. למטה: עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר
(באדיבות המשפחות)
הגופות חולצו במהלך מבצע לילי שבו לקחו חלק צוות קרב גדוד 202, לוחמי יהל"ם ויחידה 504. לפי צה"ל ושב"כ, "המאמץ המודיעיני והאיסופי נוהל בשירות הביטחון הכללי ובמפקדת השבויים והנעדרים שבאגף המודיעין יחד עם שאר היחידות בצה"ל. המאמץ נמשך כמה חודשים וכלל איסוף מודיעיני וניתוח אינדיקציות מודיעיניות לכדי תמונה אחת.
"במהלך הלחימה של צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בלב ג'באליה, לוחמי צוות קרב גדוד 202 נלחמו במרחב האיתור במשך שלושה ימים בקרבות עצימים. במבצע משותף לוחמי צנחנים והשב״כ נסרק מבנה חשוד בו אותר פיר המנהרה. לאחר מציאת הפיר, לוחמי יהל"ם נכנסו במבצע לילי לתוואי התת-קרקעי וניהלו בתוכו לחימה, נטרלו חסימות ואיתרו אמש״ט ומספר אמצעי לחימה תוך שימוש בטכנולוגיות יחודיות. במהלך התקדמות הלחימה, לוחמי יהל״ם יחד עם כוחות שב״כ ויחידת 504 איתרו את גופות החטופים וחילצו אותן מהתת"ק.
"לצד המאמץ המבצעי, צוות השבויים והנעדרים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, פעל יחד עם המכון לרפואה משפטית ומשטרת ישראל לזיהוי החטופים ומסירת ההודעות למשפחות. צה״ל וגופי הביטחון ימשיכו לפעול למען החזרת החטופים והשבתם הביתה".
מפקד גדוד 202, סא"ל אלמוג, סיפר: "במהלך ההתקפה אחת מהפלוגות של הגדוד, שזאת גזרתה, מצאה פיר בתוך מבנה ולאחר הגעה של כוחות מיוחדים שנכנסו פנימה לטובת חקר הפיר, מצאו למעשה ארבע גופות של חטופים, ואותם הבאנו הביתה לקבורה. אין גאים מאיתנו לבצע את המשימה ולהביא את אותם חטופים לקבורה בישראל".
מפקד הכוח ביהל"ם שחילץ את גופות החטופים, רס"ן א', אמר כי "בלילה של יום שבת הובלנו מבצע מיוחד לחילוץ ארבע גופות החטופים ז"ל. מרגע איתור הפיר בשטח, הכוח נטרל זירת מטענים באיתור ונכנס ללחימה בתוואי המנהרה. תוך כדי הלחימה בתת-הקרקע, סריקות יסודיות, ניתוח שטח מתקדם וניסיון מבצעי של הכוח, הייתה לנו הזכות לאתר, לחלץ ולהוביל את הוצאת הגופות לקבורה ראויה על אדמת מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בג'באליה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בג'באליה
תיעוד מג'באליה. פעילות גדוד 202, שלקח חלק בחילוץ הגופות
(צילום: דובר צה"ל)
סגן ה', ראש חוליית מחקר במפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, סיפר על מלאכת חיפוש המידע: "במשך חודשים, אנחנו שוקדים במפקדת החטופים באיסוף מודיעיני ובניתוח אין ספור אינדיקציות לכדי תמונה אחת. אחר עבודת המודיעין המורכבת עמדנו בתקשורת רציפה והדוקה עם כוחות צה"ל המתמרנים בעזה כדי להכווין אותם אל המיקום המדויק שהמודיעין והניתוח העלו".
סגן-אלוף במיל׳ מגי נויברג, מפקדת חמ״ל שבויים ונעדרים באכ״א, אמרה:"כל משפחה מלווה על ידי קצין קשר באופן צמוד. בסוף השבוע, עם קבלת העדכון על זיהוי ראשוני, פעלנו בשיתוף פעולה מלא של כלל צוות החמ"ל יחד עם משטרת ישראל והמכון לרפואה משפטית בהיערכות ותדרוך הצוותים לעדכון המשפחות. המשימה הייתה להיות הראשונים שמגיעים לפתח בתיהם של בני המשפחה עם קבלת מידע רשמי והמהימן ביותר".
הארבעה נרצחו ב-7 באוקטובר, וגופותיהם נחטפו והוחזקו על ידי חמאס. ביום שישי האחרון הודיע דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי על החזרת שלוש הגופות, ושלשום עדכן כי הושבה גופה נוספת - של החטוף רון בנימין.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לאחר הודעת דובר צה"ל על חילוץ הגופות כי "הלב נשבר על האובדן הגדול. רעייתי שרה ואני דואבים עם המשפחות. לב כולנו איתן בשעת יגונן הכבד. נחזיר את כל חטופינו, החיים והחללים כאחד. אני מברך את כוחותינו האמיצים שבפעולה נחושה השיבו בנים ובנות לגבולם".
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג מסר: "תנחומים וחיבוק עצוב למשפחותיהם הדואבות והמיוסרות של החטופים שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה, שגופותיהם חולצו מעזה והם יובאו לקבר ישראל. בתודה לצה"ל, שב"כ וכוחות הביטחון, ובתקווה ותפילה לשובם של כל שאר החטופות והחטופים במהרה. יהי זכרם ברוך".